طراحی سیستم کنترل آلودگی هوای کلانشهر‌ها به دست پژوهشگر خوزستانی

یکی از پژوهشگران خوزستانی برای نخستین بار در آسیا موفق به طراحی سیستم کاتالیستی صنعتی با قابلیت تجزیه همزمان ناکس (NO NO۲) و مونواکسید کربن (CO) شد.

اصغر صادق آبادی از متخصصان مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز،  گفت: دانش فنی سیستم کاتالیستی صنعتی با قابلیت تجزیه همزمان ناکس (NO NO2) و مونواکسید کربن (CO) هم اکنون تنها در اختیار ۲ کشور غربی قرار دارد.

او با بیان اینکه سیستم کاتالیستی صنعتی قابلیت کنترل آلودگی هوای کلانشهرها را دارد، افزود: در این سیستم از بستر نانوکامپوزیتی فلز – سرامیک استفاده شده و از طرف نوعی ماده واکنشگر مخصوص، پوشش داده می‌شود.

صادق آبادی اظهار کرد: ماده پوشش با اکسید‌های نیتروژن و مونواکسید کربن موجود در گاز خروجی موتورها، توربین ها، بویلرها، فلر‌ها و کوره‌ها واکنش و آن‌ها را تبدیل به نیتروژن و دی اکسید کربن می‌کند و کاتالیست مصرف شده در سیستم با گاز هیدروژن احیا و دوباره عملیاتی می‌شود و یکبار مصرف نبوده و این از مزیت‌های اصلی سیستم مذکور است.

این پژوهشگر که در کارنامه خود طراحی و ساخت کمپوند حفاری و در سیمان کامپوزیتی چاه‌های نفت و گاز را دارد، با بیان اینکه ناکس و مونواکسید کربن از جمله آلوده کننده‌های اصلی هوا هستند، بیان داشت: مونواکسید کربن گازی سمی مسموم کننده خون است و اکسید‌های نیتروژن (ناکس) یکی از پیش ساز‌های اصلی تشکیل مه دود فتوشیمیایی که سلول‌های ریه را اکسیده و باعث بیماری حاد تنفسی می‌شود، به شمار می‌آید.

او با بیان اینکه ناکس، یکی از عوامل بارش‌های اسیدی نیز قلمداد می‌شود، تصریح کرد: اکسیژن و کربن در مونواکسید کربن و اکسیژن و ازت در ناکس دارای پیوند‌های کووالانسی هستند لذا در دمای پایین قابل شکستن نمی‌باشند و برای تجزیه آن‌ها باید شرایطی ایجاد کرد که در دمای پایین بتوان آن‌ها را تجزیه و لذا برای صرفه جویی در انرژی باید از کاتالیست تبدیلی استفاده نمود.

صادق آبادی ادامه داد: راندمان این سیستم بسیار بالا است به طوری که مونواکسید کربن را به زیر ۲ppm و ناکس را به زیر ۱۰ppm می‌رساند و در صورتیکه از این سیستم به صورت گسترده در صنایع کشور استفاده شود، به تدریج از آلودگی هوای کلانشهرها، از جمله تهران، اهواز، تبریز و اصفهان کاسته خواهد شد.

این فناور مدیریت پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران اظهار داشت: حمایت از اجرای این طرح و طرح‌های مشابه و سرمایه گذاری صنایع برای حل مشکل آلودگی هوای شهر‌های کشور الزامی است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.