باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می‌دهد؛

انقلابی دانش بنیان در صنعت نساجی کشور+ فیلم

با احیای تنها واحد تولیدکننده تاپس پشمی کشور در چهارمحال و بختیاری، انقلابی دانش بنیان در صنعت نساجی ایجاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، این روز‌ها دختران و پسرانی که در شرف ازدواج هستند برای تهیه جهیزیه دغدغه‌های مالی زیادی دارند، خرید فرش از مواردی است که عوامل بر عروس دامادها، دغدغه خانواده‌ها نیز است.

برای پیگیری بازار نابسامان فرش به سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری مراجعه کردم؛ که به دنبال آن از وجود تنها واحد تولیدکننده تاپس پشمی کشور در این استان باخبر شدم.

کارخانه‌ای که با فرآوری پشم گوسفندان مواد اولیه واحد‌های ریسندگی و نساجی را تأمین می‌کند و در دنیا رقیب ندارد.

سری به کارخانه زدیم، مجتبی زندی پور از محققان پشم ایرانی است که ۲۲ سال از عمر خود را صرف تحقیق و بررسی کرده و موفق به اختراع شیوه بسیار ویژه‌ای برای فرآوری پشم و تولید نخ فرش پشمی از پشم گوسفندان ایرانی شد و این شیوه او در سال ۲۰۰۲ در سوئیس ثبت اختراع شد. 

طبق این شیوه توانایی فرآوری الیاف پشم را به روش الکترواستاتیکی با ظرفیت ۳۰۰ کیلوگرم در ساعت را داراست.

زندی پور مدیر تنها واحد تولیدکننده تاپس پشمی کشور گفت: این کارخانه از سال ۸۲ راه اندازی شد و به علت نبود مواد اولیه، پنج سال از تولید بازماند.

تنها کارخانه تولید تاپس پشمی

او افزود: طی دو سال اخیر این کارخانه به همت قوه قضاییه، استانداری و ستاد رفع موانع تولید استان کار خود را آغاز کرده، اما همچنان مشکل تأمین مواد اولیه باقی است و تولید به یک پنجم کاهش یافته است.

تنها کارخانه تولید تاپس پشمی


بیشتر بخوانید


کاظم منزوی معاون صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه جهادکشاورزی و امورعشایر همکاری لازم را با واحد تولیدکننده تاپس پشمی برای تامین مواداولیه نداشتند، تصریح کرد: این واحد تولیدی مواداولیه خود را از کشور‌های خارجی همچون عراق و آلمان وارد می‌کند.

چهارمحال و بختیاری یکی از قطب‌های دامپروری در ایران 

 چهارمحال و بختیاری دومین استان عشایرنشین بعد از فارس و یکی از قطب‌های دامپروری در کشور است و توان تولید و تأمین پشم را دارا است.

بر اساس آمار سازمان جهادکشاورزی، حدود ۵۵ میلیون رأس دام سبک در کشور وجود دارد که اگر میانگین تولید پشم از هر گوسفند را ۱.۲ کیلوگرم در نظر بگیریم مجموعاً ۶۶ هزار تن خواهد شد که حتی چندین برابر نیاز اولیه کارخانه (سالانه دو هزار تن پشم) است.

خوشگواه مدیر امور دام جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در این باره گفت: هم اکنون حدود دو میلیون رأس دام سبک شامل یک میلیون و ۳۰۰ هزار رأس گوسفند و بره و ۶۲۰ هزار رأس بز و بزغاله در استان وجود دارد که سالانه به طور میانگین یک هزار و ۵۰۰ تن پشم در این استان تولید می‌شود.

زندی پور مخترع الیاف طبیعی پشم گفت: پشم گوسفندان به علت اختلاط نژادی، علوفه نامناسب و عدم اصلاح نژاد دارای ناخالصی زیادی است و وجود الیاف مرده زیاد سبب شده قابلیت ریسندگی نداشته باشد.

او افزود: از آنجا که پشم طبیعی سازگارترین الیاف با طبیعت انسان است اهمیت این مواد اولیه با ارزش در صنایع نساجی و نهایتاً فرش دستباف و ماشینی آشکار می شود.

تنها کارخانه تولید تاپس پشمی

به گفته او؛ فعالیت این کارخانه در کاهش قیمت فرش نیز نقش آفرین است به طوری که قیمت تمام شده فرش پشمی ماشینی ۳۰ درصد ارزان‌تر از فرش‌های ماشینی با نخ‌های اکریلیک است.

زندی پور اظهار داشت: متاسفانه در ۲۰ سال اخیر تلاش‌های بسیاری کرده ایم که بتوانیم دولتمردان و دست اندرکاران جمع آوری پشم را متقاعد کنیم، اما تا به حال موفق نشده ایم و اراده و تصمیمی برای احیای پشم ایرانی به طور گسترده و ملی وجود ندارد و به علت عدم توجه و کوبیدن به در بسته پس از ده‌ها سال به دنبال این هستیم که این پروژه را به سوئد و آلمان منتقل کرده و در آنجا اجرایی کنیم.

آیا تلاشی برای حل مشکل تأمین مواد اولیه این کارخانه می‌شود؟

عطاالله ابراهیمی رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در پاسخ به این سوال که چرا مکانیزمی برای تجمیع الیاف پشم در استان وجود ندارد گفت: این سازمان به عنوان متولی بخش کشاورزی در تلاش است در راستای حل مشکل تامین مواد اولیه این واحد تولیدی، با همکاری اتحادیه امور عشایر نهاده‌ها و محصولات پشمی را جمع آوری و به کارخانه تحویل دهد.

تنها کارخانه تولید تاپس پشمی

او افزود: در حال حاضر قیمت پشم گوسفند کیلویی ۱۰ هزار تومان است، اما تاپس پشم که نوعی فرآوری پشم است در حال حاضر به قیمت پنج دلار در جهان خرید و فروش می‌شود.

انعقاد تفاهم نامه همکاری در راستای ایجاد مشاغل خانگی

افسانه محسنی مربی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای چهارمحال و  بختیاری نیز از انعقاد تفاهم نامه همکاری با این کارخانه جهت ایجاد مشاغل خانگی خبر داد و گفت: در مرحله اول ۱۰۰ دستگاه ماشین ریسندگی نخ تولید شده است که می تواند تاپس تولیدی را به نخ تبدیل کند.

او افزود: با آموزش ۱۰۲ ساعته به هنرجویان، امکان تحویل این دستگاه‌ها به افراد ایجاد و نخ تولیدی به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

انقلابی دانش بنیان در صنعت نساجی کشور

محسنی اضافه کرد: کار با این دستگاه در منازل، ماهانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا چهارمیلیون تومان درآمد را به دنبال دارد.

آنچه در حمایت از این کارخانه حائز اهمیت بسیار است صرفه جویی در انرژی و مصرف آب، توجه به منابع مواد اولیه طبیعی و بکارگیری بهینه آن، توجه به مشکلات زیست محیطی و بازیافت ناخالصی‌ها و بازگرداندن آن به چرخه طبیعت است.

با حمایت این واحد تولیدی تاپس پشمی برای اولین بار در کشور به صورت رنگی تولید می‌شود که در تامین مواد اولیه واحدهای نساجی و همچنین تولید فرش ماشینی با الیاف پشم طبیعی با قیمت کمتر نقش موثری دارد.

انتهای پیام/خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۰۹ فروردين ۱۴۰۳
من دامدار شمال کشور هستم چقدر پشم میخوایین من براتون بفرستم اینجا بخاطر نخریدن پشم دامدار پشم گوسفند رو دور میندازه
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۸ ۲۳ آبان ۱۴۰۰
سلام و خسته نباشید خدمت شرکت دانش بنیان واقعا باید به داشتن ی همچین افرادی تو کشور افتخار کرد.انشاالله که خدا پشت و پناهشون باشه و همیشه موفق و سربلند باشن
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۴:۱۱ ۳۰ خرداد ۱۴۰۰
سلام این کارخونه انگار فقط دنبال بازی رسانه ای و ناله بی جهت هستش،چون مدعیه که مواد اولیه به مقدار کافی نداره،اما هیچ اطلاعات تماسی جهت خرید و فروش مواد اولیه ش،یافت می نشود!از یابنده خواهشمندم این جوینده رو هم در جریان اطلاعات تماس واحد خرید این کارخانه،قرار بده.با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۰ ۰۳ دی ۱۳۹۹
فردا میرن از کشور دوست وبرادر وارد میکنن این کارگران خانه نشین میکنن
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۱:۰۴ ۰۳ دی ۱۳۹۹
فراورده های پشمی ویا ابریشمی که تبلیغات میشود هیچکدام در بازار دیده نمی‌شوند بطور محسوس .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۷ ۰۳ دی ۱۳۹۹
اگه پس فردا واسه ورشکست کردن اینا نرید از ترکیه وارد کنید!