چرا گرانی به یکباره سراغ اقلام اساسی رفت؟/ تخم مرغ هم گرفتار مشکل بازار مرغ شد!

همواره این سوال برای مردم مطرح است که چرا اقلام اساسی که نرخ ارز واردات نهاده های آن ها تغییر می کند یکباره و حتی یک شبه گران می شوند.

تخم مرغبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی هفته های اخیر، اقلام اساسی سبد خانوار یکی پس از دیگری برای جا نماندن از قافله گرانی ها با شیب تند قیمت رو به رو شد که این موضوع دهک های ضعیف جامعه را بیش از پیش در تامین مایحتاج خود دچار مشکل کرده است.

با ایجاد تنش و افزایش قیمت بی سابقه در بازار محصولات پروتئینی، طی روزهای اخیر هر یک از مسئولان و فروشندگان دلایل خاص خود را برای این‌گرانی ها مطرح می کنند، اما آنچه حائز اهمیت است گرانی های پی در پی مایحتاج سبد خانوار در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها امکان خرید را از بسیاری از اقشار ضعیف جامعه سلب کرده است. این درحالی است که کارشناسان تغدیه بر افزایش ایمنی بدن و مصرف پروتئین، سبزی و میوه تاکید دارند.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که کمبود نهاده دامی با نرخ مصوب و تامین بخش عمده ذرت و کنجاله از بازار آزاد در کنار سایر هزینه های تولید زمینه را برای تنش و التهاب قیمت در بازار محصولات پروتئینی فراهم کرده است که این روند تا زمان تامین ۱۰۰ درصدی نهاده مورد نیاز با نرخ مصوب وجود دارد چرا که اختلاف چند برابری نرخ مصوب نهاده های دامی با بازار آزاد، زیان قابل توجهی برای مرغداران و دامداران ایجاد کرده است.

بررسی ها از سطح بازار نشان می دهد که قیمت هر کیلو مرغ گرم ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان، سینه ۷۰ هزار تومان، فیله ۸۰ هزار تومان، شقه گوسفندی ۱۲۰ هزار تومان، راسته گوسفندی ۱۴۰ هزار تومان، سردست گوسفندی ۱۵۰ هزار تومان، شقه گوساله ۱۱۰ هزار تومان، راسته گوساله ۱۳۰ هزار تومان، سردست گوساله ۱۴۰ هزار تومان و هرشانه تخم مرغ ۳۳ تا ۳۸ هزار تومان است، هر چند در میادین میوه و تره بار و انتظار صف های طولانی مرغ با نرخ مصوب عرضه می شود.

حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم‌ تا از آخرین‌ دلایل افزایش قیمت محصولات پروتئینی سبد خانوار و راهکارهای مهار این گرانی ها با خبر شویم:

سوء استفاده برخی مغازه داران بر گرانی گوشت دامن زد

منصور پوریان رئیس شورای تامین کنندگان دام کشور در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه مشکلی در تولید گوشت قرمز نداریم، اظهار کرد: در شرایط فعلی تولید گوشت قرمز به حدی افزایش یافته که به سبب انباشت دام در واحدهای دامداری، نگران مازاد تولید روی دست دامداران هستیم.

وی از کاهش قیمت خرید دام از دامدار خبر داد و گفت: نرخ کنونی هر کیلو گوساله ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان و گوسفند ۴۰ تا ۴۲ هزار تومان است که با این وجود قیمت منطقی هر کیلو گوشت گوساله ۹۰ تا ۹۵ هزار تومان و گوشت گوسفند ۱۰۰ هزار تومان است.

پوریان با انتقاد از گران فروشی گوشت در سطح بازار بیان کرد: در حال حاضر دامداران با کمترین سود مشغول فروش دسترنج خود هستند که متاسفانه به سبب کم کاری برخی دستگاه ها شاهد گران فروشی هستیم که با این وجود بسیاری از خانوارها توان خرید را ندارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه ۱۸۰ هزار راس گوساله پرواری آماده عرضه در دامداری هاست، گفت: علی رغم شرایط مساعد تولید و رسیدن وزن دام‌ها به سطح مطلوب ۸۰۰ کیلوگرم، در سطح خرده فروشی ها به سبب عدم‌ نظارت کافی دستگاه های ناظر شاهد گران فروشی هستیم.:

صادرات تاثیری در التهاب بازار داخل ندارد

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به اینکه بازار تخم‌مرغ تعریفی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان معادل شانه ای ۲۵ هزار تومان است.


بیشتر بخوانید


وی افزود: با توجه به افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت مصوب ذرت و کنجاله سویا، نرخ تمام شده تولید هر کیلو تخم مرغ به بالای ۱۶ هزار تومان رسیده است که هرچه سریع تر باید نرخ جدید اعلام شود.

نبی پور با انتقاد از نحوه توزیع نهاده با نرخ مصوب بیان کرد: طی ۲ ماه اخیر بسیاری از واحدهای کوچک مرغداری نهاده نگرفتند و برخی دیگر از واحدها ۱۰۰ درصد نهاده موردنیازشان را با نرخ مصوب تامین کردند‌.

این مقام مسئول نرخ کنونی هر کیلو ذرت در بازار آزاد را ۴ هزار و ۳۰۰ تا ۴ هزار و ۴۰۰ تومان و کنجاله سویا ۱۶ هزار تومان اعلام کرد و گفت: سایر نهاده های تولید که با ارز آزاد تامین‌ می شوند، قیمت آنها هر ساعت در حال تغییر است.

وی ادامه داد: قیمت فسفات از ۲۵ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان، مکمل از ۱۲ هزار به ۳۰ هزار تومان و متیونین به ۹۰ هزار تومان رسیده است که در افزایش هزینه های تولید تاثیر بسزایی دارد.

سخنگوی اتحادیه مرغداران میهن با اشاره به اینکه صادرات نقشی در التهاب بازار داخل ندارد، بیان کرد: بنابر پیش بینی ها قرار است روزانه ۱۰۰ تن تخم مرغ مازاد صادر شود که این میزان تاثیری در تنظیم بازار داخل ندارد.

وی تولید روزانه تخم‌مرغ را ۲ هزار و ۹۰۰ تا ۳ هزار تن اعلام کرد و گفت: با شرایط فعلی نهاده های دامی، اگر مرغداران مرغ ها را روانه کشتارگاه نکنند، با افت وحشتناک تولید در آینده مواجه خواهیم شد، در غیر این صورت تولیدکنندگان ناچارند به علت کمبود نهاده، خوراک غیرمرغوب را جایگزین کنند.

به گفته نبی پور، با توجه به افزایش نرخ مصوب نهاده های دامی، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ۴ هزار تومان متضرر هستند که با احتساب تولید تخم‌مرغ، زیان آنها به ۱۰ تا ۱۲ میلیارد تومان در روز می رسد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار درباره اینکه حذف ارز دولتی راه حل مناسبی برای تنظیم بازار و پایان دادن به رانت و فساد است یا خیر؟ بیان کرد: با حذف ارز دولتی چند سوال وجود دارد که آیا دولت ارز آزاد به میزان کافی دارد؟ با حذف ارز دولتی قیمت هر شانه تخم مرغ به ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان می رسد که با این وجود خانوارها قدرت خرید ندارند و دولت برای ارتقای قدرت خرید انها باید کالا برگ توزیع کند.

نبی پور با اشاره به اینکه تولیدکننده در گرانی تخم مرغ در خرده فروشی ها نقشی ندارد، بیان کرد: خرده فروشی ها نظم خاصی ندارد و تعزیرات باید با آنها برخورد کند که متاسفانه دستگاه های مسئول سرنخ را گم کردند و تنها بر تولیدکننده فشار می آورند، اما تا افزایش نرخ مصوب، هر شانه تخم مرغ در میادین با نرخ مصوب ۱۲ هزار تومان عرضه می شود‌.

فروش مرغ بالای ۲۸ هزار تومان اجحاف در حق مصرف کننده

برومند چهار آیین عضو سابق هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی با اشاره به دلایل گرانی مرغ در بازار اظهار کرد: در ۵۰ روز گذشته به هیچ عنوان حتی یک قطعه جوجه وارد سالن های مرغداری نشد که همین امر زمینه را برای کمبود عرضه و افزایش قیمت در بازار رو به رو کرد.

وی افزود: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ها ۳۰ تا ۳۱ هزار تومان است.

چهارآیین ادامه داد: بنابر آمار تا پایان آبان حداکثر ۳۵ درصد کنجاله سویا و ۵۰ درصد ذرت با نرخ مصوب در اختیار مرغداران قرار گرفت که با توزیع ۵۰ درصدی ذرت و کنجاله در بین مرغداران، قیمت تمام شده هر کیلو مرغ زنده به ۱۹ تا ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان می رسد که با این وجود حداکثر قیمت هر کیلو لاشه باید ۲۸ هزار تومان باشد و فروش با نرخ های بالاتر اجحاف در حق مصرف کنندگان است‌.

این کارشناس صنعت طیور افزود: کوچکترین تصمیمات در صنعت طیور ۲ ماه آینده جواب می دهد و این گونه نیست که امروز با واگذاری ماموریتی از یک دستگاه به دستگاه دیگر نمی توان انتظار معجزه را داشت چرا که کوچکترین تصمیمات ۲ ماه آینده جواب می دهد.

عضو سابق هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی با اشاره به اینکه واگذاری مدیریت سامانه بازارگاه به وزارت جهاد کشاورزی کفایت نمی کند، بیان کرد: سامانه بازارگاه ابزاری است که ذرت و کنجاله سویا به طور مستقیم و بدون واسطه به دست تولیدکننده برسد، اما اگر ثبت سفارش یا تامین و ترخیص نهاده ها به موقع نباشد، وزارت جهاد به عنوان متولی امر کاری از دستش بر نمی اید.

وی نیاز حداقل ماهیانه کشور را ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی اعلام کرد و گفت: با توجه به آنکه سن ۴۰ روزه برای تخصیص نهاده در نظر گرفته شده است، از این رو کاهش وزن ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرمی بیانگر کاهش عرضه ۲۵ هزار تن مرغ زنده در طول ماه است که با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار در پی شیوع ویروس کرونا و بیکاری گسترده همین میزان کفایت می کند.

این کارشناس صنعت طیور در پایان نرخ کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۷ هزار تومان و ذرت ۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: با توجه به اختلاف چندبرابری با نرخ مصوب، اگر ۱۰۰ درصد نهاده با نرخ مصوب تامین شود، طی ماه های آتی مشکلی در عرضه مرغ نخواهیم داشت.

نرخ هر کیلو شقه گوسفندی ۱۲۰ هزار تومان

علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی، با اشاره به اینکه بازار گوشت رونقی ندارد، اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو شقه گوسفندی بدون دنبه بسته به کیفیت ۱۰۵ تا ۱۰۸ هزار تومان به مغازه دار و با احتساب ۱۰ درصد سود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تومان به مصرف کننده عرضه می شود‌.

وی افزود: با توجه به تعطیلی ۲ هفته و تعطیلی صنوف از ساعت ۸ شب به بعد، بازار رونق چندانی ندارد.

ملکی با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه دام وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به نوسان نرخ نهاده های دامی، دامداران نسبت به این موضوع انتقاداتی دارند و بدیهی است که گرانی خوراک در نرخ تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی ادامه داد: بنابر تجربه سنوات گذشته در ۴ تا ۵ روز نخست ماه، خانوارها مایحتاج مورد نیاز خود را خریداری می کنند، اما تعطیلی اکثر صنوف و عدم درآمد بر میزان خرید تاثیر گذاشته است.

ملکی قیمت کنونی هر کیلو دام زنده را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت دام بسته به کیفیت ۱ تا ۲ هزار تومان پایین تر و بالاتر از این رقم هم عرضه می شود.

رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در پایان درباره آخرین وضعیت قاچاق دام تصریح کرد: بنابر آمار قاچاق دام تا حد زیادی کنترل شده است، اما از سمت مرزهای غربی نشتی وجود دارد چرا که گاها اختلاف چندبرابری قیمت دام، کوله بران را وسوسه می کند که ۱ تا ۳ راس دام را با خود ببرند چرا که قیمت کنونی هر دام در کشور ما ۲ میلیون تومان بوده، درحالیکه عرب ها آن سوی مرزها ۸ تا ۹ میلیون تومان پول بابت دام ایرانی می دهند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۱ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
صادرات
Netherlands
ناشناس
۰۰:۰۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
گرای نی لوازم خانه خانمانسوزه درکنارش یدترین وبیشتربن سوئ استفاده تعمیرکاران ازبی قانونی وازچلاقی وفشلی مجریان قوانین. یه قطعه ایکه 3 سال پیش 20 تومن بود دقیقا شده 200 تومن .بمراتب ازاون بیکیفیت تر وهمینطور دستمزد تعمیرکاران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
3 سال پیش دلار 3 تومن بود الان 30 تومن!
فقط یه چیز نیست باید بنزین و دستمزد را هم که گرانتر شده را ببینید!
دولت دستمزدها را گران نکند هرسال این مشکل ها هم بوجود نمی آید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
این گرانیها و مشکلات فقط از روی قصد و خیانت مسئولان خائن است. همه مشکلات با تلاش و اقتصاد مقاومتی قابل بر طرف شدن است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۳ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
آره بخدا اکبر طبری کل مملکت را نابود کرد آبروی نظام را برد مجرمان را فراری داد 30 سال زندان فقط براش بریدن!
اونوقت مدیرعامل آپارات بخاطر یه فیلم ده سال زندان!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
خودتون همه بازار رو به هم ریختین بگین تحریمه دوباره برید مذاکره کنید لابد موشکهامون بدین بره و مکروا و مگرالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
فقط میتونم بگم خجالت آوره من یه استاد دانشگاهم تهیه مایحتاج معمولی زندگی برام سخت شده خدا به داد کارگرها و قشر ضعیف تر برسه به نظرم این ربطی به تحریم نداره از همین داخل معلوم نیست کی توطئه میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
دولت بی تدبیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
اصلا وجدان نیست عمدا دارید میکشید مردمو چه وضعشه شمام که پیگیری نمیکنی پیامای مارو کی میخونه ؟
Iran (Islamic Republic of)
غریبه
۲۲:۰۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
چرا گرانی به یکباره سراغ اقلام اساسی امد؟ چون دولت بی کفایته چون همش میخورنو میخابن به ریش ما مردم میخندن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
یه هفته مرغ ارزون شد برا اینکه مردم ارزون نخرن صدها هزار قطعه جوجه رو سربه نیست کردین
حالا که گرون شده برین چارتا از این حاجی بازاری ها رو سربه نیست کنین ببینین چطور نهاده ها از انبار ها میزنه بیرون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
دولت بی تدبیر و ناامیدی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
همه چیز ما به برجام و وارثان و گلابیهاش ربط داره!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
من یه دامدارم پارسال جو کیلویی میخریدم 2300 تومن امسال همون جو نمی تونم 5000 تومن بخرم یونجه ای که من پارسال میخریدم 10000 تومن امسال 25000 تومن شده . گوشت گوسفندی زنده پارسال 39000 تومن بود امسال 45000 تومن . میفروشم چقد ضرر بدم .
Iran (Islamic Republic of)
گشتاسب
۲۱:۲۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
از اواخر سال ۱۳۶۸ گرانی و کاهش ارزش پول ملی شده سیاست اصلی دولت ها شده است برای تغییر این روند بینش مردم و حاکمان باید تغییر یابد و الا همین آش و همین کاسه الی الابد تا ثریا میرود..همه این نابسامانی ها داخلی و تعمدی است این هشت سال اخیر دیگه وضعیت خیلی بدد شده است عده ای بی درد و غم امورات دست گرفته بدنبال اهداف خودشان هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۵ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
بله دقیقا به همین دلیله که نباید به اصول گرایان و اصلاح طلبان رای بدیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
این وضعیت کشور نتیجه تحریم هاست.همون کاغذ پاره ها،این وضعیت نتیجه چوب لای چرخ دولت گذاشتن و سنگ اندازی در برجام و دادن بهانه به امریکا برای خروج از برجام و تحریم بیشتر ایران هست.نتیجه سر شاخ شدن ۴۰ساله با تمام دنیا هست.و نتیجه سرازیر کردن حق مردم ایران به شکم دیگر کشورها در این سالهاست.سوء مدیریت و مدیران بی لیاقت هم در کنار دزدی و اختلاس و رانت خواری و حیف و میل بیت المال و ...مزید بر اثرات تحریم ها شده ،این وضعیت را رقم زده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
وزير كشاورزي متهم رديف اول !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
طرف شب خابید صبح بیدارشد دیدتخم مرغ شده شترمرغ بیچاره چی میدونه یه شب خابه شترمیبینه یشب خاب مرغ میبنه هرشب ادامه مید هی هی هی خودش میگه چراگران شده همه چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
میخواید قبول داشته باشید یا نداشته باشید تمام این گرونی ها عمدی و هدفمندهست . هدفمند متوجه شدید که ؟
وقتی مسئولین دولتی فقط نشستن و دارن نگاه می کنند و حتی به بدبختی مردم ریشخند می زنن دیگه شکی باقی نمی مونه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
شاید هم مسئولان دولتی بلد نیستند و درمانده شدن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
این آقای نبی پور چون خودش صادر کننده بزرگ تخم مرغ است به هر قیمتی که باشه میخواد صادرات باشه حالا میخواد مردم از گرسنگی بمیرن مهم نیست اون وقتی که نهاده دولتی نمیگرفتن میگفت داریم ضرر میدیم الانم که صد در صد دارن نهاده میگیرن بازم میگه ضرر میدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
عامل اصلی تمام گرانی ها دولت که مردم رو تحت فشار قرارداده و میخواد با آمریکا مذاکره کنه و اصلاح طلبا را از سقوط نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
چون مسئولان دولت بی کفایت و بی تدبیر هستند علا برکت الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
قدیما هیچکی به این چیزا فکر نمیکرد این مشکلات هم بودند اگه امروز همه ناله میکنن به این خاطره که فرهنگ سادگی و ناب روستایی از بین رفته و همه عجله دارند من یادمه رو چراغ نان داغ میکردیم میخوردیم و اسلن به این غما فکر نمیکردیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
ما که جوانیمان تباه شد انشاالله برای فرزندانمان وضعیت خوب بشه.
به حال آنکسی باید گریست که دخلش ۱۰ و خرجش ۲۰.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
دلار سکه سرگرمی ملت شده سرشون مشغول باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
ضد مردم و کشور داخل ایرانه نه خارج و تحریم،هر اتفاقی میوفته دولتیها ربطش میدن به خارج و دشمن،دشمن اقتصادی و ضد کشورداخلیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
یعنی ما الآن می تونیم مثل قبل نفت صادر کنیم و پولش رو بگیریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
اطلاعاتت معلومه صفره از کشورت!
برو تاریخ بخون تا ببینی چند ساله وابسطه به نفتیم و الان که تحریمیم چرا اینطور شده!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
سلام شب بخیر خوابید یا بیدار؟ مگه چیز ارزونی هم داریم؟!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
سلام عزیزم.آره اینجا ارزونی موج می زنه.فقط وقتی که خوابیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
اگه کرونا نبود ....
Iran (Islamic Republic of)
جمال
۱۴:۳۲ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
این دیگه سوال داره؟چراااا گرانی...
Iran (Islamic Republic of)
رضاعلیزاده
۱۴:۱۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
برای اینکه مسئول مربوطه کارشو درست انجام نمیده و بازخواست هم نمیشه بنده یکی از فعالین بازار هستم متاسفانه کل بازار بدلیل عدم نظارت دست دلالها شده مثلا من میتونم تولید یکماه کارخانه را بخرم انبار کنم و چون قطره چکانی توضیع میکنم وکالادربازار کم میشه قیمت را به دلخواه تعیین میکنم.
Iran (Islamic Republic of)
افسوس
۱۴:۰۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
اگه ارزش ریالو بیارن بالا از کشورهای همسایه حمله نمیکنن برای خرید کالای اساسی مردم. راه حل ساده یا جلوی صادرات رو بگیرن یا دلار رو ارزون کنن. نه دکترای اقتصاد میخواد نه بایدن. همت میخواد...
Iran (Islamic Republic of)
حسین کافر
۱۳:۵۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
وعده ما خرداد 1400پای صندوق های رای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
بیش از 70 درصد مردم رای نخواهند داد
اولا به خاطر مشکلات اقتصادی و حرف و وعده های الکی
دوما به خاطر کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
خیلی بیخیالی بفکر رای هستی مملکتو آب برد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
رأی می دم ولی این بار نه به کلید ساز.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
خب که چی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
چون حواس مردم رو به قیمت دلار و سکه و طلا و خودرو مسکن گرم می کنند و به ناگهان اینارو افزایش و کاهش میدن از این طرف مواد غذایی و کالاهای اساسی رو شدید افزایش می دهند
برای نمونه قیمت خودرو شدیدا رو به پایینه ولی قیمت لاستیک و روغن خودرو در هفته گذشته 50 درصد افزایش داشته لوازم یدکی خودرو با قیمت نجومی داره میره بالا اگه دلارو خودرو داره میاد پایین چرا لوازم خودرو داره میره بالا؟؟؟
Romania
ناشناس
۱۲:۵۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
با سلام . دلار الان 25 هزار تومان است . خودرو . مسکن . لوازم خانگی و صنعتی خودشان را با دلار 25 هزار تومان تطبیق داده اند . حال کالاهای اساسی می خواهند خودشان را با دلار 25 هزار تومانی تبیطق دهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
روغن نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
اقتصاد ر یاضتی مردم زمینه ساز اقتصاد ضیافتی کاخ نشین ها و خواص شده است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۰۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
دارن خون مردم را میگیرن میکنن تو شیشه...واقعا هیچ جای دنیا اینطوری نیست که تو ایران اسلامی هست.. هیچ کس هم اصلا نیست که جلوشونو بگیره
-
ناشناس
۱۱:۳۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
ممنون از یادآوریه نگرانی ها و دغدغه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
مرغ کیلو 10 هزار تومنی در اردیبهشت و خرداد الان باید بشه 35 تومن گوشت شتر کیلو 80 هزار تومنی الان باید بخری 145 تومن پنیر 5 تومنی باید بخری 15 تومن و..........
واقعا آدم نمیتونه چی بگه آقای روحانی اگه راست میگه که بایدن اومده همه چی ارزون شده اقلام خوراکی و مصرفی مردم ارزون کنه نه طلا و دلار که ارزون شدنش هیچ تاثیری روی اقلام خوراکی نداشت. مردم چی فرض کردند؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
خداروشکر امنیت داریم شکمو با نون خشک هم میشه سیر کرد برادرا
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۱:۳۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
تو نان خشک بخور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
خیلی خنده داره
چرا گرانی به یکباره سراغ اقلام اساسی رفت؟/ تخم مرغ هم گرفتار مشکل بازار مرغ شد!
فروش مرغ بالای ۲۸ هزار تومان اجحاف در حق مصرف کننده
حباب کاذب قیمت مرغ در بازار/ نرخ هر کیلو مرغ به ۳۵ هزار تومان رسید
از وقتی روحانی رئیس جمهور شده حباب ها هم شروع به رشد کردند حباب سکه ارز طلا مسکن و . . . .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۲ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
اقتصادایران نیست درجهان است.
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی
۱۱:۱۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
به کدامین گناه اسیر شدیم تو عین مملکت نه حق اعتراض نه حق زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
هرچی گفتند چشم بسته باورمان شد
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۰۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
همه گرانیها دست خود دولت هست این دولت وارد میدان شد به اقتصاد و معیشت مردم این دولت بویی از مدیریت نبرده این دولت دولت مذاکره هست یعنی فقط برای مذاکره امده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس۱
۱۰:۲۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
روزی که بنزین گرون کردن بایدفکرابنجاشم مبکردن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
تلوزیون نشون میداد نهاده های دامی روی تریلی که دلالان میفروختن آنقدر زیاد بوده که در انبار جایی نداشتند و دنبال مشتری بودند و یکی از تولید کننده گان دنبال نهاده دامی بود و می گفت نمیتونه نهاده تهیه کنه ، پس چرا دنبال اون قضیه نرفتند و اطلاع رسانی نکردند تا مردم بدونند که آیا کسی پیگیری کرد ؟ ونتیجه اون چی شد ؟
Iran (Islamic Republic of)
عباس گودرزی
۱۰:۱۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
ممنون از گزارشتون
Iran (Islamic Republic of)
چهل سال مظلومیت
۱۰:۰۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
فقط لعنت به این مسئولان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
این روزا هر مسئولی رو که تو تلویزیون میبینم میگم متاسف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
واقعا خجالت آور که ماهمش دغدغه تامین مایتحاج زندگیمون رو داریم،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
متاسفانه مسئولان مشغول دزدی و اختلاس هستند برای این کار هم از مهمترین چیزها هم نمیگذرند.اصلا کلا مردم به سخره گرفتند نهاده رو با ارز ۴۲۰۰ وارد میکنند بعد که وارد کشور شد مفقود میشه اینا کلا مشکوک و دزدی مسئولان امر رو ثابت میکنه .لعنت به شما ها حقوق مفت میگیرید واقعا حرامتون باشه بدزدید از بیت المال دولت بیکفایت اینجوری میشه دیگه . آقای رئیسی بیچاره اون همه تلاش میکنه نمیتونه بند و بساط دزدی رو جمع کنه واقعا آدم نمیدونه چی بگه کشور به بیماری از سرطان بدتر دزدی و بی وجدانی مسئولین دچار شده و کاریش نمیشه کرد
Iran (Islamic Republic of)
اکارمند
۰۹:۵۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
دخل و‌خرجم نمیخونه
اقساطم مونده
حقوقم ثابت
اقلام اساسی در حال سربه فلک کشیدن
بعد به خاطر تحمل شرایط حاضر،وعده افزایش حقوق سال دیگه را میدین
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۹:۵۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
چونکه دولت باعث ورشکستگی مرغدار و دامدار شد و هنوز هم این راه را ادامه میده و هدفی جز خیانت به منه تولید کننده نیست و همین باعث شده کالای اساسی به اندازه یک دهم از خودرو و چیزهای دیگر گران شود
مسئول باید جلوی گرانی دلار را بگیرد نه جلوی گرانی تولید!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
ممنون از گزارشتون
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۵۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
این اوضاع و احوال نتیجه آن قتل عام جوجه های یک روزه ایه که چند ماه پیش مرغداری ها صورت دادند تا قیمت گوشت را بالا ببرند . وقتی که دولت تدبیر و امید دام زنده رو با هواپیما وارد میکنه و بدست دلالها می سپاره و با التماس ازشون می خواد با قیمت مصوب بدن به مردم و آنها هم گوشتهای یخی برزیلی رو جای گوشت تازه به خلق الله قالب کردند ، نتیجه ش میشه این بازار شلم شوربا .
Iran (Islamic Republic of)
محمد. ن. ک
۰۹:۴۹ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
چون هر روز در مقاله های خودتان می خوانیم که از کمبود و گرانی نهاده های دامی است که ناشی از تحریم هاست و نگید تحریم تأثیری نداره.اگه شدید تر بشه نون هم از سر سفره مردم جمع میشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
ارز گران برای تهیه خوراک مرغ بطور کلی تحریم گرانی ارز وهزار بدبختی دیگرکه که نمیخاد دنبالش بگردی مثل روز روشن است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۴۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
نبود برنامه ای مشخص و مدیران دلسوز و انقلابی....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
بدبخت بیچارمون کردن با این همه گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
ای داد وبیداد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
تمامی این مشکلات از دولت در عرضه و نظارت بازار است والسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
فا صبر ان و عد الله حق
پس تو صبر پیشه کن که البته وعده خداوند حق و حتمی است
و سیعلم الذین ظلمو ای منقلب ینقلبون
و آنان که ظلم و ستم کردند به زودی خواهند دانست که به چه کیفر گاهی باز می گردند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
آیه ای دیگر از قرآن.
سرنوشت هیچ قومی تغییر نمیکند مگر این که خودشان بخواهند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
چون برنامه ریزی شدس و یکی از مراحل کاری دیکته شده به روحانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
دولتی که چند ماه از گرانی مرغ میگذره و نمیتونه کنترل کنه
Iran (Islamic Republic of)
آقچه
۰۹:۱۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
گرانی اول به سراغ مسکن خودرو لوازم خانگی مصالح ساختمانی وغیره ..........خیلی وقته گرانی روی خوراک مردم تاثیر گذاشته و مسولین دولت چون ذینفع هستند
اهمیتی نداره براشون درد برای من گارکر که شرمنده زن وبچه ام هستم با این گرانی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
آیا این گرانیهای زنجیره ای مشکوک نیست؟
Canada
ناشناس
۰۸:۳۴ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
باید تحقیق کنیم که چطور برخی از کشورها
قیمت ها را ثابت نگه داشته اند
چرا از اقتصاد دانان دولت کمک نمیگیرد
متاسفانه ما ایرانیان زیاد هرس میزنیم
اینجا ملت خرید برای یک یا چند روز میکنند
والله با چشم خود دیده ام که یک دانه .پیاز .فلفل دلمه ووو میخرند
اصلا هرس نمیزنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
وقتی مسئولان کشوری ادعای دانشمندی دارند اوضاع این می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
عزیزم اونجا که شما میگین همچی رو اصوله منم اگه بدونم هر موقعه بخوام همچی فراهم هست کمتر خرید میکنم در ضمن با این گرونی دیکه کسی زیاد خرید نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۳ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
اگر یک حرکت کوچک میکردن وضعمون این بود. خسته شدیم از این سیرکی که مرتب تقصیر را گردن هم میندازن
آخرین اخبار