راه های شیوع موج سوم همه‌گیری بیماری کووید ۱۹

متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه با اشاره به موج سوم همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ گفت : آن چیزی که در این شرایط اهمیت دارد، پیشگیری و ممانعت از تجمعات خانوادگی است .

سیاوش وزیری متخصص بیماری‌های عفونی و رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه با اشاره به موج سوم همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ گفت : آن چیزی که در این شرایط اهمیت دارد، پیشگیری و ممانعت از تجمعات خانوادگی است، یعنی گردهمایی‌های کوچک باید حذف شود و از این طریق به کاهش و حذف چرخه انتقال ویروس کمک کرد.

او گفت : محدودیت‌ها و ممنوعیت‌هایی که در ۲ هفته گذشته به دستور استاندار کرمانشاه در سطح استان اعمال شده بسیار مفید و موثر بوده است.

او گفت: در موج سوم همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ پیشگیری و ممانعت از تجمعات خانوادگی بسیار مهم است، یعنی محدودیت و ممنوعیت برای گردهمایی‌های کوچک اعمال شود چرا که هرچه به روز‌های آخر آذر ماه نزدیک می‌شویم و مردم در این ایام بسیار به شب‌نشینی‌ها عادت دارند و مراسم شب یلدا را داریم این دورهمی‌ها و شب‌نشینی می‌تواند ریسک انتقال را بالا ببرد.

وی تاکید کرد در موج سوم، انتقال اجتماعی بسیار کم شده و بیشترین میزان ابتلا و سرایت به واسطه انتقال ویروس در درون خانواده هست و انتشار داخل خانوادگی وجود دارد.

وی تاکید کرد که از گردهمایی‌های کوچک باید جدا خودداری شود و توصیه کرد مردم از شب‌نشینی‌ها و معاشرت‌ها خودداری و پرهیز کنند تا شاهد کمتر شدن موارد بیماری باشیم.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه گفت: بررسی‌ها در کشور نشان می‌دهد که یک فرد دارای بیماری کووید ۱۹ (پی سی آر مثبت) به طور متوسط در دوره کوتاه سه تا پنج روز هفت نفر را مبتلا کند و به همین دلیل جلوگیری از گردهمایی‌های کوچک و خانوادگی قویاً در این مرحله باید پیگیری شود و به طور قطع می‌تواند فرآیند انتقال ویروس را کنترل کند.

وزیری افزود: اگر چه زنجیره انتقال ویروس به طور کامل قطع نمی‌شود، اما یک فرد با پی سی آر مثبت می‌تواند هفت نفر را مبتلا کند وقتی به شدت و با نظارت قرنطینه شود از آلودگی‌های ثانویه می‌توانیم جلوگیری کنیم.

وی اظهار داشت: در بررسی‌های صورت گرفته توسط تیم‌های مطالعاتی همه‌گیری‌شناسی مشخص شده که به طور متوسط بیماران کووید ۱۹ کمتر از ۵۰ درصد شرایط قرنطینه را رعایت می‌کنند و در سطح شهر‌ها و استان‌ها تردد دارند و حجم بالایی از آلودگی را به صورت ثانویه انتقال می‌دهند لذا بر قرنطینه خانگی و ایزوله شدن بیماران پی سی آر مثبت تاکید می‌شود و درخواست داریم تردد‌های شبانه نیز محدود شود.

رییس بیمارستان گلستان کرمانشاه در ادامه گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته همنشینی‌ها و معاشرت‌های خانوادگی در ۲ هفته آخر آذر ماه می‌تواند سبب شیوع بیشتر کرونا شود که جداً باید از این موضوع جلوگیری شود و رسانه‌ها نیز نسبت به آگاهی‌بخشی این موضوع به آحاد مردم کوشا باشند.

وی اظهار امیدواری کرد با کنترل این موج شاهد طغیان دیگری در آینده نباشیم و با آمدن واکسن امید در مردم نیز بیشتر شود و البته از همه اقشار خواستاریم رعایت توصیه‌های بهداشتی و پرهیز از حضور در تجمع‌ها حتی گروه‌های خانوادگی را در اولویت قرار دهند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.