کشت مکانیزه غلات در اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری

۶۸ درصد از سطوح زراعی غلات استان چهارمحال و بختیاری به صورت مکانیزه کشت شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، امرالله اسماعیلی رئیس اداره امور فناوری مکانیزاسیون جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به کشت پاییزه غلات در استان اظهار داشت: از سطح ۸۵ هزار ۶۶۰ هکتار مزارع گندم و جو آبی و دیم استان در سال زراعی جاری، ۵۸ هزار ۲۰۶ هکتار معادل ۶۸ درصد از سطوح زراعی غلات به صورت مکانیزه توسط ناوگان کشت استان انجام شد.

او با اشاره به سطح ۳۱ هزارهکتاری گندم و جو آبی در استان افزود:از این سطح ۲۴ هزار و ۶۱۴ هکتار معادل ۸۱/۵ درصد سطح زیر کشت گندم و جو آبی در استان به روش مکانیزه کشت شده است.

اسماعیلی به سطح ۵۴ هزار و ۶۵۰ هکتار گندم و جو دیم در استان اشاره کرد و توضیح داد: از این سطح ۳۲ هزار و ۷۸۲ معادل ۶۰ درصد بصورت مکانیزه کشت گردید.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: سطوح کشت مکانیزه توسط ۳۵۳ دستگاه انواع دستگاه کارنده شامل (انواع خطی کارها، عمیق کار، ریزدانه کار، کمبینات و دستگاه‌های کشت مستقیم (notillage) انجام شد.

اسماعیلی به استفاده از هوشمند سازی و بهره گیری از ادوات نوین و تجهیزات مدرن در پیشبرد و مکانیزه کردن بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: استفاده از مشوق‌های مالی از قبیل تسهیلات با نرخ سود کم جهت خرید انواع کارنده‌های مورد نیازبرای توسعه کشت مکانیزه محصولات کشاورزی، اعطای اعتبارات جهت واگذاری تراکتور و نوسازی دستگاه‌های کارنده قدیمی و جایگزینی آن‌ها با کارنده‌های جدید متناسب با شرایط مناطق مختلف استان از عوامل ثاثیر گذار در مکانیزه کردن بخش کشاورزی است.

او با اشاره به مزایای کشت مکانیره و ضرورت ترویج و آموزش به بهره برداران بخش کشاورزی افزود: مزایای کشت مکانیزه شامل صرفه جویی در مصرف منابع، انرژی و نهاده‌های تولید شامل بذر و کود و با بهره گیری از آموزش و ترویج کشت مکانیزه می‌توان باعث افزایش راندمان تولید، تسریع و تسهیل در عملیات کشاورزی و ایجاد سطح سبز یکنواخت در مزرعه و در نهایت گذر از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن و پربازده در جهت افزایش سطح درآمد بهره برداران شد.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.