یک جامعه شناس در خصوص تأثیر اجرای محدودیت‌­های جدید در کاهش دورهمی‌ها و جمع‌های خانوادگی، گفت : افراد جامعه برای رفع نیازهایشان به هم افزایی و در کنار هم بودن احتیاج دارند .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ بهرام نوابی فر جامعه شناس در خصوص تأثیر اجرای محدودیت‌­های جدید در کاهش دورهمی‌ها و جمع‌های خانوادگی، گفت : افراد جامعه برای رفع نیازهایشان به هم افزایی و در کنار هم بودن احتیاج دارند و از سوی دیگر این محدودیت‌ها ارتباط بین افراد جامعه و حتی خانواده‌­ها را تا حد زیادی کاهش می­‌دهد.

او گفت : اما نباید این نکته را فراموش کنیم که در این شرایط خاص و بحرانی همه‌­گیری این ویروس خطرناک، نه تنها در ایران بلکه در جای جای جهان ناگزیر به پذیرش محدودیت‌­ها و رعایت توصیه‌­های بهداشتی و تصمیمات مقامات دولتی برای مقابله با شیوع بیشتر این بیماری و بازگشت سلامتی به جامعه هستیم.

سلامت نسبت به سایر هنجار‌ها اولویت دارد

نوابی فر افزود: سلامت نسبت به سایر هنجار‌ها از اولویت و برتری خاصی برخوردار است و در همه جوامع بشری از یک ارزش بسیار بالایی برخوردار است، اگر سلامت در جامعه نباشد انجام بسیاری از هنجار‌ها با مشکل مواجه خواهد شد و براعمال، رفتار و باید‌های دیگر تاثیر انکارناپذیری دارد لذا رسیدگی و توجه ویژه به این موضوع دارای اهمیت خاصی است.

نوابی فر با بیان اینکه بعضی از افراد در جامعه دچار غفلت می‌­شوند، افزود: باتوجه به شرایط این ویروس و انتقال راحت آن به سایر افراد و مبتلا شدن آنها، انتظار می­‌رود که مردم رعایت کنند چرا که این یک موضوع فردی نیست بلکه افراد با رعایت نکردن توصیه‌­ها و دستورالعمل‌­ها سلامت دیگران را هم به خطر می­‌اندازند.

او ادامه داد: این مقوله، مصداق همان قایقی است که افراد زیادی در آن هستند و یک نفر اقدام به سوراخ کردن یک قسمت از قایق می‌­کند و می‌­گوید من کاری به دیگران ندارم و از این قسمت که خودم نشسته‌­ام آب وارد قایق می‌­شود و به دیگران آسیبی نمی‌­رسد در حالی که وقتی آب وارد قایق شد قایق و هرآنچه که در آن وجود دارد درون آب فرو رفته و غرق می‌­شوند.

این محقق و پژوهشگر اجتماعی گفت: زمانی که یکی از اعضای خانواده به بیرون از خانه رفت و آمد دارد علاوه برخطر ابتلای خود، امکان ناقل بودن وی برای سایر اعضای خانواده به طرق مختلف وجود دارد چه بسا موارد بسیاری به همین طریق به این بیماری مبتلا شده­‌اند و حتی جان خود را از دست داده­‌اند و می‌بینیم که افراد جامعه­ هستندکه باعث انتقال و شیوع این ویروس و بیماری به دیگران بوده و هستند.

نوابی فر گفت: باید در نظر داشته باشیم که همه موضوع این نیست که توصیه‌­های بهداشتی و دستورالعمل‌­های صادره از سوی نهاد‌های بهداشتی و حکومتی را رعایت کنیم و نباید نگاه یک سویه به این مبحث داشته باشیم .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.