«جهاد زراعی» درسی که لبنانی‌ها از امام خمینی (ره) آموختند

مستند «جهاد زراعی» به اقدام جهادی حزب الله لبنان برای وابسته نبودن به محصولات کشاورزی خارجی می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به منظور تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و تدابیر رئیس سازمان صدا و سیما مبنی بر فعالیت امور بین الملل در زمینه ترویج خودکفایی و اتکا به توان داخلی در تولید محصولات استراتژیک، دفتر نمایندگی رسانه ملی در بیروت مستند «جهاد زراعی» را تولید کرده است که به زودی روی آنتن سیما می‌رود.

فرمان تاریخی امام خمینی (ره) در ۲۶ خرداد ۱۳۵۸ مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی، نشان از اهمیت موضوع سازندگی و جهاد برای مبارزه با فقر، اقدام به محرومیت زدایی، توسعه و عمران روستا‌ها و حرکت در جهت استقلال و خودکفایی اقتصادی به خصوص استقلال کشاورزی دارد. ابلاغ پیام امام به روستاییان و اولویت دادن به روستا‌ها به عنوان پایگاه‌های اساسی تولید و عدم وابستگی موجب شد، فقر و محرومیت به سرعت از چهره روستا‌های کشور زدوده شود و از طریق بهبود وضع اقتصادی و اجتماعی روستاها، حرکت کشور به سمت استقلال و خودکفایی برود.

درسی که امروز لبنانی‌ها از تفکر امام خمینی (ره) آموختند. دفتر نمایندگی سازمان در بیروت با تولید مستند «جهاد زراعی» به اقدام جهادی حزب الله لبنان برای وابسته نبودن به محصولات کشاورزی خارجی می‌پردازد.

این مستند به پتانسیل‌های بالقوه و بالفعل کشاورزی در لبنان اشاره دارد، ظرفیت‌هایی که به تأکید دبیر کل حزب الله لبنان برای خودکفایی در تولید محصولات غذایی، محور قرار دادن تولید داخلی برای عدم وابستگی به محصولات کشاورزی خارجی و تقویت بنیان اقتصادی لبنان ضروری است.

لبنان با حدود ۱۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی یکی از مقروض‌ترین کشور‌های جهان است. در حالی که آمریکا با تحریم‌های ظالمانه سعی در تشدید بحران اقتصادی این کشور دارد.

سید حسن نصر الله دبیرکل حزب الله لبنان، با نگاهی راهبردی به این بخش در پویشی بزرگ که با استقبال عامه مردم مواجه شد جهاد زارعی را محور خودکفایی و رونق اقتصادی دانست و از همگان خواست برای تحقق دستاورد‌های بزرگ کشاورزی در لبنان تلاش کنند.

در حال حاضر بخش کشاورزی لبنان تنها با جذب ۱۲ درصد نیروی کار، کم‌اهمیت‌ترین بخش اقتصادی لبنان است و تنها ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را شامل می‌شود. در حالی که بیش از ۸۰ درصد از مساحت ۱۰۴۵۲ کیلومتر مربعی این کشور مدیترانه‌ای با توجه به بارش‌های مناسب و خاک حاصلخیز قابلیت تبدیل شدن به قطب کشاورزی منطقه را دارد.

پویشی که سید حسن نصر الله آغاز کرد صرفا سخنی سیاسی یا تبلیغاتی نبود، بلکه آغاز طرحی است که هدف آن فراهم آوردن مقدمات پایداری از طریق به راه انداختن برنامه‌هایی برای چنین جهادی است.

سازمان جهاد سازندگی لبنان که تجربه‌ای طولانی در امور کشاورزی دارد یکی از سازمان‌های مهم حزب الله است که در این طرح جهادی نقش قابل توجهی را ایفا کرده است.

فراخوان سید حسن نصر الله برای جهاد کشاورزی به سرعت در شهر‌ها و شهرک‌های لبنان منتشر شد و شهروندان و همه کسانی که قطعه زمینی داشتند، از قصد خود برای آماده سازی یا واگذاری این زمین‌ها به شهرداری برای آغاز کاشت در آن‌ها خبر دادند.

در مستند «جهاد زراعی» ضمن پرداختن به ظرفیت‌های بسیار بزرگ کشاورزی در لبنان، از عمق نگاه راهبردی دبیرکل حزب الله در توجه به خودکفایی در تولیدات کشاورزی به عنوان ستون اقتصاد پایدار در این کشور صحبت شده است که قطعاً می‌تواند الگویی مناسب برای همه کشور‌های محور مقاومت باشد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار