به مناسبت روز دانشجو؛

روایت جوانانی که جانانه، پای کار کشورشان ایستاده‌اند

ارق ملی به عنوان یک عامل تاثیرگذار مانع مهاجرت دانشجویان نخبه به کشور‌های دیگر می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، از سال ۱۳۳۲ هر سال ۱۶ آذر را به عنوان روز دانشجو در دانشگاه‌ها جشن می‌گیریم و دانشگاه‌ها به مناسبت بزرگداشت چنین روزی برنامه‌های زیادی را تدارک می‌بینند.

۳ دانشجوی دانشکده فنی دانشگاه تهران به نام‌های مصطفی بزرگ‌نیا و احمد قندچی و آذر شریعت‌رضوی در مقابل اعتراض به دیدار رسمی ریچارد نیکسون، معاون رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده آمریکا و همچنین از سرگیری روابط ایران با بریتانیا به شهادت می‌رسند؛ این روز به پاس یاد بود این عزیزان نامگذاری شده است.

برخی از دانشجویان همزمان با تحصیل فعالیت‌های مختلفی در داخل دانشگاه‌ها انجام می‌دهند، یکی از این اقدامات در فعالیت‌های جهادی آنان خلاصه می‌شود. برای مثال از زمان بروز ویروس کرونا تا به امروز برخی از دانشجویان به عنوان یک اقدام جهادی ماسک تولید کرده اند تا بتوانند جان همنوعان خود را از ابتلا به این بیماری همه‌گیر نجات دهند یا دانشجو‌های پزشکی با همکار‌ی روسای دانشگاهی توانسته اند دستگاه‌های کمک کننده برای بهبود تنفس ریوی مبتلایان به کرونا بسازند. 

در سال های گذشته دانشجویان یا فارغ التحصیلان دانشگاهی اقدامات فناورانه و علمی زیادی را در مسیر توسعه کشور انجام داده اند و در بیشتر مواقع این جامعه علمی در هر حوزه‌ای که ورود پیدا می‌کند کارنامه درخشانی از خود به یادگار خواهد گذاشت.

با کمی تامل به این نتیجه می‌رسیم که نقش دانشجویان برای پیشبرد اهداف علمی و فناوری کشور خالی از لطف نیست و استفاده از دستاوردهای آنان در مسیر پیشرفت کشور حائز اهمیت است، برای مثال دانشجویان نخبه زیادی در ایران وجود دارند که دستاوردهای فناورانه مفیدی برای کشور تولید کرده اند اما همگان از برخی تولیدات این دانشمندان با خبر نشده اند و نقش برخی از این افراد در مسیر توسعه کشور همچنان ناشناخته باقی ماند است یا اینکه این افراد نخبه می توانستند بعد از فارغ التحصیلی به دانشگاه های معتبر کشورهای خارجی مهاجرت کنند و از امکانات آنان استفاده کنند، اما به علت ارق ملی برخی از  دانشمندان و نخبه های ایرانی ماندن در کشور را به زندگی در کشورهای رقیب ترجیح می دهند و به علت تاثیرگذار بودن این عامل تمام سرمایه های خود را در همین کشور خودشان خرج کرده اند و همچنین برخی از آنان هم در مسیر توسعه کشور و مقابله با دشمنان خارجی به شهادت رسیده اند. 

لازمه فراهم سازی بازار کار برای دانشجویان 

برخی از فارغ التحصیلان دانشگاهی یا افراد نخبه بعد از اتمام درس و دانشگاه به علت مشکلات اقتصادی، اجتماعی یا بهره گیری از امکانات کشورهای خارجی و یا حتی مسائل شخصی کشور ایران را رها کرده و برای زندگی در کشورهای پیشرفته آماده مهاجرت می شوند؛ براین اساس  لازم است تا کارآفرینان برای اشتغال دانشجویان یا جذب آنان به محیط کاری، امکانات بیشتری را فراهم کنند. 

مشکلات اقتصادی امروزه گریبانگیر همه افراد شده است اما این عوامل نباید باعث فراموش شدن فعالیت های فرهنگی شوند، بلکه باید بیش از پیش به فعالان دانشجویی و دانشجویان ممتاز توجه شود تا به اینصورت کمبودی در جامعه دانشگاهی دیده نشود.

معضلات اجتماعی، اقتصادی و آموزشی یا بروز یکی از آن‌ها باعث فرار مغز‌ها می‌شود. مطابق آمار مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۸۹، ۶۰ هزار نفر از ایرانیانی که در این سال مهاجرت کرده‌اند در زمره مهاجران نخبه یا دانشجویان استعداد درخشان دسته‌بندی می‌شوند که دارای مقام‌هایی در المپیاد‌های علمی، جزو نفرات برتر کنکور یا دانشگاه‌ها بوده اند.

مطابق آمار به دست آمده در دو دهه اخیر بیشتر دانشجویان نخبه بعد از اخذ مدرک کارشناسی به منظور ادامه فرآیند تحصیلات تکمیلی خود به کشور‌های پیشرفته صنعتی مهاجرت می‌کنند و بخش قابل توجهی از آن‌ها به هیچ عنوان به ایران باز نمی‌گردند. در ایران اصطلاح فرار مغز‌ها یا مهاجرت دانشجویان نخبه از دهه ۷۰، شیب صعودی پیدا کرده است و بهتر است تا برنامه مناسب تری از سوی دولت برای  بازگشت نخبگان ایرانی به کشور صورت بگیرد. 

در واقع فرار مغز‌ها یا مهاجرت نخبگان موضوعی است که تقریبا تمام کشور‌های در حال توسعه و در مواردی برخی از کشور‌های توسعه یافته به آن مبتلا بوده و تنها مختص کشور ایران نیست؛ کشور‌هایی نظیر چین، هند، پاکستان، بنگلادش و نیجریه آمار‌های بالایی را در خصوص مهاجرت نخبگان به خود اختصاص داده اند.


بیشتر بخوانید


همانطور که دانشگاه‌ها برای پرورش استعداد‌های جوان و درخشان یعنی دانشجویان نخبه تلاش می‌کنند، لازم است تا اشتغال زایی آنان را فراهم کنند و بعد از اتمام تحصیلاتشان، جذب بازار کار شوند؛ به این ترتیب با انگیزه بیشتری برای آینده خود برنامه ریزی کرده و می‌توانند فعالیت‌های بیشماری را برای پیشبرد علمی و اقتصادی کشور انجام دهند.

عدم استفاده از دستاورد‌های دانشجویان نخبه باعث مهاجرت آنان به خارج می‌شود

دانشجویان ما همواره در دهه‌های اخیر تلاش کرده اند تا نماد روز ۱۶ آذر را تحت عناوینی مانند «استکبار ستیزی، تقابل با فساد، نشاط جامعه دانشگاهی، بیداری و تحرک دانشجویی و …» و به اشکال مختلف حفظ کنند، اما به نظر می‌رسد که از ابتدای شروع حرکت‌های دانشجویی ما شاهد مطالبه گری، نقد و آرمانگرایی بوده ایم که این عامل جزو جداناپذیر روح جنبش دانشجویی بوده است.

هرچند به گفته برخی از افراد، فعالیت در تشکل‌ها و جنبش‌های دانشجویی در سال‌های گذشته کمرنگ‌تر شده است و امسال هم به علت بروز ویروس کرونا در قالب فضای مجازی دیده می‌شود اما دانشگاه ها مطابق هر سال، آن را به شیوه های مختلف برگزار کرده اند. 

در این میان مسئولان کشور باید با انجام برنامه ریزی های مناسب کمی بیشتر نسبت به گذشته از استعداد‌ها و توان این فارغ التحصیلان نخبه در فضای کاری استفاده کنند تا با به کارگیری دستاورد‌های همه جانبه آنان مسیر  مناسب تری را برای توسعه مسیر علمی  و اقتصادی کشور فراهم کنند و از این حیث به دانشجویان توجه ویژه تری داشته باشند.

عدم استفاده از دستاورد‌های دانشجویان نخبه باعث مهاجرت آنان به خارج می‌شود

دانشجویان، جامعه علمی دانشگاه ها را ارتقا می دهند

سعید حبیبا، معاون دانشجویی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: دو برنامه به صورت هم زمان در دانشکده فنی و ادبیات دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو اجرا می‌شود. تشکل‌های دانشجویی در بستر مجازی این بزرگداشت را گرامی خواهند داشت.

او افزود: روز دانشجو به معنای این است که دانشجویان ما همواره به دنبال اثبات اعتقاد و اعتماد خود باشند و برای پیشرفت کشور تلاش کنند و در این زمینه سنگر‌های علم دانش را فتح کرده تا بتوانند جایگاه علمی دانشگاه ها را از نظر نوآوری و فناوری ارتقا دهند.

حبیبا تصریح کرد: دانشجویان با وجود تمامی تحریم‌های موجود در کشور باید نشان دهند که می‌توانند با به کارگیری همت و تلاش خود بحث خودکفایی کشور را در جهت پیشرفت‌های علمی مورد نیاز عملی کنند؛ رفع نیاز‌های کشور از سوی این افراد، پیام اصلی روز دانشجوست.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.