معدن نمک چهرآباد زنجان سایت موزه می‌شود

مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: معدن نمک چهرآباد زنجان از ظرفیت بالایی برای جذب گردشگر برخوردار است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، ارجمند مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی زنجان  بابیان اینکه اقدامات و پیگیری­های لازم برای فعالیت گردشگری معدن چهرآباد در جریان است،گفت: موضوع تبدیل این معدن به سایت موزه با همکاری اداره کل میراث فرهنگی زنجان و دانشگاه بوخوم آلمان در دستور کار قرار دارد.

او افزود: در حوزه گردشگری پروژه‌های بسیار ارزشمندی در این منطقه در حال اجراست که تلاش می‌کنیم تا در اسرع وقت به بهره‌برداری برسند و به‌طور قطع با استمرار این برنامه چهرآباد نقش پررنگی در گردشگری زنجان ایفا خواهد کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان گفت: این معدن خلاصه‌ای از پیشرفت تکنولوژی است؛ در دوران باستان معدن کاران اولیه با کشف رسوبات یک سنگ نمک شروع به استخراج نمک کردند، اما در قرون‌وسطی نمک تبدیل به یکی از مهم‌ترین مواد اولیه در غذا و صنعت نگهداری از مواد غذایی شد برای همین معدن نمک ارزش زیادی پیدا کرد.

ارجمند ادامه داد: از مهم‌ترین ویژگی‌های معدن چهرآباد می‌توان به قدمت تاریخی بهره‌برداری از آن و محیط طبیعی بکر آن اشاره کرد که امکان تبدیل به فضا‌های منحصربه‌فرد جذب گردشگر داخلی و خارجی را دارد.
 
 
انتهای پیام/م

گفتنی است معدن نمک چهرآباد زنجان تنها محوطه باستانی شناخته‌شده در ایران است که مدارک قابل‌توجهی از استخراج نمک از دوران پیش و پس از اسلام را دارد. معدن نمک چهرآباد زنجان به شماره ۱۳۹۰۲ در فهرست آثار ملی با قدمت عصر آهن تا ساسانی به ثبت رسیده است.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.