در گفت و گوی ۱۸:۳۰ مطرح شد؛

فعالیت سامانه بارشی در شمال غرب و غرب کشور/ هشدار تشدید بارش‌ها و آبگرفتگی معابر در برخی استان‌ها

مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به کشور و تشدید بارش ها در شمال غرب و غرب کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ضیائیان، مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص هشدار تشدید بارش ها در بیشتر نقاط کشور تصریح کرد: پیش بینی شده بود که سامانه بارشی از شب گذشته وارد کشور می شود که فعالیت آن از امروز آغاز شده است و شاهد بارش برف در  شمال غرب کشور، آذربایجان غربی، شرقی، اردبیل، زنجان، هستیم و در نقاط کوهستانی ارتفاع برف به ۳۰ تا ۴۰ سانت هم رسیده است.

او ادامه داد: این سامانه به تدریج جنوب غرب  و نوار شمالی کشور را هم در بر می گیرد و تا یک شنبه هفته آینده فعال خواهد بود.

ضیائیان بیان کرد: در استان های خوزستان، لرستان و چهارمحال و بختیاری تشدید بارش باران پیش بینی می شود و اوج بارش ها روزهای شنبه و یک شنبه خواهد بود و این سامانه بارشی از روز دوشنبه از کشور خارج می شود.

مدیر کل پیش بینی سازمان هواشناسی تصریح کرد: پیش بینی می شود میزان بارندگی طی این سه روز در استان های چهارمحال و بختیاری، لرستان و خوزستان به ۲۰۰ میلیمتر برسد و نیاز است تمهیداتی در این استان ها اندیشیده شود.

او در خصوص مقایسه این سامانه بارشی با سیل سال گذشته گفت: سال گذشته سد ها پر بودند و بارش های شدید سبب سرریز شدن آن ها و سیلاب شدید شدند اما اکنون بارش ها به آن شدت نیست ضمن اینکه مخازن سد ها جا دارد.

هشدار قرمز و نارنجی هواشناسی در برخی استان ها

ضیائیان  با بیان این که هشدار سطح قرمز و نارجی در برخی استان ها داده شده است افزود: این بارش ها باعث  آبگرفتگی معابر خواهد شد، انتظار می روند روان آب زیاد شود و باید کانال های آب باز شوند و همچنین مردم از توقف در کنار رودخانه ها پرهیز کنند.

مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی تصریح کرد: هشدارهای هواشناسی به دستگاه هایی همچون وزارت راه و شهرسازی، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان مدیریت بحران داده می شود تا تمهیدات مناسب برای جلوگیری از خسارت سیلاب انجام گیرد.

او ادامه داد:اتخاذ تمهیدات لازم برای عبور سیلاب، اجتناب از قرار گرفتن در حاشیه رودخانه و مسیل ها، کنترل آب بندها، مدیریت سد‌ها و استفاده از سیل بند‌ها در کنار رودخانه ها، نیز حتما باید مورد توجه قرار گیرد.

این کارشناس هواشناسی تاکید کرد: طی این چند روز بارش های خوبی در گیلان، مازندران،کرمانشاه و کردستان هم خواهیم داشت.

ضیائیان گفت: در ارتفاعات تهران بارش برف پیش بینی می شود. در شهر تهران تغییرات دمایی زیادی نخواهیم داشت تنها در دماوند، شمیرانات و لواسانات بارش برف داریم ولی کاهش زیاد دما نداریم.

بارش‌های پاییز کمتر از میزان نرمال است

این کارشناس هواشناسی گفت:  پیش بینی می‌کنیم بارش‌ها در پاییز امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر از میزان نرمال باشد.

او ادامه داد: سامانه بارشی قبلی و این سامانه بخشی از کم بارشی پاییز امسال را جبران می کند و بارش ها به حد نرمال نزدیک می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار