در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

انتقادات وکلا به لایحه جدید مجلس/ اخذ پروانه وکالت نباید بی‌ضابطه باشد

یک وکیل دادگستری گفت: کسب و کار تلقی شدن وکالت راه اعطای پروانه به افراد غیر متخصص را فراهم می‌کند.

مهدی عزیز زاده قصاب وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به لایحه مجلس مبنی بر کسب و کار تلقی شدن وکالت اظهار کرد: اخیراً در مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای تصویب شد که بر اساس آن شغل وکالت دادگستری از مصادیق اصل  ۴۴ قانون اساسی به شمار رفته است  و شغل وکالت دادگستری به عنوان کسب و کار قلمداد می‌شود که به طور قطع در این  شرایط اخذ پروانه وکالت بی ضابطه خواهد شد.

این وکیل با اشاره به نقدهای وارده به این لایحه گفت: نقدی که به شدت به این مصوبه وارد شده این است که اصولاً وکالت دادگستری کسب و کار نیست بلکه یک تخصص توأم با یک رسالت اجتماعی است «وکیل» از اسماء الله بوده و در جامعه وکلای دادگستری امین موکلان خود هستند.

وی ادامه داد: حال چنانچه قرار باشد بدون ضابطه اقدام به صدور پروانه وکالت کنیم بیش از هر چیز به جامعه، عدالت و اعتماد مردم لطمه وارد خواهیم کرد.

عزیز زاده قصاب درباره نظر نمایندگان مجلس در این باره گفت: به نظر می‌رسد نمایندگان مجلس نه تنها درک درستی از حرفه‌ وکالت ندارند بلکه به قانون اساسی کشور نیز امعان نظر کرده‌اند چرا که شغل وکالت ذیل فصل حقوق ملت در قانون اساسی آماده است.

این وکیل اظهار کرد: داشتن وکیل حق ملت محسوب می‌شود بنابراین به نظر میرسد این مصوبه راه را برای اعطای پروانه وکالت به افراد کم سواد هموارکرده  و اسباب ایجاد مفسده و لطمه‌ اساسی به حقوق ملت و عدالت قضائی را فراهم می‌کند.


بیشتر بخوانبد


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۰۸ آذر ۱۳۹۹
با سلام بنظرم مر شخصی تحصیلات حقوقی را دارد یاید با مجوز شخص پرونده باید مجوز دفاع در پرونده را داشته باشد نه اینکه هر شخص توان هزینه گرفتن وکیل را ندارد از دفاع پرونده محروم شود چرا باید گرفتن دفاع از پرونده اختصاصی وکلا شود پیشنهاد میگردد شخص پرونده همانند سایر کار اداری وکالت نامه رسمی از دفترخانه بگیرد کار حقوقی را دفاع نماید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۰۷ آذر ۱۳۹۹
اونوقت این تخصص توأم با یک رسالت اجتماعی ، باید درآمد ملیونی و ملیاردی داشته باشد ؟
آخرین اخبار