حق اولاد به زن و شوهر مشمول قانون کار تعلق می گیرد؟

اگر زن و شوهر در یک کارگاه شاغل به کار باشند و هر دو استحقاق برخورداری از کمک عائله مندی را داشته باشند، کمک عائله مندی به هر دو آنها تعلق میگیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از آنجایی که رابطه کارگری و کارفرمایی مشمول قانون کار، بر مبنای یک رابطه شخصی شکل می‌گیرد لذا به هریک از کارگران مشمول قانون کار که مستحق دریافت کمک عائله مندی باشند، بطور مستقل و صرف نظر از رابطه نسبی یا سببی وی با سایر کارگران، کمک عائله مندی تعلق می‌گیرد.

اگر زن و شوهر در یک کارگاه شاغل به کار باشند و هر دو استحقاق برخورداری از کمک عائله مندی را داشته باشند، کمک عائله مندی به هر دو آنها تعلق میگیرد.

منظور از استحقاق این است که دارای فرزند باشند و ثانیا سابقه پرداخت ۷۲۰ روز حق بیمه کار (بیمه اجباری) به صندوق تامین اجتماعی داشته باشند. ثالثا فرزندشان کمتر از ۱۸ سال داشته باشد یا اینکه اگر سن وی بالاتر از ۱۸ سال است یکی از دو شرط زیر را داشته باشد: یا فقط شاغل به تحصیل باشد و یا بدلیل بیماری یا معلولیت قادر به کار کردن نباشد؛ البته این موضوع (معلولیت یا بیماری) باید به تایید سازمان تامین اجتماعی برسد.

نکته بسیار مهم این است که جنسیت فرزند (اعم از دختر و پسر) یا تجرد و تاهل وی، تاثیری در موضوع ندارد. نهایتا باید گفت که اگر کارفرما از پرداخت این حق قانونی خودداری کند، کارگر می‌تواند جهت استیفای این حق قانونی، به مراجع حل اختلاف وزارت کار مراجعه کرده و دادخواست خود را تقدیم کند، ضمنا دریافت این حق قانونی مشمول مرور زمان نمی‌شود و کارگران می‌توانند حتی بعد از قطع همکاری (یا بازنشستگی) نیز جهت مطالبه این حق قانونی اقدام نمایند.


بیشتربخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مریم بومری
۲۱:۱۴ ۲۵ تير ۱۴۰۱
ایا خانم شاغلی که همسرشان تحت حمایت بیمه نمی‌باشد و حقوق عائله مندی و حق اولاد پرداخت میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
آیا خانمهای شاغل تابع قانون کار بغلت طلاق سلب حضانت فرزند شدند ، حق اولاد تعلق میگیره ؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حسن ایوبی
۱۶:۲۰ ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
با سلام
در مورد "نکته بسیار مهم این است که جنسیت فرزند (اعم از دختر و پسر) یا تجرد و تاهل وی" باید گفت هم جنسیت مهم است هم تجرد و تاهل فرزند.
پسر تا زمان مشمول سربازی بودن و قبل از تاهل و به شرط تحصیل حق اولاد دریافت می کند و پس از 18 سال و عدم اشتغال به تحصیل این حق از گردن کارفرما ساقط میشود.
در خصوص دختران تا زمان تجرد و هر سنی حق اولاد دریافت میکند و به محض ازدواج این حق از ایشان سلب می شود مگر اینکه طلاق گرفته و به تکفل پدر گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۲۳ ۰۲ خرداد ۱۴۰۰
سلام من خودم راننده هستم بیمه ندارم ولی خانومم 6ساله تو یه شرکت پزشکی کار میکنه بیمه دارد ولی در طول این 6 سال تا حالا حق اولاد ندادن راهنمایی کنید که که حق اولاد تعلق میگره یا نه
Iran (Islamic Republic of)
حسن ایوبی
۱۶:۲۵ ۰۹ شهريور ۱۴۰۰
کارفرما مکلف به پرداخت حق اولاد ایشان است مگر اینکه ازدواج نموده و یا از شرط قانون کار برای دریافت حق اولاد گدشته باشد.
در صورتی که کارفرما از پرداخت این حق اجتناب کند، پس از پایان همکاری هم میتوان از طریق اداره کار احقاق حق نموده و حق اولاد را از کارفرما دریافت کنید.
به مواد 86 و 87 قانون تامین اجتماعی مراجعه فرمائید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۰۹ آذر ۱۳۹۹
این قانون مشمول خانم های کارمند با بیمه تامین اجتماعی میشه ؟؟؟؟؟؟؟یا نه ؟ صرفا کارگری
آخرین اخبار