سرانجام توپ صفوی کارخانه ذوب‌آهن از زبان مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان گفت:اگر بخواهید توپ صفوی به نمایش گذاشته شود، باید زیرساخت‌های نمایش فراهم شده و عراده برای این توپ طراحی شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ،فریدون اله‌یاری  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان پیرامون وضعیت توپ کشف شده در کارخانه ذوب‌آهن اصفهان گفت: پس از گزارشی که در خصوص کشف یک اراده توپ جنگی در میان ضایعات ذوب‌آهن به دست ما رسید، بحث انتقال و نگهداری آن مطرح شد که به مجموعه چهلستون اصفهان منتقل و نگهداری و حفاظت می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تصریح کرد: اگر بخواهد این توپ به نمایش گذاشته شود، باید زیر ساخت‌های نمایش فراهم شده و عراده برای این توپ طراحی شود، همچنین اگر نیاز به مرمت و پاکسازی داشته باشد باید اقدامات لازم در این زمینه صورت بگیرد که همکاران ما در حال پیگیری این موارد هستند.

او با بیان آنکه هر شئ موزه‌ای باید در مکانی نگهداری و به نمایش گذاشته شود که موارد حفاظتی متناسب با آن شئ را داشته باشد، افزود: حساسیت خاصی برای مکان نگهداری و نمایش این توپ وجود ندارد، البته، چون در ذوب آهن اصفهان پیدا شده، شهرستان لنجان خواهان نگهداری این اثر تاریخی در این شهرستان است.

اله‌یاری یاد آورشد: اعتقاد ما بر این است که اگر خاستگاه اشیاء تاریخی منطقه‌ای باشد که در آنجا امکان نمایش و نگهداری آن شی وجود دارد، اولویت نگهداری با همان جا خواهد بود، اما در خصوص این شئخاص باید متذکر شد که خاستگاه توپ کشف شده شهرستان لنجان نبوده و فقط در ضایعات ذوب‌آهن کشف شده و معلوم نیست از کجا بار زده شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ابراز داشت: با این حال به شهرستان لنجان اعلام کرده‌ایم که اگر این شهرستان از نظر شرایط نگهداری، نمایش و حفاظت مشکلی نداشته باشد، این موضوع را بررسی خواهیم کرد چرا که تفاوتی ندارد و لنجان هم یکی از شهرستان‌های مهم استان اصفهان به لحاظ ظرفیت گردشگری است و در زمینه توسعه شهرستان‌های هر اقدامی که لازم باشد را انجام خواهیم داد.

او با اشاره پیشنهاد‌های دیگر برای مکان نمایش این توپ گفت: در این خصوص گزینه‌های دیگری هم مطرح شده است، مانند مقابل عمارت عالی‌قاپو که سابقه وجود توپ را نیز داشته است که البته این مورد نیازمند مطالعه و بررسی است چرا که اضافه کردن هرگونه شی به مکان‌های فرهنگی و تاریخی نیازمند مطالعه جدی است همچنین چهلستون هم به عنوان یک گزینه مطرح است.

الهیاری خاطرنشان کرد: بنابراین در حال حاضر مطالعات بر روی مرمت این عراده توپ جنگی آغاز شده که ریل‌گذاری و تعمیر عرابه از جمله اقداماتی است که باید بر روی این توپ جنگی انجام گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اذعان داشت: از آنجایی که برای مرمت، نگهداری و نمایش این توپ باید منابع مورد نیاز طراحی و تامین شود، این امر را در برنامه‌های کار خود قرار داده‌ایم.

او در پایان ضمن تشکر از اقدام مسؤولانه مجموعه ذوب‌آهن اصفهان در حفظ میراث تاریخی بیان کرد: اقدام مجموعه ذوب‌آهن نسبت به گزارش کشف توپ جنگی بازمانده از دوران صفوی به میراث فرهنگی را در میان ضایعاتشان یک امر قابل توجهی است.

طی تماس مدیران کارخانه ذوب‌آهن اصفهان در نخستین روز آذر ماه جاری، با اداره میراث‌فرهنگی شهرستان لنجان خبر کشف توپ قدیمی در میان ضایعات ارسالی به کارخانه ذوب‌آهن این شهرستان به‌منظور بازیافت و ذوب منتشر شد که پس از آن توسط واحد امانی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان برای انجام مرمت به کاخ چهلستون منتقل شده است.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.