متهم شدن چند وزیر لبنانی در قضیه انفجار بندر بیروت

بازپرس ویژه قضایی دادستانی لبنان از پارلمان این کشور خواست چند وزیر کنونی و سابق دولت را به اتهام کوتاهی در انتقال محموله نیترات آمونیوم بندر بیروت فرابخواند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسکای نیوز، قاضی فادی صوان، بازپرس قضایی و نماینده دادستان لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت امروز (چهارشنبه) از پارلمان این کشور خواست که چند وزیر فعلی و سابق را به علت تخلف و کم کاری آنان که احتمالا در بروز این حادثه سهیم بوده، احضار کند.

منابع قضایی لبنان اعلام کردند: قاضی «فادی صوان» در نامه‌ای رسمی به مجلس لبنان تأکید کرده که تحقیقات و بازپرسی‌های انجام شده از تعدادی از وزرای فعلی و سابق نشان می‌دهد که آن‌ها در این حادثه مسئول بوده و در موضوع انتقال محموله نیترات آمونیوم از بندر بیروت کوتاهی کرده و متهم هستند.

این منابع افزودند: وزرای کار و دادگستری دولت پیشبرد امور و سه دولت سابق و وزیر دارایی دولت پیشبرد امور و دولت سابق به پارلمان فرا خوانده شدند.

بر اساس قوانین لبنان، هرگونه اتهامی علیه وزرا و نخست وزیران و رؤسای جمهور باید در مجلس پیگیری شود و مجلس محل محاکمه آنان است.

چهاردهم مرداد گذشته، انفجار مهیبی در بندر بیروت باعث ویرانی این بندر و وارد آمدن خسارت‌های زیادی به پایتخت لبنان شد. بر اثر انفجار در انبار نیترات آمونیوم متعلق به شرکتی موزامبیکی در بندر بیروت بیش از ۲۰۰ نفر کشته و هزاران زخمی و چند هزار خانه مسکونی ویران شدند.

دولت لبنان پیش از این اجازه تحقیقات بین المللی درباره این حادثه را نداد و در تحقیقات داخلی ۲۸ مقام از جمله مسئولان بلندپایه بندر بیروت بازداشت شدند و سخنان بیش از ۵۰ شاهد شنیده شده است.

انفجار بندر بیروت بحران سیاسی و اقتصادی در لبنان را عمیق‌تر کرد و دولت «حسان دیاب» نخست‌وزیر وقت، را مجبور به استعفا کرد و «سعد حریری» هم اکنون مأمور تشکیل کابینه جدید این کشور شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار