۱۳ درصد از آب‌های زیرزمینی گلستان غیرمجاز برداشت می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان از برداشت ۱۳ درصد از آب‌های زیرزمینی استان به صورت غیرمجاز خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، حسینی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گلستان در دیدار با معاون سیاسی امنیتی استاندار گفت: ۹۷ درصد از آب زیرزمینی استان استحصال می‌شود و این در حالی است که طبق استاندارد وزارت نیرو تنها مجاز به استفاده ۷۵ درصد از این آب هستیم.

او افزود: ۱۳ درصد از آب‌های زیرزمینی به صورت غیر مجازو به وسیله ۱۶ هزار حلقه چاه در حال استحصال است که طبق استاندارد وزارت نیرو چاه‌های حفر شده غیر مجاز قبل سال ۸۵ باید تعیین تکلیف شده و بعد ۸۵ نیز باید همه این چاه‌های غیر مجاز مسدود شوند.

مهندس حسینی افزود: حفظ و صیانت از آب‌های زیرزمینی استان برای جلوگیری از تخریب آبخوان‌ها و نشست زمین در استان وهمچنین حفظ حقوق افرادی که دارای چاه‌های مجاز هستند، ضروری است.

او با بیان اینکه ۱۹۰ کیلومتر رودخانه مرزی در اترک داریم، گفت: برای ما مهم است که چگونه این رودخانه را مدیریت کنیم که هم حق مردم در این قسمت ضایع نشود و هم با کشور همسایه مشکلی پیدا نکنیم.

او افزود: رودخانه اترک رودخانه پیری است که دائم مسیر خود را عوض می‌کند و این گاهی به نفع ما و گاهی به نفع کشور همسایه است.
حسینی ادامه داد: در حد فاصل سد گلستان و وشمگیر تعداد زیادی آب بندان از قدیم ایجاد شده است که بخشی مجوز دارند و مشخص است آب مورد استحصال آن‌ها چقدر است و تعداد زیادی به صورت غیر مجاز و حتی برخی از آن‌ها در بستر رودخانه ساخته شده اند، که هر زمان از سد‌های بالادست برای وشمگیر آب رها می‌کنیم بخشی از آب را این آب بندان‌های غیر مجاز استفاده می‌کنند.

او افزود: این آب بندان‌ها حد فاصل بین شهرستان‌های گنبد و آق قلا قرار دارند و نیازمند ساماندهی هستند.

حسینی با بیان اینکه ۹۰۰ پل و سازه‌های تقاطعی دراستان شناسایی شده است که تعدادی از آن‌ها غیر اصولی است، گفت: این پل‌های غیر اصولی در زمان سیلاب موجب کندی حرکت آب در رودخانه می‌شوند باعث می‌شوند رودخانه به عنوان مجرای عبور آب نتواند نقش اصلی خود را ایفا کند.

انتهای پیام/ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.