سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد؛

افزایش ۵۰ برابری سرعت انتقال کرونا با بلند صحبت کردن/ توصیه‌های کرونایی به بیماران زمینه‌ای

لاری گفت: سرعت انتشار افشانه‌های کرونا با بلند صحبت کردن فرد مبتلا تا ۵۰ برابر بیشتر از زمانی است که فرد سکوت می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی  گفت: افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیشتر در معرض خطر بیشتر ابتلا به کرونا هستند و بنابراین توصیه ما به این افراد این است که در صورت ابتلا به فشار خون یا دیابت از پزشک‌ خود بخواهند تا در صورت تحت کنترل بودن بیماری، مقدار داروهای مورد نیازشان را به مدت سه تا شش ماه تجویز کند تا کمتر مجبور به مراجعه به پزشک باشند.

 سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: ضروری است که مبتلایان به دیابت در صورت استفاده از انسولین روزانه، حداقل چهار نوبت قند خون‌ خود را اندازه‌گیری کنند و توصیه می‌شود در صورتی که بیماری این افراد به خوبی تحت کنترل است، فاصله مراجعه به پزشک را بیشتر کنند.

داروهایی که نباید بدون تجویز پزشک مصرف کرد

لاری ادامه داد: افراد در صورت ابتلا به فشار خون بدون تجویز پزشک از داروهایی که فشار خون را بالا می‌برد، مانند ناپروکسن، پروفن، ایندومتاسین و... استفاده نکنند. همچنین ضروری است بیمارانی که از داروهای درمان سرطان یا بیماری‌های مغزی و کورتون استفاده می‌کنند، فشار خون‌ خود را هر دو هفته یکبار یا حداکثر به صورت ماهانه اندازه‌گیری و کنترل کنند.

 سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی درباره نحوه انتقال بیماری کرونا گفت: طبق تحقیقات صورت گرفته ریز قطرات و افشانه‌های ویروس کووید۱۹ نه تنها از طریق عطسه، سرفه و صحبت کردن بلکه با تنفس فرد آلوده به فضای اطراف پرتاب و در محیط‌های فاقد تهویه مناسب برای ساعت‌ها در هوا باقی می‌ماند.

انتقال کرونا هنگام صحبت کردن فرد مبتلا

لاری ادامه داد: هنگام صحبت کردن بیمار مبتلا به کرونا، افشانه‌های حاوی ویروس که اندازه‌ای به مراتب کوچک‌تر از ریز قطرات دارند سریع‌تر از حالت سکوت منتشر می‌شوند که سرعت انتشار این افشانه‌ها با بلند صحبت کردن فرد مبتلا تا ۵۰ برابر بیشتر از زمانی است که فرد سکوت می‌کند.

سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: از طرفی طبق آخرین یافته‌های علمی ریزقطرات در چند ثانیه و در فاصله حداکثر ۲ متری فرد مبتلا سقوط می‌کنند ولی افشانه‌های حاوی ویروس مسافت بیش از دو متر را طی می‌کنند و در محیط‌های سرپوشیده فاقد تهویه مناسب ساعت‌ها در هوا معلق می‌مانند و موجب بیمار شدن اطرافیان بیمار می‌شوند.

خطر افزایش ابتلا به کرونا در محیط های بسته به ویژه در زمستان

لاری ادامه داد: با فرارسیدن ایام سرد سال و بسته بودن در ‌ها و پنجره‌ها در اماکن سر بسته یکی از نگرانی‌های ما و همکارانمان  تهویه نامناسب هوا در محیط‌های سربسته است که این امر می‌تواند قدرت انتقال ویروس را به شکل تصاعدی افزایش دهد.

 سخنگوی وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد:  درخواست ما از همه هموطنان کشور این است که از حضور در فضاهای سربسته و اماکن پرتجمع پرهیز کنند و در صورت حضور در این اماکن از ماسک استفاده و فاصله‌گذاری تا دو متر را رعایت کنند و از برگزاری مهمانی‌های خانوادگی به طور جد خودداری شود.


بیشتر بخوانید

عواملی که فرد را «سوپر انتقال دهنده» کووید ۱۹ می‌کند

امکان آلودگی به ویروس کرونا در چه اماکنی بیشتر است؟


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۸ ۰۶ آذر ۱۳۹۹
فعلا شماها بچسبين به دست شستن كه يه درصدم تأثير مداره
آخرین اخبار