باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

وقتی تحریم بهانه‌ای برای عدم پرداخت بدهی سئول به ایران می‌شود

تحریم بهانه خوبی شده است برای کشور‌هایی که به ایران بدهکارند تا از پرداخت و وصول بدهی خود سرباز زنند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اوایل امسال بود که رئیس کل بانک مرکزی از موفقیت حقوقی برای آزاد سازی ۱.۶ میلیارد دلار از منابع بلوکه شده ایران در خارج از کشور خبر داد و تاکید کرد که روزنه امیدی برای بازگشت پول‌های بلوکه شده وجود دارد. آمریکا با خروج اش از توافق هسته‌ای برجام در سال ۱۳۹۷، تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را خلاف قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران بازگرداند و با تشدید این تحریم‌ها، ارتباطات مالی بانک‌های ایران با بانک‌های سایر کشور‌ها را قطع کرد.

حتی ویروس کرونا هم  نتوانست تا برای تامین تجهیزات پزشکی و داروی ایران، دشواری‌ها را کمی تسهیل کند، به گونه‌ای که وزیر خارجه آمریکا گفت که تحریم‌ها علیه ایران لغو نخواهد شد، بلکه دولتمردان این کشور در تلاشند تا از هر طریقی از ورود منابع مالی به ایران جلوگیری کنند. البته کشور‌هایی که به ایران بدهی دارند، تحریم بهانه خوبی برای آن‌ها شده تا از پرداخت و وصول بدهی خود به کشورمان سرباز زنند.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان ۲۳ خرداد ماه در گفت‌وگوی تلفنی با همتی رئیس کل بانک مرکزی با انتقاد از مسدود سازی منابع بانک مرکزی ایران توسط کره جنوبی، به رئیس کل بانک مرکزی دستور داد با همکاری وزارت امور خارجه موضوع را از طریق سیاسی دوجانبه و مسیر حقوقی و نهاد‌های مالی و مجامع بین‌المللی مورد پیگیری قرار دهد و تاکید کرد: ممانعت کره جنوبی در استفاده ایران از منابع بانک مرکزی برای خرید کالا‌های اساسی، دارو و اقلام انسان دوستانه هرگز پذیرفتنی نیست و انتظار داریم دولت کره جنوبی هرچه سریع‌تر این محدودیت را برطرف کند.

همه پول‌های بلوکه شده ایران چقدر است؟

کارشناسان رقمی حدود ۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد دلار را برای میزان طلب‌ها و پول‌های توقیف شده ایران در کشور‌های خارجی تخمین زده‌اند که البته همه این ارقام توقیف شده نیستند و بخشی از آن‌ها بابت واردات از ایران قابل برداشت است و بخشی از آن‌ها نیز مشمول تحریم‌ها بوده و توقیف شده‌اند. برخی کارشناسان معتقدند که رقم طلب‌های ایران بابت پول‌هایی که قبل از انقلاب برای خرید اسلحه، هواپیما، تانک، و کالا‌های مختلف از آمریکا و انگلیس و سایر کشور‌ها طلب داریم، طلب‌هایی که در مسیر تحریم‌های دوره اول از سوی شورای امنیت سازمان ملل و همچنین در دوره دوم توسط آمریکا ایجاد شده، روی هم رفته حدود ۱۰۰ میلیارد دلار است.

حسین نوش‌آبادی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یازدهم درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای دیگر گفت: کشور ایران به دلیل شرایط تحریم با مشکلات و موانع مبادلات پولی و بانکی مواجه است و طبیعی است که برای حل این مسائل به دنبال اقدام جدی‌تر باشد.

وی افزود: امروز ما پول‌های زیادی برای فروش نفت از کشور‌های دیگر طلب داریم که تا امکان نقل‌وانتقال آن‌ها به کشور فراهم نشده و بلوکه مانده‌اند. برای اینکه بتوانیم مشکلات را در این زمینه حل‌وفصل کنیم، لازم است دستگاه دیپلماسی خارجی کشور با دستگاه‌های ذی ربط هماهنگ شوند تا اجازه ندهند که منابع ارزی ما در این شرایط سخت اقتصادی در خارج از کشور معطل و بلاتکلیف بماند.

شهریار حیدری نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه بخش دیگری از پول‌های ایران نیز در چند کشور دیگر بلوکه شده است، اظهار کرد: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از مسئولان وزارت امور خارجه و بانک مرکزی دعوت کردیم تا توضیح دهند که برای آزاد کردن و بازگرداندن این پول‌ها چه اقداماتی انجام داده اند، آنها عنوان کردند هیچ دلیل قانونی برای مسدود شدن دارایی‌های ایران وجود ندارد.

وقتی تحریم بهانه‌ای برای عدم پرداخت بدهی کشور‌ها به ایران می‌شود

دارایی ایران در دو بانک کره جنوبی مجموعا به ارزش ۷ میلیارد دلار از ماه سپتامبر سال ۲۰۱۹ به بهانه تحریم‌های آمریکا بر واردات نفت ایران توسط سئول بلوکه شده است.

موضوعی که وزارت خارجه اقدام به شکایت از آن کرد و بر آن اساس، «کوه کیونگ‌سوک» سرپرست امور خاورمیانه و آفریقا در وزارت خارجه کره جنوبی در تماس با «سعید بادامچی شبستری» سفیر ایران در سئول، از اظهارات سخنگوی وزارت خارجه ایران مبنی بر احتمال شکایت از کره جنوبی به دیوان دادگستری بین‌المللی ابراز تاسف کرد. گویی انتظار نداشتند ایران از حقوق خود دفاع کند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه هم درباره مطالبات ایران از کشور‌های خارجی اظهار کرد که این موضوع پیگیری قضایی می‌شود، مطالبات ایران از کشور‌های مختلف مسیر‌های مختلفی را طی می‌کند برخی مسیر‌های حقوقی و برخی مسیر‌های بانک مرکزی را طی می‌کند، برای مثال بدهی انگلیس قطعی است و مدت‌ها قبل باید پرداخت می‌شده و هر چقدر دیرتر شود بدهی آن‌ها سنگین‌تر است، مسیر‌ها درباره پرداخت بدهی عراق و کره جنوبی هم در حال طی شدن است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرده بود که بدهی تاریخی برای کره جنوبی به ملت ایران باقی خواهد ماند و موارد جزئی به هیچ وجه قابل قبول و قابل توجیه نیست. همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت تاکید کرد که بانک مرکزی و وزارت خارجه پیگیر بازگرداندن ارزهایمان از جمله کره جنوبی هستند، اما متاسفانه هنوز کره جنوبی کماکان تحت تاثیر آمریکا، تحریم‌ها را در دستور کار دارد.

البته سخنگوی دولت هم پیش از این اعلام کرده بود کمیته‌ای در وزارت خارجه و وزارتخانه‌های ذیربط برای پیگیری بازگرداندن اموال بلوکه شده کشور در کره جنوبی تشکیل شده است.

وقتی تحریم بهانه‌ای برای عدم پرداخت بدهی کشور‌ها به ایران می‌شود

وزارت خارجه برای بازگرداندن اموال ایران چه اقدامی باید انجام دهد؟

وزارت خارجه باید چه اقداماتی را در اولویت کار خود قرار دهد تا پول‌های بلوکه شده را به کشور برگرداند؟ حسن لاسجردی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره پول‌های بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف گفت: اول از همه باید به صورت شفاف سازی اعلام شود که چه اندازه مطالبه از کشور‌های خارجی وجود دارد و پس از آن مباحث حقوقی مطرح می‌شود آن هم مبنی بر آنکه کشوری که طلبکار است همچون ایران باید در دادگاه‌های ذیصلاح اقدام به شکایت کرده و مشکل خود را ثبت کند تا کار کمی پیش رود.

مجلس و جدیت در پیگیری بازپس گیری پول‌های بلوکه شده

مجلس شورای اسلامی هم درباره برگرداندن پول‌های بلوکه شده خود در کشور‌های خارجی به جد پیگیر قضیه است. محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در اظهاراتی با اشاره به واردات ایران از کره جنوبی گفت: تهران بازار خوبی برای محصولات کُره‌ای محسوب می‌شود، اما اگر این کشور دست به بازنگری در تصمیماتش نزند، ایران نیز امکان ورود به بازار خود را برای آن‌ها ممنوع می‌کند.

«یو جانگ ­هیان» سفیر کره جنوبی ۲۶ آبان ماه در دیدار با روح الله متفکر آزاد رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و کره جنوبی عنوان کرد که سئول برای رفع مشکلات و موانع موجود در مسیر تبادلات اقتصادی و تجاری فیمابین از هیچ کوششی دریغ نخواهد کرد. هرچند این سخنان دیپلمات کره‌ای در حالی مطرح می‌شود که تلاش‌های ایران برای دست‌یابی به پول خود در کره همچنان به نتیجه نرسیده و نیاز است کشورمان بیش از پیش اقدامات جدی تری را برای برگرداندن دارایی خود بکار گیرد.

گزارش از سارا کیا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۸ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
تقصیر خودمونه، چرا همیشه از کره جنوبی یه بت ساختیم اینقدر این سریال های کره ای رو از تلوزیون پخش می کنیم که کلا رو سلیقه ی مردم تاثیر گذاشتن. چرا با این رفتارهایی که علیه کشورمون انجام میدن هنوز که هنوزه اجناس کره ای تو کشورمون با قیمت های نجومی به فروش میره؟ چرا جلوی این اجناس و سود انبوهی که به جیب کره میره رو نمی گیریم، میدونید این کره ای ها چه منفعتی از صادرات کالاهاشون به ایران میبرن؟ چرا چهره و سیاست واقعی کره رو به مردم نشون نمیدید. اینها مزدور و نوکر آمریکان. این ها همان هایی هستند که وقتی کشورهای عربی صادرات نفتشونو به این کشور قطع کردن، ایران نفتش رو دریغ نکرد. حالا در جواب ایران، اولین کشوری است که به تحریم آمریکا علیه ایران بله گفت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۶ ۱۶ آذر ۱۳۹۹
اصلا جای تعجب نیست که کره ای ها این رفتار را از خودشون نشون میدن کره، ژاپن و اروپاییها همشون مزدور و نوکر آمریکان، با دیپلماسی نمیشه باهاشون برخورد کرد باید با زور حقمونو ازشون بگیریم.
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۷:۵۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
هنوز در خیابان جمهوری و امین ظهور و شریعتی تهران تابلوهای سامسونگ و ال جی کره ای به مردم ذهن کجی میکنند.باید فراخوان پائین کشیده شدن تمام تبلیغات اجناس کره ای داده شود و تابلوهایش در خشم ملت سوزانده شود.کره مزدور و نوکر حقیر ترامپ...
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۷:۵۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
تمام خانه های ایرانیان پر از اجناس کره ای شده است و چه سودی زدند به جیب این کره ایهای مزدور آمریکا از فروش در ایران!!از ماشین تا ساخت پالایشگاه پتروشیمی. .اتحادیه اروپا و ژاپن و انگلیس را باید کنار گذاشت تنها با خود آمریکا مذکره کرد نه با نوکران او.
United States of America
ناشناس
۱۷:۳۸ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
4 تا موشک بفرست براش
Germany
ناشناس
۱۷:۳۵ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
ما هم آلودگی اکوسیستم را دلیل توقیف کشتی هایشان در خلیج فارس اعلام کنیم.
Pakistan
ناشناس
۱۷:۲۰ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
اولین کشتی که ازشون دیدین مصادره کنین تا بدهیشون تموم بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۹ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
پس چرا جلوی واردات این همه محصولات کره ای را نمی گیرید
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۵:۲۷ ۱۵ آذر ۱۳۹۹
سلام ،

موضوع سربازی و نظام وظیفه را به برنامه چاپ اول گفتم ،
که آن سرکار بزرگوار در جریان قرار گرفتند و در ادامه مورد قبول قرار گرفت .
آخرین اخبار