سخنان دبیرکل اتحادیه عرب علیه ایران و ترکیه

احمد ابوالغیط، ایران و ترکیه را به مداخله در امور داخلی کشور‌های عربی متهم کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در سخنانی در مصاحبه با روزنامه «العرب» چاپ لندن، ایران و ترکیه را به مداخله در امور کشور‌های عربی متهم کرد.

او در بخشی از مصاحبه خود با اشار به کشورمان مدعی شد: برای ما عرب‌ها در وهله نخست، توقف سیاست قلدری در منطقه که بیش از یک دهه است از سوی ایران پیگیری می‌شود، مهم است و اینکه مداخلات در امور داخلی کشور‌های عربی متوقف شده و به حمایت از شبه نظامیان و گروه‌های مسلح و مخرب پایان داده شود. فکر می‌کنم دولت آتی آمریکا به خوبی میزان خطرات این سیاست‌ها را که تهران در پیش گرفته، و تمامی این‌ها در خلاف جهت پرونده هسته ای، با پیچیدگی‌های متعددش است را متوجه باشد.

او در ادامه اتهام زنی خود با اشاره به ترکیه گفت: بسیاری از کشور‌های عربی با مداخلاتی از سوی ترکیه روبرو بوده اند که خطرات آن کم نبوده؛ مداخلاتی که به روش ایران در جمع آوری برگ‌های منطقه‌ای و استفاده از آن در جهت تحریک و باج خواهی بوده است و همین مسأله، اتحادیه عرب را در میان آسیاب تهران و آنکارا قرار داده است. با وجود این، تصمیم‌هایی در جهت مقابله با این مداخلات بکار گرفته شده و ترکیه و ایران، بندی اساسی در جدول کاری نشست‌ها در سطح وزارتی و سران (اتحادیه عرب) شده اند.

او سپس با اشاره به ترکیه مدعی شد: مشکل عرب‌ها با ترک‌ها در سطح ملی چیست؟ هیچ. به عکس من معتقدم ترک‌ها از نزدیک‌ترین ملل فرهنگی و تمدنی به ما به دور از هرگونه امور سیاسی به شمار می‌روند. اما مشکل در خصوص رفتار سیاسی ترکیه است و این، محک واقعی برای بهبود روابط به شمار می‌رود.

احمد ابوالغیط در ادامه ادعا‌های خود گفت: مداخلات ترکیه با گذشت زمان بی رحمانه‌تر و بی پرواتر شده است. آن‌ها دربیش از یک صحنه از منطقه ما حضور دارند و چیزی شبیه طرح تسلط را را دنبال می‌کنند که دارای جوانب ایدئولوژیک، نظامی و اقتصادی است. من فکر می‌کنم دولت جدید آمریکا باید به خطرات سیاست‌های آنکارا توجه کند؛ چرا که این مسأله سبب آشفتگی و بی ثباتی در منطقه خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
رضایی
۰۲:۰۳ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
مگر اتحادیه عرب وجود دارد که ابلقیظ از ان صحبت می شما خجالت نمی کشید ترکیه وایران به امریکا حواله ما الان درحال بیرون کردن اربابت هستیم نوبت تو هم می شود
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۴۹ ۱۳ آذر ۱۳۹۹
امیدوارم یه روز برسه که من درک کنم که جنگ ملت ها بر سر چیه؟
البته تا الان فهمیدم قدرت و پول مهمترین اون هست که از آدم تا بعد خاتم هنوز ادامه داره.
آخرین اخبار