رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی فارس:

سد وابستگی در محصولات استراتژیک باید شکسته شود

سعید حسن شاهی با بیان اینکه دانش‌بنیان و هوشمندسازی کشاورزی اهمیت به‌سزایی دارد، لزوم شکست سد وابستگی در تولید محصولات استراتژیک و راهبردی را یک الزام دانست.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سعید حسن شاهی با تبریک فرارسیدن هفته بسیج، گفت: برای تحقق نهضت جهش تولید نیازمند تعامل گسترده بین بخشی با تمامی دستگاه‌های اجرایی در بحث امنیت غذایی در سطوح ملی واستانی هستیم.

او با بیان اینکه فارس دارای داشته‌های خدادادی و نیرو‌های تحصیل کرده دانشگاهی است، متذکر شد: باید از پتانسیل‌های موجود با طرح و برنامه‌های موثر بهره برد و محصولات استراتژیک استان را تا سر حد خودکفایی راهبری کرد.

۸۲ کشور جهان با مشکل جدی تامین غذا مواجه‌اند

حسن شاهی با بیان اینکه بحث اول در جهش تولید، امنیت غذایی ذیل مبحث مهم امنیت ملی است، پرداختن به موضوع تولیدات داخلی کشاورزی و بی نیازی از واردات را مهم توصیف و اضافه کرد: در جهان ۸۲ کشور با مشکل جدی تامین غذا مواجه اند که از این تعداد ۳۴ کشور در شمار کشور‌های اسلامی قرار دارند.

او گفت: استان فارس تامین کننده ۱۰ درصد غذای کشور با تولید متنوع محصولات دامی و کشاورزی است، در واقع استان فارس ویترین محصولات کشاورزی کشور محسوب می‌شود و از یک اقلیم چهار فصل برای تولید برخوردار است.

به گفته حسن شاهی، در یکسال گذشته به واسطه چالش کرونا ویروس، بخش کشاورزی و تولیدات آن بار سنگین تامین مواد غذایی و مایحتاج مردم را به تنهایی به دوش می‌کشد و بر این اساس برای افزایش میزان بهره وری تولید، نیاز جدی به پرداختن حوزه‌های آکادمیک و علمی شدن کشاورزی و دامداری برای افزایش راندمان تولید ملموس است.

او با بیان اینکه حوزه کشاورزی ودامداری برای تامین غذا از دغدغه‌های امروز سپاه با توجه به فرمایشات رهبر فرزانه انقلاب در خصوص جهش تولید است، گفت: اگر امروز از ظرفیت ۱۶ هزار نیروی جوان و فارغ التحصیل دانشگاهی در رشته کشاورزی برخوردار هستیم باید در امر نهضت جهش تولید سرافرازانه ورود کنیم و نتایج مثبتی را در این رابطه با بهره گیری از توان علمی وپژوهشی متخصصین خود بدست آوریم.

سفیران بسیجی جهش تولید در بخش کشاورزی

او استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی استان فارس در دو حوزه دانشگاه کشاورزی و دامپزشکی را یک ارمغان بزرگ در حوزه جهش تولید دانست و بیان کرد: هم اکنون ۹۳۰ نفر از فارغ التحصیل رشته کشاورزی در قالب سفیران بسیجی جهش تولید جذب و ساماندهی شده اند تا درسطح شهرستان‌های استان با انتقال دانش و یافته‌های به روز علمی تحقیقاتی خود به ترویج وآموزش کشاورزان بپردازند و دراین راستا شاهد افزایش بهره وری در سطح و محصولات کشاورزی باشیم.

حسن شاهی گفت: با ترویج این سیاست امیدواریم شکاف عملکردی بین کشاورزان پیشرو و نمونه با سایر کشاورزان با تزریق یافته‌های علمی و تجربی در مراحل زراعی کاشت داشت و برداشت تصحیح شود و شاهد افزایش و ارتقاء بهره وری باشیم.

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی فارس به ریل گذاری این سازمان در حوزه کشاورزی و دامداری حول محور‌های تعیین شده پرداخت و افزود: راهبرد‌های ما حول محور محصولات استراتژیک شامل گندم، جو، کلزا، دانه‌های روغنی، ذرت علوفه‌ای و دانه‌ای است؛ البته در بخش تامین گوشت قرمز نیز با ارتقای بهروه وری در تولید دام سبک برنامه‌های خاصی اجرا خواهد شد و به لطف الهی با بهره گیری از ۳۱ کانون بسیج جامعه کشاورزی در سطح نواحی سپاه امیدوار به بهبود شرایط تولید و ایجاد زمینه‌های جهش تولید کشاورزی خواهیم بود.

بافت اسفنجی آسیب دیده خاک با بارندگی‌ها و در کوتاه مدت ترمیم نمی‌شود

حسن شاهی در خصوص چالش‌های حوزه کشاورزی و دامپروری، خصوصا مسئله تامین آب در فارس، گفت: یکی از مباحث مهم، برداشت غیر اصولی از سفر‌های زیر زمینی آب به عنوان عامل اصلی ایجاد این چالش است؛ اکنون بافت اسفنجی خاک بشدت آسیب دیده و بارندگی‌های اخیر و آینده برطرف کننده این خسارت جبران ناپذیر نخواهند بود.

او با ابراز تاسف از اینکه نزدیک به ۸۳ درصد کشاورزان ما از علم وسواد آکامیک برخوردار نیستند و البته از سواد تجربی و بومی فوق العاده‌ای در کشاورزی برخوردار هستند گفت: کشاورزی ما مبتنی بر تجربه و بسیار هزینه بر است و ما در این سازمان به دنبال بالابردن سطح علمی کشاورزی توسط سفیران فارغ التحصیل بسیجی کشاورزی استان فارس هستیم.

همچنین در کنار این چالش و سنتی بودن روش‌های پرهزینه کشت با چالش خام فروشی محصولات کشاورزی و باغی مواجه هستیم که نشات گرفته از نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی است، حال آنکه که بطور مثال نبود سردخانه صدمات بسیاری به اقتصاد کشاورزان درامر نگهداری محصولات وارد آورده است و زحمات کشاورزان و باغداران ما در فارس بصورت خام صادر و در سایر کشور‌ها فراوری و بسته بندی و به نام آن‌ها صادر می‌شود.

او به چالش واردات روغن خوراکی اشاره کرد و گفت: از ۱۷۰۰ تن مصرف روغن خوراکی ۱۵۰۰ تن وارداتی و تنها ۲۰۰ تن سهم تولید داخل است که با این حساب سرانگشتی و وابستگی شدید به واردات باید به امر تولید و جهش در آن توجهی مضاعف داشته باشیم.

چالش جدی واردات گندم و محصولات استراتژیک به ایران

رئیس سازمان بسیج جامعه کشاورزی فارس با ورود به بحث واردات محصولات کشاورزی نظیر گندم به چالش تحریم‌ها پرداخت و خاطر نشان کرد: واردات گندم از کشور‌های روسیه، قزاقستان، آلمان، امارات و اسپانیا انجام می‌شود و متاسفانه کشور‌های روسیه و قزاقستان صادرات گندم به ایران را متوقف کرده‌اند.

او گفت: در بحث جو مبادلات با روسیه و قزاقستان انجام میشده که هر دو کشور مبادلات را متوقف کرده اند. در بحث ذرت نیز سوییس و هلند با ایران مبادله داشته اند که همچنان درحال اجراست. سویا نیز از انگلستان و اتریش، هند وسوییس و آرژانتین وارد می‌شد. همچنین در بحث دانه‌های روغنی وارداتی از کشور‌های سوییس، روسیه، تایلند، اکراین، آلمان، امارات و ترکیه انجام می‌شد که روسیه و اکراین صادراتشان را متوقف کرده‌اند.

او بیان کرد: در کل و با توجه به حجم واردات، متاسفانه در واردات جو ۳۹ درصد، ذرت ۸۷ درصد، دانه‌های روغنی ۹۵ درصد وابستگی به خارج داریم که البته این سد بزرگ وابستگی باید با اجرای برنامه‌های خودکفایی شکسته شود.

حسن‌شاهی گفت: سپاه وبسیج به دنبال ارایه راهکار‌های راهبردی وهوشمند سازی کشاورزی در کشورند که همان کشاورزی علم محور و هدف از آن افزایش و ارتقاء بهره وری در تولید است.

رئیس بسیج جامعه کشاورزی فارس، کشاورزان نمونه را فرماندهان ارشد بهره وری دانست که با ساماندهی این قشر مولد و انتقال تجارب ارزشمند آنان در تلفیق علم ودانش بتوان شاهد جهش تولید باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار