انتقاد غریب‌آبادی از تحریم‌های یک‌جانبه و تاثیر آن بر مقابله با کرونا

سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در وین از تحریم‌های یک‌جانبه غیرقانونی و پیامد‌های آن بر اقدامات کشور‌های در حال توسعه در مقابله با همه‌گیری کرونا انتقاد کرد.

  به گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین المللی مستقر در وین، در چهل و هشتمین اجلاس شورای توسعه صنعتی یونیدو و سازمان توسعه صنعتی ملل متحد که به طریق مجازی برگزار شد، شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

غریب آبادی در این نشست با اشاره به نقش اساسی و محوری یونیدو در فعالیت‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای در کشور‌های در حال توسعه و همکاری‌های جاری بین ایران و این سازمان از طریق اجرای چندین پروژه، گفت: اجرای تعهدات بین المللی کشور‌ها در حصول توسعه جامعه صنعتی و ایجاد محیطی توانمند برای بهره مندی و رفاه مردم از طریق تلاش مشترک، تقسیم وظایف مبتنی بر چندجانبه‌گرایی و همکاری بین المللی و حفظ و تقویت اهداف متحد برای چندجانبه گرایی تسهیل می‌شود.

او  همچنین تأکید کرد: ما باید از چند جانبه گرایی به عنوان یک ارزش برای صنعتی سازی محافظت کنیم و معتقدیم که راه طولانی تا رسیدن به توسعه پایدار و ایجاد جهانی با رفاه بیشتر و سالم‌تر برای مردم در پیش است.

نماینده دائم ایران در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به موضوع کرونا، مقابله با این بیماری همه گیر را نیازمند واکنش چندجانبه جامع، هماهنگ و گسترده برای حمایت از کشور‌های نیازمند و قادر ساختن آن‌ها برای تدابیر جبران کننده بهتر برشمرد و گفت: ما نگرانی عمیق خود را درخصوص پیامد‌های جدی کرونا بر بسیاری از کشور‌های در حال توسعه از جمله کشور‌های آسیب پذیر و آن‌هایی که با چالش‌های جدی که خارج از کنترل آن‌ها هست، اعلام می‌کنیم.

به گفته وی این بیماری عمیقا بر توانایی این کشور‌ها برای مقابله با کرونا و همچنین سرمایه گذاری در اجرای توسعه پایدار اثر می‌گذارد.

سفیر ایران در این راستا با تاکید بر اینکه پاسخ به کرونا نیازمند همکاری و همبستگی جهانی است، افزود: ما کماکان شاهد استفاده از تحریم‌های یکجانبه علیه کشور‌ها هستیم که در تناقض آشکار با اهداف و اصول منشور ملل متحد، حقوق بین الملل، حقوق بشر و همچنین اصول چندجانبه گرایی و هنجار‌های دیپلماسی و روابط بین الملل است.

غریب آبادی ادامه داد: قویا معتقدیم اکنون زمانی حیاتی برای همکاری و ارتباط نه تنها بر اساس مسئولیت مشترک، بلکه همچنین به واسطه اتخاذ اقدام قاطع مشترک به عنوان یک جامعه بین المللی است.

وی مبارزه با این همه گیری را یک مبارزه جهانی برشمرد.

غریب آبادی در پایان ضمن ابراز نگرانی از پیامد‌های کوتاه مدت و بلندمدت کرونا بر کشور‌های در حال توسعه، تاکید کرد: یونیدو می‌بایست تلاش‌های خود را در همکاری با سایر نهاد‌های سازمان ملل به منظور تضمین ارائه ظرفیت و فرصت‌ها و همچنین ادامه دسترسی به تجهیزات مورد نیاز برای کشور‌های نیازمند و نیز تولید و توزیع عادلانه واکسن، افزایش دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار