در ایام کرونا؛

دیابتی‌ها بیش از پیش مراقب باشند

مدیر مرکز دیابت یزد گفت: کرونا شانس دربرگیری بیماران دیابتی را افزایش نمی‌دهد، اما عوارض کرونا در بیماران دیابتی بیشتر است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، محمد رضا آقایی مدیر مرکز دیابت یزد در جمع اصحاب رسانه استان به مناسب هفته ملی مقابله با دیابت، گفت: کرونا شانس دربرگیری افراد دیابتی را افزایش نمی‌دهد، اما عوارض کرونا در افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت هستند بیشتر است.

او با اشاره به ضرورت رعایت بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی در بیماران دیابتی، افزود: لازم است این بیماران برای جلوگیری از ابتلا به کرونا دو بار در روز حرارت بدن خود را سنجیده و قند خون خود را تنظیم نمایند. زیرا تنظیم نبودن قند خون، سیستم ایمنی این افراد را تضغیف و خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

آقایی ادامه داد: بیماران دیابتی درصورت رعایت رژیم غذایی سالم و انجام حرکات ورزشی مناسب حتی در منزل می‌توانند احتمال ابتلای خود به کرونا را کاسته یا در صورت ابتلا عوارض کمتری داشته باشند. همچنین ضروری است این بیماران در صورت داشتن کوچکترین علائم بیماری مانند تب یا سرفه و غیره به منظور درمان به مراکز درمانی مراجعه کنند.

خطر سونامی دیابت در نسل جدید

آقایی با اشاره به مشکلاتی مانند چاقی و بدغذایی در نسل جدید که اخیراً به دلیل شرایط کرونا و خانه نشینی تشدید شده، اظهار داشت: احتمال یک سونامی دیابت در نسل جدید وجود دارد و به همین دلیل اداره آموزش و پرورش به منظور کنترل چاقی در دانش آموزان طرحی به نام طرح کوچ را در سطح ملی در دستور کار قرار داده است.

او افزود: استان یزد در این زمینه گام‌های بلندتری برداشته و با همکاری پزشکان و کادر درمانی مقرر شد تا کودکانی که مبتلا به چاقی یا سوءتغذیه هستند از طریق مراقبین سلامت مدارس به پزشک منتخب معرفی شده و حتی در صورت لزوم به مرکز دیابت استان ارجاع داده شوند و روند درمان آن‌ها پی گیری شود.

آقایی ادامه داد: خوشبختانه در استان یزد تشخیص بیماری کرونا به موقع صورت می‌گیرد، اما اقدام به درمان تا زمان بروز عوارض از سوی بیماران به تأخیر می‌افتد بنابراین پیگیری درمان در بیماران دیابتی اهمیت ویژه‌ای دارد.

مرکز مشاوره ورزشی در یزد راه اندازی می‌شود

مدیر مرکز دیابت یزد با تأکید بر این سخن که تنها دارو در درمان دیابت مؤثر نیست تصریح کرد: تحرک بدنی و تغذیه مناسب، زندگی منظم و بهداشت روانی نیز در درمان کرونا مؤثر بوده که تحرک بدنی در میان بیماران دیابتی مغفول مانده است. به همین دلیل با همکاری هیأت پزشکی_ ورزشی استان و سازمان فرهنگی- ورزشی و اجتماعی شهرداری یزد و مجموعه ورزشی کارگران استان اقداماتی به منظور تأسیس مرکز مشاوره ورزشی انجام شد.

او افزود: هدف از تأسیس این مرکز قرار گرفتن همکاران ورزشی و درمانی در کناریکدیگر است تا با انجام وظایف خود نسخه ورزشی- درمانی در اختیار بیماران قرار گیرد.

پرستار مشاور، راهنمای بیماران دیابتی

آقایی با اشاره به نقش مهم پرستاران در پیشگیری و درمان دیابت گفت: با همکاری سازمان مدیریت پرستاری علوم پزشکی و مرکز تحقیقات درمانی استان، انعقاد تفاهم نامه‌ای برای تربیت پرستار مشاور و پرستار مراقب در دستور کار قرار دارد. این پرستاران کمک ارزنده‌ای در ادامه درمان دیابت خواهند بود.

او افزود: در حال حاضر نیز خط آنلاین آموزش و مشاوره دیابت با شماره ۳۷۲۸۳۳۳۲ در ساعت اداری آماده ارائه مشاوره و آموزش به بیماران دیابتی استان است.

آقایی در پایان با تأکید بر اهمیت آموزش تزریق انسولین در بیماران دیابتی گفت: فراگیری نحوه صحیح تزریق انسولین از سوی بیمار ۱۰ تا ۳۰ درصد مصرف انسولین را کاسته و از نظر روانی و اقتصادی در روند درمان بیماری بسیار مؤثر است.

او افزود: بیماران دیابتی نگران تأمین انسولین نیز نباشند، زیرا ظرف یکی دو روز آینده انسولین فوری به داروخانه‌های هلال احمر و چمران ارائه می‌شود و تا پایان هفته نیز عرضه انسولین و دیگر دارو‌های دیابت در سایر داروخانه‌ها صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار