اداره میراث فرهنگی و گردشگری البرز به خبر باشگاه خبرنگاران جوان البرز مبنی بر ریزش پل دختر، قدیمی ترین پل کرج واکنش نشان داد.

طلایی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری البرز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز در واکنش به خبر ریزش پل دختر، قدیمی ترین پل کرج، گفت: صبح امروز با حضور کارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با تشکیل کمیته ای میزان خسارت وارده بر بنای پل دختر یا پل خاتون بررسی می شود تا هزینه های ترمیم و بازسازی آن تامین شود.

رابطه پل دختر کرج با عقاید باستانی ایرانیان

مهراب رجبی، رئیس بنیاد البرزشناسی نیز در یادداشتی به بهانه ریزش پل دختر کرج برای مخاطبان باشگاه خبرنگاران جوان البرز نوشت:

«پل کرج، پل دختر، پل شاه»

مقدار یار پر نفس، چون من نداند هیچکس
ماهی که بر خشک اوفتد، قیمت بداند آب را.

کودک که بودم، کرج را سرپل می نامیدند و این پل را « پل دختر » و بانی آن را زبیده خاتون همسر ( ایرانی ) هارون الرشید می دانستند. گمانه ای که در نامگذاری بسیاری از پل ها در نقاط مختلف ایران رایج است. اما به گمانم در این نامگذاری، رابطه ای معنا دار، بین پل و آب و الهه باران و ایزد بانوی آب( مهر، میترا و اناهیتا، با نام عمومی دختر و گاه مادر و گاهی خاتون) برقرار باشد و بدین طریق ایرانیان - غم زده و شکست خورده در جنگ با یونانیان و اعراب و مغول - برای حفظ بخش هایی از تاریخ و جغرافیا و سنن و همچنین با هدف زنده نگاهداشتن روياهای خود، هوشمندانه و در یک همانند سازی، این نام خاطره آفرین را برای اغلب پل ها و دیگر سازه ها و سرزمین ها و جاینام ها بر می گزیدند!
پل دختر(پل شاه) کرج از بناهای دوره صفوی است. برخی از البرز پژوهان این پل قوسی با دو طاق (دهانه، چشمه) را متعلق به دوره عباسی می دانند و معتقدند در زمان شاه عباس صفوی مرمت و باز سازی شده است.
دیروز متاسفانه بخش هایی از این پل زیبای تاریخی فرو ریخت . پل دختر به منزله شناسنامه کرج است، آجر به آجر آن به منزله خشت خشت کالبد شهروندان، خصوصا بومیان شهر است. قطعا باید با فوریت بسیار نسبت به بازسازی آن اقدام شود. این فوریت می بایست در اولویت قرار گیرد چرا که زمستان پر بارشی را پیش رو داریم. بارش هایی که می تواند عمق تخریب و افزایش خرابی ها را موجب شود.

ارغنون ساز فلک رهزن اهل هنر است
چون از این غصه ننالیم و چرا نخروشیم .

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.