تشریح برنامه‌های استاندار جدید برای توسعه خراسان رضوی

استاندار جدید خراسان رضوی برنامه خود را برای توسعه استان در قالب هفت گام، هم زمان با تلاش معطوف بر حذف موانع تولید، کاهش شیوع کرونا و بهره حداکثری از ظرفیت‌های بالقوه در حوزه‌های اقتصادی، عمرانی و تجارت بین‌المللی تشریح کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدصادق معتمدیان که در پی انتصاب علیرضا رزم‌حسینی استاندار پیشین خراسان رضوی به سمت وزیر صنعت، معدن و تجارت، از استانداری خراسان جنوبی به مشهد  آمد و سکان مدیریت عالی خراسان رضوی را در دست گرفت، از حدود یک ماه پیش کار خود را با قوت و بدون وقفه در این استان آغاز کرده است.

معتمدیان به خوبی واقف است که خراسان رضوی منطقه‌ای مرزی و برخوردار از ظرفیت‌های بی شمار برای توسعه اقتصادی و فرهنگی است و بنابراین از هر جهت می‌تواند پیشران توسعه کشور در حوزه تولید داخلی، تجارت خارجی، ترانزیت و روابط بین‌المللی باشد.

همچنین بارگاه منور و پر خیر و برکت حضرت ثامن‌الحجج علی بن موسی‌الرضا (ع) در این استان به تنهایی یکی از مهمترین عوامل توسعه خراسان رضوی محسوب می‌شود، زیرا به خودی خود پیوند دهنده ارتباطات بین‌المللی و مبنا قرار گرفتن توسعه اقتصاد گردشگری، اقتصاد فرهنگ و بهبود وضعیت اجتماعی نه تنها برای این استان بلکه در سطح کشور است.

محمدصادق معتمدیان استاندار خراسان رضوی گفت: برنامه‌های توسعه خراسان رضوی توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در قالب سند توسعه برای استان و شهرستان‌ها تدوین شده و برخی از آن‌ها در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید


او افزود: وجود بارگاه منور امام رضا (ع) به عنوان مهمترین شاخص توسعه در خراسان رضوی عاملی در جهت تقویت محور‌های فرهنگی و مذهبی، پیوند بین‌المللی بین پیروان مذاهب و ادیان و توسعه گردشگری مذهبی است.

مزیت‌های مرزی، تاسیس گمرک جدید مرزی

استاندار خراسان رضوی به وجود به بیش از ۱۰ درصد شاخص‌های اقتصادی کشور در این استان اشاره کرد و ادامه داد: ۸۳۴ کیلومتر مرز مشترک با دو کشور افغانستان و ترکمنستان، ظرفیت‌های ترانزیتی، وجود شاهراه‌های ارتباطی و مسیر‌های ریلی، آزادراه‌ها و بزرگراهها، بازارچه‌ها و پایانه‌های مرزی از ظرفیت‌های تجارت خارجی در خراسان رضوی هستند.

معتمدیان برخورداری از ۵۳۰ کیلومتر مرز مشترک با جمهوری ترکمنستان را در شمال خراسان رضوی مزیتی بزرگ برای این استان به منظور ورود به بازار کشور‌های آسیای میانه توصیف و بیان کرد: به خاطر شیوع ویروس همه‌گیر کرونا ظرف ماه‌های اخیر حجم صادرات و مبادلات تجاری از طریق این مرز کاهش یافته و باعث تعطیلی موقت بازارچه‌های مرزی در لطف‌آباد قوچان و باجگیران درگز شده است بنابراین فعال‌سازی آنها، اولویت استانداری خراسان رضوی است.

او گذرگاه دوغارون واقع در تایباد را مرزی مهم و پرسابقه برای کشور و تاثیرگذار در امر صادرات ذکر و تصریح کرد: در چارچوب مصوبات کاری و اقدامات اجرایی در دست انجام، قرار است گذرگاهی جدید با نام "شمتیغ" به عنوان دومین مرز بین‌المللی برای ورود به بازار کشور‌های آسیای میانه در شرق خراسان رضوی برای دسترسی به هرات در غرب افغانستان و همچنین مرز‌های تاجیکستان و ازبکستان تاسیس شود.

آزادسازی هفت هزار پهنه معدنی بلوکه

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: بیش از هفت هزار پهنه و محدوده معدنی در خراسان رضوی وجود دارد که به دلایل مختلف بلوکه شده‌اند.

معتمدیان اظهار کرد: وجود ۴۶ نوع ماده معدنی، ۵۰ درصد ذخایر سنگ‌آهن کشور و کمربند مس در خراسان رضوی مزیت‌هایی هستند که بهره‌گیری حداکثری از آن‌ها در قالب برنامه‌های توسعه استان با جذب سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، همکاری وزارت صمت و تعامل بین دستگاه‌های اجرایی در حال انجام است.

او به توقف فعالیت نیمی از معادن خراسان رضوی اشاره کرد و افزود: پیرو اختیاراتی که وزارت صنعت، معدن و تجارت به شورای معادن استان تفویض کرده ۴۸۰ معدن راکد در خراسان رضوی ظرف چند هفته آتی به مزایده گذاشته خواهند شد.

توسعه چشمگیر کشت گلخانه‌ای

استاندار خراسان رضوی در ادامه به کسری یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون مترمکعبی در مخازن آب و سفره‌های زیرزمینی کشور اشاره کرد و ادامه داد: خراسان رضوی هم با وجود آن که به طور طبیعی از نظر اقلیمی خشک و کم‌آب است، ولی در تولید و عرضه بسیاری از محصولات باغی، زراعی و دامی رتبه نخست را در سطح ایران دارد.

معتمدیان بیان کرد: بر این اساس خراسان رضوی یکی از قطب‌های مهم و موثر کشاورزی در ایران است لذا با توجه به محدودیت‌های آبی اجرا و توسعه برنامه‌هایی از جمله تغییر زمان کشت، تغییر الگوی کشت و توسعه کشت گلخانه‌ای با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در مناطق شرقی این استان در دست پیگیری قرار دارد.

او تصریح کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای در خراسان رضوی بر این اساس معادل مساحت همه گلخانه‌های موجود در کشور است تا با این گسترش چشمگیر علاوه بر توسعه کشت محصولات، صادرات بخش کشاورزی این استان نیز افزایش یابد.

سند سازگاری با شرایط کم آبی

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد: سند سازگاری با شرایط کم آبی اخیرا در خراسان رضوی به تصویب رسیده و در اولویت برنامه‌های مهم استان قرار گرفته و تکالیف دستگاه‌های اجرایی در حوزه تامین آب مشخص شده است.

معتمدیان اظهار کرد: این تکالیف شامل توسعه کشت گلخانه‌ای، استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری و گسترش اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری در مناطق کم آب است.

او به اعتبار دو هزار میلیارد ریالی وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری اشاره کرد و افزود: بر همین اساس به همه سازمان های تابعه در سطح استان تکلیف شده برنامه بهره‌گیری از این سامانه‌ها را مدون و به وزارت جهاد کشاورزی ارائه نماند تا امکان جذب هرچه بهتر و بیشتر اعتبارات در این حوزه فراهم شود.

استاندار خراسان رضوی همچنین به برنامه‌های بلندمدت تامین آب برای خراسان رضوی اشاره کرد و ادامه داد: به همین منظور برای انتقال آب از سواحل دریای عمان مذاکرات با استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی و وزارت خانه‌های نیرو و صمت در حال اجرا و پیگیری است.
 
گسترش فعالیت عمرانی با اعتبارات ملی

معتمدیان بیان کرد: در قانون بودجه ظرفیت‌های خوبی برای تامین منابع مالی از جمله استفاده از فاینانس داخلی، فاینانس خارجی، استقراض از منابع داخلی بانک‌ها و اختصاص آن به طرح‌های ملی و بازپرداخت با ضمانت دولتی پیش‌بینی شده که در خراسان رضوی کمتر از آن‌ها بهره‌گیری شده بنابرانی در تلاش هستیم تا دستگاه‌های عمرانی و بانک‌های استان در این زمینه فعال شوند.

او تصریح کرد: اعتبار‌های متفرقه در بخش‌های مختلف از جمله اعتبارات مصوبات سفر‌های رئیس جمهوری به خراسان رضوی نیز وجود دارند که به طور کامل جذب نشده‌اند لذا تلاش داریم این اعتبارات نیز برای تکمیل طرح‌های عمرانی استان به منظور تحرک بخشی به اقتصاد و توسعه اشتغال جذب شوند.

استاندار خراسان رضوی در ادامه با اشاره به لزوم توجه بیشتر نسبت به وضعیت جاده‌های خراسان رضوی برای توسعه ترانزیت تاکید کرد: فعال‌سازی طرح‌های راه‌سازی و راه آهن در استان نیز یکی از اولویت‌های عمرانی خراسان رضوی است.

معتمدیان اظهار کرد: این موضوع از طریق وزارت راه و شهرسازی در حال پیگیری است تا اعتبار‌های ملی برای طرح‌های توسعه در حوزه جاده‌های خراسان رضوی جذب شود.

او افزود: بر اساس قانون بودجه کل کشور ۸۵ درصد از اعتبارات سالانه در وزارت خانه‌ها و ۱۵ درصد باقیمانده در قالب اعتبارات تملک دارایی سرمایه‌ای به استان‌ها اختصاص می‌یابد لذا به دستگاه‌های اجرایی در خراسان رضوی تکلیف شده با رایزنی و ارائه برنامه تلاش کنند سهم بیشتری از اعتبارات ملی متمرکز در وزارت خانه‌ها را برای استان جذب کنند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تامین زمین برای اجرای طرح‌های ملی مسکن در استان و استفاده بیشتر از ظرفیت دستگاه‌های حاکمیتی خدمات‌رسان در حوزه عمرانی مناطق محروم و کم برخوردار خرسان رضوی از دیگر اولویت‌های در دست پیگیری در چارچوب برنامه‌های  ما برای توسعه این استان است.

۱۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت برای تولید

معتمدیان در ادامه به نامگذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به "جهش تولید" نیز اشاره و بیان کرد: به همین منظور تفاهم‌نامه‌ای با سازمان برنامه و بودجه به امضا رسید تا ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در قالب ارائه تسهیلات ارزان قیمت به ۱۸۶ واحد صنعتی و معدنی در خراسان رضوی اختصاص یابد.

او همچنین بر دیگر ظرفیت‌های قابل توجه خراسان رضوی در صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی، صنایع غذایی و برند‌های سرشناس در تولید محصولاتی مانند زعفران و کشمش تاکید و تصریح کرد: یکی از اولویت‌ها در این بخش جذب منابع مالی برای تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی و فعال‌سازی واحد‌های صنعتی راکد این حوزه است.

کرونا

استاندار خراسان رضوی به بحران فراگیر شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر همه برنامه‌ها و روند‌ها در تمامی بخش‌های جامعه اشاره و تاکید کرد: براساس آخرین ارزیابی وزارت بهداشت از وضعیت استان‌ها در خصوص شیوع کرونا، ۱۹ شهرستان خراسان رضوی در وضعیت قرمز و ۱۳ شهرستان وضعیت نارنجی دارند.

معتمدیان اظهار کرد: ظرف هفته‌های اخیر شمار مبتلایان به ویروس کرونا، بستری بیماران بدحال در بخش‌های آی. سی. یو بیمارستان‌ها و مرگ ناشی از این بیماری در کل کشور و همچنین خراسان رضوی روند افزایشی داشت به طوری که اکثر شهرستان‌های ۳۲ گانه این استان را در وضعیت قرمز قرار داد.

او افزود: تقویت و انسجام ستاد استانی مقابله با کرونا در خراسان رضوی در دستور کار قرار گرفت و چهار کمیته برای تقسیم‌بندی فعالیت‌ها و نظم آن‌ها ذیل این ستاد تشکیل شد که منجر به اقداماتی مطلوب شده است.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا از ابتدای آذر ماه اعمال شده که از جمله آن‌ها اجرای محدودیت‌های هوشمند بر رفت و آمد بین‌شهری و داخل شهری، تعطیلی مراکز آموزشی، محدودسازی حضور کارمندان در ادارات و توقف موقت فعالیت مشاغل به جز مشاغل ضروری بوده‌اند.

معتمدیان بیان کرد: بر اساس آخرین گزارشها، پیرو این اقدام ۹۴ درصد ادارات و دستگاه‌های اجرایی، ۸۰ درصد اصناف، ۱۰۰ درصد مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سطح این استان ممنوعیت ها، محدودیت‌ها و دستورالعمل های بهداشتی را رعایت کرده‌اند.

او تصریح کرد: همچنین در این مدت ۷۵ درصد شهروندان خراسانی منع رفت و آمد را در داخل شهر‌های قرمز و نارنجی کرونایی و ۹۵ درصد آن‌ها خودداری از رفت و آمد‌های بین‌شهری را در خراسان رضوی رعایت کرده‌اند.

استاندار خراسان رضوی تاکید کرد:بسیجیان خراسان رضوی در اجرای "طرح ملی سلامت محله" پیشگام بودند و کادر درمان و پزشکی و رسانه‌های استان نیز برای رعایت محدودیت‌های و ممنوعیت‌های کرونایی تلاش مضاعفی را در این مدت ایام نشان دادند.

معتمدیان به تاثیر ۵۱ درصدی اجتماعات دوستانه مردم و محافل خانوادگی در انتقال و شیوع ویروس کرونا اشاره و اظهار کرد: از عموم مردم درخواست می‌شود از برگزاری هرگونه دورهمی و جشن خانوادگی با جدیت پرهیز کنند تا وضعیت کشور از لحاظ بحران کرونا به شرایط عادی بازگردد.

او افزود: با اجرای محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های سراسری در کشور از ابتدای آذر ماه جاری تاکنون شاهد کاهش ابتلا به ویروس کرونا و مرگ ناشی از بیماری کرونا در خراسان رضوی هستیم.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: امید است با رعایت دقیق و کامل دستورالعمل های بهداشتی از سوی مردم و رعایت جامع محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مصوب ستاد ملی مبارزه با کرونا، آمار‌های ابتلا به این ویروس و بیماری و مرگ ناشی از آن به حداقل ممکن برسد.
 
انتهای پیام// م.ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.