شروط امام برای صرف سهم امام (ع) در ساخت مسجد چه بود؟

حجت الاسلام رحیمیان در خاطره‌ای به اجازه امام برای استفاده از سهم امام علیه السلام برای ساخت مسجد و تزئینات آن اشاره کرده است که به کارگیری آن بسیار لازم الاجراست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن رحیمیان که مدتی افتخار درک محضر امام را داشت، در خاطرات خود به شرط اجازه امام برای صرف سهم امام علیه السلام در ساخت مسجد اشاره کرده و آورده است:

صرف سهم مبارک امام (ع) را برای ساختن مسجد اجازه نمی‌دادند، مگر به‌‎ ‎‌دو شرط، یکی مورد نیاز بودن مسجد و دیگر آن که بودجۀ آن از طریق دیگری مانند‌‎ ‎‌وجوه خیریّه و تبرّعات تأمین نشود؛ لذا اگر سؤال کننده توجه به دو شرط مذکور داشت‌‎ ‎و در متن سؤال آن‌ها را قید کرده بود، می‌فرمودند: «در فرض مذکور مجازند پرداخت‌‎ ‎‌کنند.»

و اگر توجه نداشت یا قید نکرده بود، پاسخ می‌دادند: «چنانچه مورد نیاز باشد و از‌‎ ‎‌طریق دیگری تأمین نشود، مجازند پرداخت کنند».


بیشتر بخوانید

  • ذکری که امام به هنگام شهادت حاج آقا مصطفی گفت/محتویات آخرین وصیتنامه حاج آقا مصطفی چه بود؟

امام حق استفاده از سهم امام (ع) را برای تزئینات مسجد نمی‌دادند

آنچه ذکر شده، در مورد اصل مسجد و ساختمان آن بود. اما در مورد تزئینات و‌‎ ‎‌تهیه لوازم غیرضروری و درجۀ دوم از قبیل سنگ، کاشی، فرش... معمولاً به صورت‌‎ ‎‌مطلق اجازۀ صرف وجوه شرعی را نمی‌دادند. در این رابطه نمونه‌های بسیاری وجود‌‎ ‎‌داشت. از جمله این که یک نفر استجازه کرده بود که مبلغ سی هزار تومان بابت سهم‌‎ ‎‌مبارک امام (ع) برای فرش مسجدی در خیابان اباذر تهران پرداخت کند. امام فرمودند:‌‎ ‎ «اجازه نمی‌دهم».

‌برشی از کتاب برداشت‌هایی از سیره امام خمینی (س)؛ ج ۲، ص ۳۷۸-۳۷۹؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج؛ چاپ نهم (۱۳۹۲).

منبع: جماران

انتهای پیام/

 

برچسب ها: سهم امام ، ساخت مسجد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار