موفقیت‌ پژوهشگران دانشگاه اصفهان در تولید کووید شیر

اصل تلاش ۷ ماهه ۱۰ دانشمند ویروس‌شناس، میکروبیولوژیست، پزشک و دامپزشک ایرانی با تحریک سیستم ایمنی دام پیرامون تولید پادتن اختصاصی کووید۱۹ در شیر دام به نتیجه رسید.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، حاصل تلاش ۷ ماهه ۱۰ دانشمند ویروس شناس، میکروبیولوژیست، پزشک و دامپزشک ایرانی با تحریک سیستم ایمنی دام پیرامون تولید پادتن اختصاصی کووید ۱۹ در شیر دام به نتیجه رسید. این طرح با مشارکت شرکت واکسن زیتون، دانشگاه اصفهان و همچنین همکاری شرکت سرم و واکسن‌سازی رازی شیراز، مرکز فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه علوم پزشکی و شهرک علمی تحقیقاتی صورت گرفته است.

کووید شیر که با تحریک سیستم ایمنی دام برای تولید پادتن به وجود آمده، روشی است که در صورت موفقیت نه تنها برای کووید ۱۹ بلکه برای سایر بیماری‌ها به عنوان درمانی موثر به شمار می‌رود و در صورت ایجاد هر گونه جهش جدید در ویروس نیز امکان تزریق آنتی‌ژن به گاو‌های آبستن و دریافت پادتن مرتبط با آن ویروس وجود دارد.

محصول نهایی این طرح تحقیقاتی که پس از تولید، دریافت کد اخلاق و گذراندن مرحله کارآزمایی سلامت بر روی جامعه ۴۰ نفری شامل نمونه افراد سالم، اکنون در حال گذراندن مرحله دوم کارآزمایی بالینی خود بر روی بیماران کرونایی است تا بدین روش در صورت موفقیت‌آمیز بودن آن در درمان بیماری کووید ۱۹ با روش ایجاد ایمنی غیرفعال در اختیار عموم قرار بگیرد.

معاون مرکز ویروس شناسی دانشگاه اصفهان در این زمینه اظهار داشت: این دارو برای درمان عوارض گوارشی بیماری کووید ۱۹، کاهش سطح انتشار ویروس از بیماران و ایجاد ایمنی در افراد سالم در صورت مصرف این محصول در نقطه صفر بیماری تولید شده است.

حسین نیلی افزود: در صورت موفقیت این دارو در درمان تا دو ماه آینده این محصول در اختیار عموم برای مصرف قرار خواهد گرفت.
تزریق اولیه این طرح بر روی گاو آبستن و تست سرم و آغوز، میزان مناسب آنتی‌بادی این محصول را تایید کرده و این در حالی است که اتصال با ویروس‌های موجود در حنجره و لوزه و کاهش دفع ویروس در بیماران کرونایی و همچنین جلوگیری از اتصال ویروس به حلق، حنجره و ابتدای نای برای افراد مرتبط با بیماران کرونایی به عنوان توقع دانشمندان از شیر کووید در این مرحله از آزمایش به شمار می‌رود.

این طرح تحقیقاتی که از فروردین‌ماه امسال آغاز شده و تاکنون حدود نیم میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده است، به دلیل کمبود اعتبارات امکان توقف روند ادامه آن وجود دارد در حالی که در صورت موفقت‌آمیز بودن آن در درمان بیماران کرونایی نیز تا ۲ ماه آینده برای مصرف در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.