باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بهشت زهرا در آستانه تبدیل شدن به موزه قبرستان/ تدبیر مدیریت شهری برای اینکه مرده روی زمین نماند!

محدودیت ظرفیت بهشت زهرا ۴ گزینه برای ایجاد قبرستان جدید در تهران را پیش روی مدیران شهری گذاشته است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محدودیت منابع بشر برای مصارف گوناگون همواره یکی از دغدغه‌های جدی انسان‌ها بوده است. نگرانی از اینکه با تمام شدن این منابع چگونه امورات خود را رفع کند، همواره سبب شده به فکر منابع جدید یا صرفه جویی باشد، اما در برخی از موارد صرفه جویی غیر ممکن و مصرف کردن گریز ناپذیر است.

استفاده از ظرفیت قبرستان‌ها برای دفن مردگان، یکی از منابعی است کاهش استفاده از آن گریز ناپذیر است و اگرچه دیر یا زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد.

از سوی دیگر به دلیل اینکه مردگان قدیمی کمتر جای خود را به مردگان جدید می‌دهند، لذا جایگزینی کمتری صورت می‌گیرد و همواره شاهد توسعه قبرستان‌ها هستیم.

حالا اگر این قبرستان در کلانشهری باشد که روز به روز به حجم افقی و عمودی آن افزوده می‌شود، قطعا آمار روزانه پذیرش و دفن مردگان آن هم افزایش می‌یابد و قطعا روزی می‌رسد که گستره قبور مردگان آن به دیوار‌های قبرستان می‌رسد و جایی برای دفن مردگان نیست.

قبرستان بهشت زهرا در شهر تهران مصداق چنین وضعیتی است. جمعیت روزافزون آن موجب شیب صعودی دفن مردگان شده است و مدیریت مجموعه بهشت زهرا برای آن که جایی برای دفن مردگان باشد، قطعات جدیدی را در سمت شرقی بهشت زهرا ایجاد کرده تا به اصطلاح مرده‌ای روی زمین نماند.

جمله‌ «مرده بر روی زمین ماندن» در نگاه اول یک ضرب المثل به نظر می‌رسد، اما اگر مدیران شهری جایی برای کسانی که بعد از ۱۲۰ سال زندگی در دنیا قصد ترک آن را دارند، تعبیه نکنند، آن وقت جمله «مرده بر روی زمین ماندن» تبدیل به یک بحران می‌شود که گسترش بیماری‌ها، از تبعات آن خواهد بود.


بیشتر بخوانید: بهشت زهرا فقط تا ۵ سال دیگر ظرفیت دارد


زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با تأکید بر اینکه ظرفیت بهشت زهرا تا چند سال آینده به اتمام می‌رسد و این مجموعه فقط تا چند سال دیگر ظرفیت سرویس دهی به شهروندان برای دفن امواتشان را دارد، گفت: طی چند سال اخیر با ایجاد یک زیرگذر و اتصال بهشت زهرا به آن سوی جاده قدیم، بهشت زهرا توسعه پیدا کرده است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت بهشت زهرا مناسب است و طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، تا چند سال آینده می‌تواند سرویس دهی کند.

وی افزود: محدودیت بهشت زهرا را در دو موضوع دنبال می‌کنیم که یکی طرح توسعه بهشت زهرا است و دیگری هم ایجاد قبرستان‌های جدید در نقاطی دیگر از تهران است.

صدر اعظم نوری با بیان اینکه چهار گزینه برای ایجاد قبرستان جدید در تهران مطرح شده است، گفت: چنانچه فضا‌های پیشنهاد شده مناسب باشند، توسط شهرداری خریداری می‌شوند.

بهشت زهرا در آستانه تبدیل به موزه قبرستان/ تدبیر مدیریت شهری برای اینکه مرده روی زمین نماند!

قبرستان بهشت زهرا ۵۰ سال پیش ایجاد شده است و همین چند ماه پیش بود که شهردار تهران همزمان با ۵۰ سالگی آن به اتفاق جمعی از چهره‌های فرهنگی همچون احمد مسجد جامعی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود دعایی مدیرمسئول روزنامه اطلاعات، سید حسن خمینی تولیت حرم امام خمینی (ره) و سعید خال مدیرعامل بهشت زهرا اقدام به بریدن کیک کردند و عکس یادگاری گرفتند.

بهشت زهرا در آستانه تبدیل به موزه قبرستان/ تدبیر مدیریت شهری برای اینکه مرده روی زمین نماند!

حالا افزایش سن بهشت زهرا و فربه شدن آن به چالشی تبدیل شده که مدیران شهری را به فکر ساخت قبرستان‌های جدید انداخته است.

اما سوال دیگری که با توجه به رویکرد مدیریت شهری برای تبدیل بسیاری از اماکن به موزه مطرح می‌شود این است که با ساخت قبرستان‌های جدید، تکلیف بهشت زهرا چه می‌شود؟ آیا دفن مردگان در آن بدون استثنا ممنوع خواهد شد؟ در صورت وجود استثنا، استثنا‌ها چه کسانی خواهند بود؟ آیا در صورت نبود استثنا این مجموعه تبدیل به موزه یا موزه قبرستان خواهد شد؟

از آنجایی که مجموعه قبرستان بهشت زهرا هم دارای ظرفیتی محدود است و مدیریت شهری هم با پی بردن به این موضوع در صدد ایجاد قبرستان‌های جدید است، دور از انتظار نیست که تهرانی‌ها تا چند سال دیگر با پر شدن ظرفیت بهشت زهرا شاهد یک موزه قبرستان باشند.

گزارش از علی کاظمی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
Japan
رسول
۲۱:۳۴ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
پیشنهاد میکنم قبرستانی جدید در 50 الی 70 کیلومتری تهران به سمت کویر مرکزی ایجاد کنند حسن اینکار این است هم از همین حالا می‌توانند اتوبانهایی برای دسترسی به آن ایجاد کنند و مهمتر آنکه با دور بودن آن از شهر مرده پرستی کمتری خواهیم داشت بیشتر به فکر زنده ها خواهیم بود. فاتحه را از راه دور هم می‌توان خواند حتما که نباید هر روز روی سر قبر بود.
United States of America
ایرانی
۱۱:۴۵ ۱۲ آذر ۱۳۹۹
وقتی همه از شهرستانها سرازیر میشوند تهران حتی جای دفت برای خود تهرانی نیست
فقط اپارتمان ماشین معازه و حتی قبر هم مختص شهرستانی هست تهرانی اصل هیچی نداره
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۳:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
هو الحی الذی لایموت
وقتی میلیونها انسان بخاطر جاذبه درامد و امکانات به تهران میان و در شهرستانها سرمایه گذاری و اشتغال و امکانات نیست نتیجه این میشود که شهری مانند تهران با بحران ترافیک الودگی هوا ونا امنی دهها مورد دیگه مانند همین موضوع روبرو بشود
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۵۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
سلام
به آنان که بستگان درجه یک آنان صاحب قبر در بهشت زهرا هستند و یک قرن اموات هم بر آنان گذشته اگر یک طبقه است باید اجازه دفن دو میت دیگر به آنان داده شود و پول اضافی هم مطالبه نکنند،وقتی پول اضافی ومیلیونی می خواهند ،مردم هم ندارند بدهند و از قبر های جدید استفاده می کنند ،اگر واقعا"دغدغه پر شدن بهشت زهرا را دارند باید با مردم همکاری کنند و دیگر اینکه فاصله بین قبر ها زیاد است و بعد از چند سال شهرداری با قیمت بالا آن فواصل را برای دفن اموات می فروشد ولی به قیمت نجومی ،بیایید لااقل با مرده ها رو راست باشید،آنجا آخر خط است حقه بازی را کنار بگذارید ،اوقاف هم باید به دارندگان قبر در امام زاده ها مساعدت کند تا اگر قرنی بر مرده گذشته بتوانند یکی از بستگان درجه یک آنان را دفن کنند و هزینه اضافی و نجومی نگیرد ،این ها راه حل است حالا خود دانید می خواهید کیک ببرید و یا نبرید
Iran (Islamic Republic of)
طاهره از تهران
۲۱:۲۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
خریدوفروش قبرهای قدیمی را آزاد کنید کسی که داره میخره مردش هم روی زمین نمیمونهاینطوری بشه عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
اینکه قبرهای قدیمی رانبش قبرمیکنن وسه طبقه میکنن کاردرستیه؟! مسئولان بهشت زهرام میگن علما اجازه دادن چطور چنین اجازه ای صادرمیکنن استخوانهای مرده زیرخاک رادرمیارن تاگورسه واحدی تحویل بدن مرده هام درقبرآرامش ندارن خدا ازتون نگذره بااین تصمیماتتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
ای اشرف مخلوقات تنها چیزی که تو دنیا واخرت می مونه اعمالته جسم به مور زمان از بین میره نه قبر چند میلیونی مردم اینها چی فرض کردن با مردن آدمها هم کاسبی راه انداختن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۹ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
سمت شرق تهران محدود پردیس یا سمت فرودگاه امام خمینی بهترین گزینه ها میباشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
فقط نبایدبفکرگسترش افقی قبرستان بود. اکنون حجم عظیمی ازبهشت زهراشامل قطعات قدیمی است که امکان گسترش عمودی تا5یا6طبقه دارد. چه اشکالی داردبرروی اینگونه مواردکارکارشناسی صورت گیرد. البته باتعین ضوابط. بدینوسیله ازمدیریت بسیارکاردان. وکادرزحمتکش سازمان بهشت زهراتقدیروتشکرمیکنم. امیدوارم. مدیران دیگرشهری. مدیران خدوم. وکاردان این سازمان مردم نهادراالگوقراردهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
یکی می گفت قبرستان های ما را آباد کردند...
Iran (Islamic Republic of)
عماد
۱۷:۲۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
قطعات 1تا پنج و کامل تخریب کنند از نو بسازند کسی بلاسر قبر 35ساله نمیاد
من رفتم با اون درختاش تبدیل شده به شهر ارواح
Iran (Islamic Republic of)
فری
۲۱:۴۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
نه عزیز من همه مسل شما بی وفا نیستن
Germany
فاطیما
۱۶:۳۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
درود،به جای قبرستان جدید،قبرهای بسیار قدیمی را که میشود بعد از چند سال ،احیا کرد،احیا کنند.

بیشتر به فکر زنده ها باشند.ما کشور مرده پرستی هستیم.
جسم که ازبین میره،روح ماندگاره که وابسته به قبر نیست.
منطقی باشید.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
غرب تهران بیابون زیاد داره نیاید زمینهای حاصل خیز شرق رو بیابون نکنید قبرستون بسازید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
حدود۴الی ۵ماه پیش بودتوی همین وای جی سی مطلب گذاشته بودین ک اصلاظرفیت بهشت زهرا محدودنیست.دقیق یادم نیست ولی یکی از افراد مسول اینو گفته بود.پس واقعیت داره ولی متاسفانه مسولین ماهمیشه بر واقعیت ها سرپوش میزارن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۵ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
در کشور جای دفن نیست ؟ تعطیل کنید به سلامت زنده ها هم اهمیت بدید .
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۰:۴۴ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
به نظر من می توان محوطه ای مثل شهرک پردیس را برای این منظور در تهران پیدا کرد ، البته به شرطی که زیر ساخت های لازم را داشته باشد .
Iran (Islamic Republic of)
شهرفرنگ
۱۰:۲۸ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
بهتر نیست به جای آباد کردن قبرستان ها ، برای هزینه های مهم تر کشور هزینه کرد ؟ این شیوه قبرستان و عادات و رسوم آن برای این عصر خیلی مشکل ساز هست ، کلانشهر ها و عادات و رسوم مردم ، اینها چالش هایی هستند که نیاز به درمان و اصلاح دارد. اصلا کلا کلانشهر پر از مشکلات است ، باید از بار مشکلات کم کرد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
فقط یک سوال آیا مدیریت بحران هم در جریانه یا نه ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۱ ۱۱ آذر ۱۳۹۹
ای بابا بدبختا همه بخاطر کرونا دارن میمیرن ک....
آخرین اخبار