رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد:

دیابتی‌ها در دوران بیماری کرونا، استرس خود را مدیریت کنند

رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: مبتلایان دیابت در دوران بیماری کووید ۱۹، اضطراب بیشتری را متحمل می‌شوند، بنابراین باید از فشار‌های روانی دور باشند و استرس خود را مدیریت کنند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، هوشنگ ناصری رئیس گروه بیماری‌های غیر واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و همه گیری بیماری کووید ۱۹، لازم است بیماران دیابتی نکات آموزشی را رعایت و به بیش از پیش به خودمراقبتی توجه داشته باشند.

او افزود: این بیماران می‌توانند به منظور خودپایشی و کنترل دیابتشان از اپلیکیشن «idia» به صورت رایگان استفاده نمایند.

ناصری ضمن تاکید بر توجه بیشتر بیماران به کنترل قندخونشان اضافه کرد: کنترل و پایش منظم قندخون می‌تواند به جلوگیری از عوارض ناشی از افزایش یا کاهش قندخون کمک کند و احتمال بروز پنومونی باکتریایی را نیز کاهش می‌دهد.


بیشتر بخوانید


او از بیماران دیابتی خواست: اگر علایمی مانند آنفلوانزا (تب، سرفه، مشکل در تنفس و..) دارند، به پزشک مراجعه کنند.

ناصری با بیان اینکه، داشتن سرفه ممکن است نشان دهنده عفونت کرونا باشد، در چنین مواردی، اقدام سریع برای مشاوره پزشکی و معالجه را ضروری دانست و افزود: هرگونه عفونت ممکن است قندخون را بالا برده و نیاز به مایعات را افزایش دهد، بنابراین باید آب کافی در دسترس داشته باشیم.

او، دراختیار داشتن دارو‌های مورد نیاز به میزان کافی و داشتن آمادگی اصلاح وضعیت افت قندخون (هایپوگلیسمی) درصورت افت ناگهانی قندخون، خودداری از کار بیش از حد و داشتن خواب شبانه خوب را توصیه و تغذیه سالم را بخش اصلی مدیریت دیابت دانست.

ناصری گفت: رژیم غذایی متنوع و متعادل در ثابت نگه داشتن مقدار قندخون خود و تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است.

او همچنین خودداری از مصرف زیاد غذا‌های سرخ شده و مصرف غذا‌های شیرین، کربوهیدرات و چربی را به بیماران دیابتی توصیه نمود و یادآور شد: بهتر است پروتئین‌های بدون چربی (ماهی، گوشت بدون چربی، تخم مرغ، شیر و سایر لبنیات کم چرب، لوبیایکاملپخته شده) را انتخاب کنیم.

مصرف سبزی‌های سبز و برگ دار و روزانه دو یا سه وعده میوه، ورزش و فعالیت بدنی روزانه و برای کاهش بروز پنومونی باکتریایی انجام واکسیناسیون آنفلوانزا و پنوموکوک از دیگر توصیه‌های ناصری به بیماران دیابتی در دوران شیوع کووید ۱۹ است.

ناصری در پایان گفت: برای حفظ قندخون طبیعی، ممکن است طبق نظر پزشک بیمار نیاز به تغییرات مکرر در دوز انسولین و تعداد تزریقات روزانه داشته باشد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.