تمام شهریه معلولان دهک‌های درآمدی یک تا ۷ پرداخت شد/ آخرین جزئیات از مرگ و میر ناشی از کرونا در مراکز شبانه روزی بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره جزئیات خدمات ارائه شده به افراد دارای معلولیت، توضیحاتی داد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، وحید قبادی دانا رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز جهانی افراد دارای معلولیت درباره خدمات ارائه شده بهزیستی به افراد دارای معلولیت، اظهار کرد: امید است که شرایطی فراهم شود تا یک فرد دارای معلولیت بتواند در جامعه ما دارای زندگی مستقل همراه با شأن و منزلت اجتماعی در درون جامعه و بستر خانواده باشد؛ این موضوع مستلزم آن است که همه آحاد جامعه وجود این افراد را به رسمیت بشناسند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه افراد دارای معلولیت حدود ۱۰ درصد از افراد جوامع را تشکیل می‌دهند و بزرگترین اقلیت موجود در تمام جوامع هستند، گفت: توجه به معلولان و ایجاد شرایط مناسب برای زندگی آن‌ها یکی از ملاک‌های پیشرفته بودن جوامع مختلف در سطح جهان تلقی می‌شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در حال حاضر سازمان بهزیستی کشور فعالیت‌های مختلفی را انجام می‌دهد، به طور مثال یکی از فعالیت‌های اصلی که در بهزیستی صورت می‌گیرد بحث پیشگیری از وقوع معلولیت‌هاست؛ لذا برای توقف موتور معلولیت‌ها فعالیت‌های مختلفی با عنوان غربالگری صورت می‌گیرد.

جلوگیری از ناشنوایی ۳۰۰۰ نوزاد با غربالگری شنوایی

قبادی دانا گفت: در سال ۹۸ با انجام غربالگری شنوایی برای نوزادان از ایجاد ناشنوایی و معلولیت ناشنوایی در بیش از ۳۰۰۰ نوزاد و شیرخوار جلوگیری شد و با غربالگری یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از این افراد با پوشش ۹۲ درصدی، افرادی که دچار مشکل بودند به مراکز درمانی ارجاع داده شدند.

وی درباره پیشگیری از تنبلی چشم نیز بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله با پوشش ۸۱ درصدی برای پیشگیری از معلولیت‌های بینایی مورد بررسی قرار گرفتند که باعث شد از ایجاد معلولیت بینایی در ۱۶ هزار و ۲۰۰ کودک پیشگیری شود.

ممانعت از تولد ۱۴۴۴ نوزاد دارای معلولیت با انجام آزمایش‌های ژنتیک

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مشاوره‌های ژنتیک در بیش از ۲۹۰ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور انجام می‌شود که در سال گذشته برای ۳۸۴ هزار خانوار انجام شده است، افزود: در مواردی با انجام آزمایش‌های ژنتیک برای پیشگیری از معلولیت در افرادی که قرار است تازه متولد شوند، از تولد ۱۴۴۴ مورد نوزاد دارای معلولیت با انجام سقط درمانی با مجوز سازمان پزشکی قانونی پیشگیری شده است.

قبادی دانا با بیان اینکه در سطح کلان پروژه شناسایی اختلالات ژنتیک در خانوار‌های دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی نیز تا پایان سال ۱۴۰۰، تمام خانواده‌هایی که دارای دو معلول هستند به طور رایگان مورد مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های لازم ژنتیکی قرار خواهند گرفت، اظهار کرد: البته این پروژه از مهرماه سال ۹۸ آغاز شده است.

ایجاد ۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره توانمندسازی معلولان گفت: در موضوع توانمندسازی افراد دارای معلولیت و خانواده‌های آن‌ها، تاکنون ۱۰۴ هزار واحد مسکونی برای افراد دارای معلولیت تسهیل گری شده و در اختیار آن‌ها قرار داده شده است که ۷۵ هزار مورد از این واحد‌ها در دولت کنونی بوده است.

وی ادامه داد: در ۲ سال اخیر نیز بیش از ۲۵ هزار واحد مسکونی به افراد دارای معلولیت واگذار شده است. همچنین حدود ۳۶ هزار واحد مسکونی نیز در حال احداث است که از کمک خیرین در پویش‌های مردمی برای تکمیل این واحد‌های مسکونی بهره خواهیم گرفت.

به گفته قبادی دانا، در سال ۹۴ برای خانوار‌های دارای دو معلول به بالا که در این میان ۱۴ هزار خانوار شناسایی شدند که از این تعداد به ۹۲۰۰ خانواده واحد مسکونی تحویل داده شده و ۴۳۰۰ واحد مسکونی دیگر نیز در دست احداث است.

اقدامات بهزیستی در زمینه اشتغال افراد دارای معلولیت

رئیس سازمان بهزیستی کشور درباره اشتغال معلولان گفت: برای پرداخت حق بیمه سهم کارفرما مطابق ماده ۱۳ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای ۱۸ هزار نفر از افرادی که دارای معلولیت هستند و در کارگاه‌ها و مراکز غیردولتی مشغول به کار هستند، حق بیمه سهم کارفرما به طور کامل از سوی سازمان بهزیستی پرداخت شده است.

آخرین وضعیت استخدام ۳ درصدی معلولان در دستگاه های دولتی

وی درباره موضوع سهمیه ۳ درصدی معلولان در استخدام‌های جدید بیان کرد: در ارتباط با بحث رعایت سهمیه ۳ درصد برای استخدام‌های جدید در دستگاه‌های دولتی، در سال‌های ۹۷ و ۹۸ مجموعا ۹۴۰ نفر مطابق این ماده قانونی بعد از آزمون‌های استخدامی جذب دستگاه‌ها شدند و در سال ۹۹، ۱۳۰۵ نفر سهمیه موجود است. به دلیل اینکه قرار است تمامی استخدام‌ها براساس آزمون‌های استخدامی صورت گیرد، این پست‌ها ستاره دار هستند و تنها افراد دارای معلولیت می‌توانند با یکدیگر رقابت کنند و حتی اگر در یک دوره این سهمیه‌ها پر نشوند، برای سال آینده حفظ خواهند شد.

ارجاع اساسنامه صندوق تسهیلات شغلی معلولان به شورای نگهبان

قبادی دانا درباره اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، تصریح کرد: بعد از تصویب لایحه دولت در ارتباط با قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۹۷ و ابلاغ آن به دستگاه‌ها، تلاش شد تا آیین نامه‌های مربوطه در هیأت وزیران مصوب شوند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: اساسنامه صندوق تسهیلات شغلی افراد دارای معلولیت مصوب شد و برای تأیید به شورای نگهبان رفته است. امید است هرچه سریع‌تر اقدامات لازم صورت گیرد و بعد از تصویب شورای نگهبان، اکنون آمادگی‌های لازم در سازمان بهزیستی برای راه اندازی هرچه سریع‌تر صندوق تسهیلات اشتغال برای افراد دارای معلولیت فراهم شده است.

پرداخت الکترونیکی کمک هزینه تحصیلی برای ۱۳ هزار دانشجوی دارای معلولیت

قبادی دانا درباره کمک هزینه تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان معلول، بیان کرد: کمک هزینه تحصیلی دانشجویان و دانش آموزان معلول یکی دیگر از مواردی است که به عنوان فعالیت‌های توانمندساز در سازمان بهزیستی در حال انجام است. در حال حاضر کمک هزینه تحصیلی برای ۱۳ هزار دانشجوی دارای معلولیت به صورت الکترونیک پرداخت می‌شود و در گذشته نیز این مبالغ به دانشگاه‌های مربوطه پرداخت می‌شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: در هفته جهانی افراد دارای معلولیت سامانه الکترونیکی دانشجویان سازمان بهزیستی رونمایی می‌شود و از این طریق مطابق آیین نامه ماده ۹ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای معلولان متوسط، شدید و خیلی شدید که در دهک‌های درآمدی یک تا ۷ قرار دارند شهریه دانشگاه آن‌ها به طور کامل توسط سازمان بهزیستی پرداخت می‌شود. همچنین کمک هزینه تشویقی تحصیلی به ۲۵۰۰ دانشجوی دارای معلولیت شاغل در دانشگاه‌های دولتی نیز پرداخت شد.

وی ادامه داد: در هفته جاری از دانشجویان برتر که در سال جاری با رتبه زیر ۱۰۰۰ در دانشگاه‌ها پذیرفته شده‌اند به نحو شایسته تقدیر خواهد شد.

افزایش بیش از ۲ برابری هزینه مناسب سازی مسکن و خودروی معلولان

قبادی دانا درباره دسترس پذیری و مناسب سازی، گفت: یکی از مسائل بسیار مهم برای زندگی اجتماعی و مناسب افراد دارای معلولیت این است که راه‌ها، وسایل حمل و نقل، ساختمان‌ها و اماکن مختلف اداری، فرهنگی، تفریحی و آموزشی برای افراد دارای معلولیت مناسب سازی شوند و دسترس پذیری برای این افراد به نحو شایسته صورت گیرد. لذا کمک هزینه‌ای برای مناسب سازی منازل مسکونی افراد دارای معلولیت توسط سازمان پرداخت می‌شود که در سال جاری بیش از ۲۵ هزار مورد کمک هزینه مناسب سازی برای این افراد پرداخت شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: مبلغ کمک هزینه مناسب سازی برای مسکن و خودروی افراد دارای معلولیت بیش از ۲ برابر افزایش پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۴ جلسه ستاد مناسب سازی کشور برگزار شده است که ۸ جلسه از این جلسات در ۲ سال اخیر بوده است، افزود: امید است که در این هفته نیز پانزدهمین جلسه ستاد مناسب سازی کشور را با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار کنیم.

قبادی دانا با تأکید بر اینکه در سال جاری سند راهبردی مناسب سازی کشور در ستاد مناسب سازی کشور تدوین و به دستگاه‌ها ابلاغ شد، ادامه داد: امید است این سند بتواند به ارتقای وضعیت مناسب سازی ساختمان‌ها و اماکن و معابر کمک کند، همچنین وضعیت مناسب سازی ساختمان‌های دولتی در جشنواره شهید رجایی هر ساله مورد ارزیابی قرار می‌گیرد که درصد ساختمان‌های دولتی که مناسب سازی شده‌اند و برای افراد دارای معلولیت دسترس پذیر هستند در سال ۹۲، ۲۶ درصد بود که این میزان در بررسی اخیر به ۴۳ درصد در سال ۹۹ رسیده است.


بیشتر بخوانید


۵۱ هزار سالمند، معلول و بیمار روانی شرایط حضور درون خانواده را ندارند

قبادی دانا با تأکید بر اینکه هدف ما حضور افراد دارای معلولیت در بستر جامعه و در درون خانواده است، گفت: بیش از ۵۱ هزار نفر از سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن هستند که شرایط لازم برای حضور در خانواده را ندارند و در بیش از ۹۰۰ مرکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند و ماهانه ۹۲۴ هزار تومان تا یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان برای این افراد به مراکز خیریه نگهداری غیردولتی به صورت یارانه روی کارت بانکی مراکز شارژ می‌شود. تمام تلاش ما این بوده است که حتی یک روز هم این پرداخت عقب نیفتد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: توجه و محوریت کار ما این است که تمام افراد گروه‌های جامعه هدف در درون خانواده حضور داشته باشند، بنابراین سعی شده تا پرداخت کمک هزینه‌های نگهداری، مراقبت و توانبخشی در منزل را گسترش دهیم.

وی گفت: برای ۲۷ هزار خانوار دارای معلول ضایعه نخاعی، هر ماه مبلغ ۵۵۴ هزار تومان بابت کمک هزینه حق پرستاری روی کارت بانکی خانواده این افراد شارژ می‌شود، در سال گذشته برای ۱۲ هزار خانوار دارای معلولان شدید و بسیار شدید که جزء گروه ضایعه نخاعی‌ها نبودند نیز کمک هزینه‌ای تحت عنوان حق پرستاری در نظر گرفته شد.

قبادی دانا افزود: در این هفته ۲۰ هزار خانوار دیگر حق پرستاری نگهداری از معلولان شدید و خیلی شدید وابسته به بستر را در منزل دریافت خواهند کرد و تعداد افراد دارای معلولیت که در منزل نگهداری می‌شوند و تحت حمایت مالی سازمان قرار می‌گیرند به ۸۴ هزار خانوار افزایش می‌یابد و از تعداد افرادی که در مراکز نگهداری می‌شوند و یارانه دریافت می‌کنند، به لحاظ تعداد پیشی می‌گیرند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: خدمات توانبخشی در ۱۴۰۰ مرکز روزانه برای ۵۴ هزار نفر از معلولان انجام می‌شود و حدود ۶۰۰ هزار تومان یارانه بابت هر فرد به مراکز روزانه جهت ارائه خدمات توانبخشی پرداخت می‌شود.

آخرین اخبار از پوشش بیمه‌ای خدمات توانبخشی

وی افزود: تلاش شده است طبق ماده ۶ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت خدمات توانبخشی تحت پوشش بیمه‌های پایه قرار گیرد، برای این کار مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان در ردیف ۲۴ تبصره ۱۴ بودجه سال ۹۹ قرار داده شده است.

قبادی دانا ادامه داد: تفاهم نامه‌ای برای پوشش ۸ خدمت ستاره دار توانبخشی مانند کاردرمانی، گفتار درمانی و تجویز سمعک توسط بیمه سلامت منعقد شده و امید است با تخصیص اعتبار ۳۰۰ میلیارد تومانی توسط سازمان برنامه و بودجه به بیمه سلامت، بیمه خدمات توانبخشی برای افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی برقرار شود.

قبادی دانا درباره ارائه خدمات حمایتی از سوی سازمان بهزیستی به افراد دارای معلولیت بیان کرد: در ارتباط با خدمات حمایتی بهزیستی با بیمه اجتماعی برای افراد دارای معلولیت ۱۸ تا ۵۰ ساله ساکن در روستا‌ها و عشایر گام بزرگی برای استقلال حرکت در جهت استقلال مالی این افراد برداشته شد و ۳۰۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در سن ۱۸ تا ۵۰ سال که در روستا‌ها و مناطق عشایری ساکن هستند تحت پوشش این بیمه اجتماعی قرار گرفتند.

پرداخت کمک هزینه معیشت به معلولان در هفته جاری

رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: پرداخت کمک هزینه معیشت در جهت اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت برای معلولان شدید و خیلی شدیدی که سن آن‌ها به ۱۸ سالگی رسیده و فاقد شغل و درآمد هستند صورت گرفته است؛ در هفته جاری ۱۴۷ هزار خانوار که دارای این مشخصات هستند و در دهک درآمدی ۱، ۲ و ۳ قرار دارند مبلغ ۴۸۰ هزار تومان بر روی کارت بانکی آن‌ها شارژ می‌شود که این سومین مرحله در سال جاری است که در جهت اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت کمک هزینه معیشتی به این خانوار‌ها پرداخت می‌شود، البته کمک هزینه معیشت تحت عنوان مستمری برای ۸۵۰ هزار خانوار دارای معلولیت که توان مالی ندارند به صورت ماهانه و الکترونیک پرداخت می‌شود و امید است تا این مبلغ که در سال جاری ۱۵ درصد افزایش داشت، در سال آینده نیز با توجه به تورم حداقل تا ۴۵ درصد افزایش یابد.

قبادی دانا بیان کرد: این موضوع به همکاری سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس نیاز دارد تا بتوانند از محل هدفمندی یارانه‌ها مبلغ مستمری افراد دارای معلولیت را که در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند، مرتفع کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در سال ۱۴۰۰، ۳۸ هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که تاکنون آن چیزی که در بودجه قرار داده شده، رقم ۱۷۰۰ میلیارد تومان است که کمتر از ۱۰ درصد بودجه مورد نیاز است.

قبادی دانا اضافه کرد: در این راستا از سازمان برنامه و بودجه و نمایندگان مجلس درخواست داریم تا مبلغ اختصاص یافته برای بودجه و اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را به طور معقول و منطقی افزایش دهند تا بتوان بند‌های مختلف ماده قانونی را به نحو شایسته اجرا کرد.

ابتلای ۶۱۴۰ نفر از مددجویان مراکز شبانه روزی بهزیستی به کرونا

قبادی دانا با بیان اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا اقدامات لازم در سازمان بهزیستی انجام شد و کمیته پیشگیری از بیماری کرونا در سطح ستاد و استان‌ها شکل گرفت، گفت: یکی از گروه‌های اصلی هدف ما مراکز نگهداری از سالمندان، معلولان و بیماران روانی مزمن و ذهنی بود که اقدامات لازم برای پیشگیری از بیماری و انجام دستورالعمل‌های بهداشتی صورت گرفت.

وی افزود: کمک به مراکز برای تهیه اقلام بهداشتی و موادضدعفونی کننده انجام شد. همچنین در اقدامی جهادی واکسیناسیون آنفلوآنزا برای ۸۰ هزار نفر از افراد مقیم در مراکز شبانه روزی تحت پوشش سازمان به صورت گسترده، رایگان و پوشش ۱۰۰ درصد انجام شد تا بتوانیم آمادگی لازم را برای شیوع و اپیدمی احتمالی ویروس آنفلوآنزا در کنار کرونا ویروس داشته باشیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه مراکز آموزشی توانبخشی نیز سعی کردند با استفاده از امکانات آموزشی از راه دور فعالیت خود را برای ۵۵ هزار توانخواه به صورت مستمر و الکترونیک ادامه دهند، ادامه داد: با اقدامات خوبی که صورت گرفته است، متاسفانه حدود ۶۱۴۰ نفر از افرادی که در مراکز شبانه روزی نگهداری می‌شوند دچار بیماری کرونا شدند که ۴۰۹۷ نفر آن‌ها بهبودی پیدا کردند که جای تشکر و سپاس از مادریاران، پدریاران، مددکاران، پزشکان و پرستاران مراکز شبانه روزی دارد.

قبادی دانا خاطرنشان کرد: ۱۶۴۲ نفر از این افراد در حال درمان هستند و متأسفانه ۴۰۱ نفر از این افراد از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون بر اثر کرونا فوت شدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۸ دی ۱۳۹۹
پس چرا معلولانی که الان از مقطع ارشد دانشگاه ازاد فارغ التحصبل شده اند شهریه آنها را نمی دهید
آخرین اخبار