چطور به بانک نرویم؟

با استفاده از فناوری و تغییر در سبک زندگی می‌توان در این دوران وضعیت قرمز کرونا، بسیاری از مراجعات را به بانک‌های شلوغ کاهش داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، تصاویری که از بانک‌ها طی چند روز اخیر منتشر شده، این سؤال را در ذهن بسیاری از مردم ایجاد کرده که آیا می‌توان کار‌هایی را که ظاهراً فقط به‌ صورت حضوری در بانک‌ها انجام می‌شود، از خانه و به‌صورت الکترونیکی و آنلاین انجام داد؟

برخی از مردم تصور می‌کنند که فقط عملیات کارت به کارت یا پرداخت قبوض به وسیله اپلیکیشن‌های پرداخت یا اینترنت‌بانک‌ها انجام‌پذیر است، اما در این گزارش با بخشی از امور بانکی که می‌توان از خانه انجام داد و پیش از این شاید کمتر از آن اطلاع داشتید، آشنا می‌شوید.

هرچند بسیاری از بانک‌های ما هنوز در خدمات الکترونیکی پیشرفت نکرده‌اند، اما باز هم خدمات بسیاری وجود دارد که آنلاین شده‌اند. انتظار می‌رود بانک‌ها هم با توسعه خدمات الکترونیکی و رفع موانع موجود تا جایی که قوانین بانکی و مالی اجازه می‌دهند، از حضور مردم در شعب و ادارات بانک‌ها جلوگیری کنند تا هم مردم و هم کارکنان بانک‌ها در معرض مخاطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا قرار نگیرند.

چطور به بانک نرویم؟

البته این روزها، مردم هم از افزایش کارمزد‌های خدمات بانکی مانند کارت به کارت از طریق اپلیکیشن‌ها گلایه‌هایی دارند، زیرا این افزایش کارمزد ممکن است مردم را به شعب هدایت کند تا بدون پرداخت کارمزد، واریز‌ها و کار‌های دیگر خود را انجام دهند.

راهکار برای شرکت‌ها و کسب‌و‌کار‌های کوچک

بعضی از بانک‌ها امکانی را برای کسب‌وکار‌های کوچک فراهم کرده‌اند که مدیران مالی و صاحبان امضا، به‌ترتیب می‌توانند با طی یک فرایند الکترونیکی و همچنین احراز هویت الکترونیکی، دستور پرداخت را امضا کنند.

در این فرایند که معمولا احراز هویت به‌صورت تصویری انجام می‌شود، نفر اول پس از احراز هویت، دستور پرداخت را صادر می‌کند و سند برای نفر دوم فرستاده می‌شود. نفر دوم هم به همین ترتیب دستور پرداخت را صادر می‌کند تا دستور نهایی از سوی نفر آخر صادر شود.

از کارت به کارت تا صدور آنلاین کارت


برای همه این اتفاق پیش آمده که تاریخ اعتبار کارت بانکی منقضی شده است. در این وضعیت، ما به بانک مراجعه می‌کردیم تا با صدور بدنه فیزیکی کارت جدید بتوانیم از آن برای کار‌های لازم مانند خرید یا کارت به کارت و کار‌های دیگر استفاده کنیم.

درحالی‌که اکنون اگر تاریخ اعتبار کارت بانکی شما خاتمه یابد، به‌راحتی می‌توانید با مراجعه به اینترنت‌بانک بعضی از بانک‌ها و ثبت مشخصات فردی و شماره کارت بانکی منقضی برای صدور کارت جدید درخواست خود را ثبت کنید.

چطور به بانک نرویم؟

بعضی از بانک‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند تا با پرداخت کارمزد و احراز هویت درب منزل، کارت بانکی به درخواست‌کننده تحویل داده شود.

همچنین درصورتی که کارت شما به هر علتی مفقود شود، با استفاده از اینترنت‌بانک‌ها و ثبت درخواست و مشخصات مورد نیاز برای مسدود‌کردن کارت بانکی می‌توانید اقدام کنید تا از هـرگــونه سوءاستفاده جلوگیری شود.

پس از آن هم می‌توانید برای صدور کارت جدید به همان ترتیب گفته شده، اقدام کنید. علاوه بر این، برای اینکه کمتر از منزل خارج شوید و در فضای شلوغ و پر‌ازدحام بانک‌ها زمان خود را سپری نکنید، بعضی از بانک‌ها، خدمات صدور آنلاین کارت هدیه را فعال کرده‌اند تا درصورت نیاز از آن بهره‌مند شوید.


واریز وجه و نقد‌کردن چک


بعضی از مشتریان بانک‌ها تصور می‌کنند که اگر بخواهند مبالغ بالا را به‌حساب دیگری واریز کنند، حتما باید به شعب بانک‌ها مراجعه کنند، زیرا استفاده از ای‌تی‌ام و اپلیکیشن‌های پرداخت محدودیت دارد.

درحالی‌که با استفاده از اینترنت‌بانک‌ها و در اختیار داشتن شماره شبا می‌توان مبالغ بالاتری را به‌حساب دیگری واریز کرد. همچنین برخی بانک‌ها برای نقد‌کردن چک یا به‌حساب گذاشتن چک، خدمت جدیدی را پیش‌بینی کرده اند.

شما می‌توانید برای نقد‌کردن یا به‌حساب گذاشتن چک، مشخصات چک و درخواست خود را به‌صورت آنلاین در اینترنت‌بانک ثبت کنید. پس از آن یکی از کارکنان بانک به منزل شما مراجعه می‌کند و پس از احراز هویت، درخواست شما اجرا می‌شود.

چطور به بانک نرویم؟

درصورتی که میانگین حساب شما از یک مبلغ مشخص بیشتر باشد، این بانک‌ها کارمزدی دریافت نمی‌کنند، اما اگر میانگین حساب شما از آن مبلغ کمتر باشد، رقم مختصری به‌عنوان کارمزد دریافت می‌شود که در شرایط فعلی و با توجه به زمانی که در بانک صرف می‌کنید، ارزش دارد.

 

صدور چک رمزدار یا چک بانکی تضمین شده


همچنین درصورتی که نیاز به پرداخت‌های بسیار بالا باشد، شاید نیاز باشد که به بانک مراجعه و برای صدور چک رمزدار و چک بانکی تضمین‌شده برای فردی دیگر درخواست دهید. سپس زمانی را هم باید صرف صدور چک و امضای رئیس یا معاون شعبه کنید.

با این حال، تعدادی از بانک‌ها این امکان را فراهم کرده‌اند که شما با وارد‌شدن به اینترنت‌بانک و ثبت مشخصات دریافت‌کننده چک، مانند نام و نام‌خانوادگی و کد ملی، درخواست صدور اینگونه چک‌ها را به‌صورت آنلاین انجام دهید.

پس از آن، چک در منزل و با احراز هویت از سوی مأمور بانک یا به شما تحویل داده می‌شود یا به کسی که چک به نام او صادر شده است.

چطور به بانک نرویم؟

 

به مسن‌تر‌ها آموزش دهیم

یکی از گروه‌های سنی که بیشترین مراجعه به شعب بانک‌ها را دارند، سالمندانی هستند که از آشنا‌نبودن با خدمات اپلیکیشن‌های مالی و خدمات بانکداری الکترونیک رنج می‌برند. این گروه سنی در عین حال، به‌عنوان یکی از گروه‌های پرخطر در این روز‌ها که کرونا جولان می‌دهد، معرفی شده‌اند.

بانک‌ها و جوان‌تر‌های خانواده اگر کمی وقت و حوصله به خرج دهند، می‌توانند افراد کمی مسن‌تر را هم با فناوری آشنا کنند. شاید چند سال قبل کسی فکرش را نمی‌کرد پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها سراغ چت ویدئویی بروند، اما دوران کرونا خلاف این ماجرا را در توانایی آن‌ها نشان داد.

انتهای پیام / ش ج 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.