باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

بودجه ۱۴۰۰ به دولت پس فرستاده می‌شود؟

با وجود حضور وکلای ملت در حوزه‌های انتخابیه، زمزمه‌هایی از مخالفت با کلیات بودجه سال آینده به گوش می‌رسد.

به گزارش خبرنگار  مجلس گروه  سیاسی  باشگاه  خبرنگاران  جوان، حدود یک هفته از تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مجلس می‌گذرد، با وجود تعطیلی صحن و کمیسیون‌های تخصصی مجلس زمزمه‌هایی از مخالفت نمایندگان با کلیات بودجه سال آینده به گوش می‌رسد، کمااینکه این اتقاق در مجلس دهم و سال گذشته نیز اتفاق افتاده است و نمایندگان وقت لایحه بودجه سال‌های پیش را برای بررسی بیشتر راهی سازمان برنامه و بودجه کرده‌اند.

بسیاری از نمایندگان مجلس معتقدند که لایحه بودجه ۱۴۰۰ بوی نفت می‌دهد و از طرفی بر اساس واقعیت‌های کشور نوشته نشده است، هرچند که دولتی‌ها مخالف این اظهارات بوده و بر این باورند که بودجه سال آینده بر اساس واقعیات و نیاز‌های مردم کشور تدوین و پایه ریزی شده است.

آیا مجلس بودجه را به دولت پس خواهد داد؟

کلیات لایحه بودجه ایرادهای اساسی دارد/ بودجه ۱۴۰۰ اقتصاد ایران را قوی نمی‌کند

سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به ارائه لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: پیام داخلی و خارجی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در شرایط فعلی موجب قوی‌تر شدن اقتصاد ایران نمی‌شود، بلکه احتمالاً در اقتصاد داخل کشور پیامد‌های تورمی خواهد داشت.

وی افزود: این لایحه پیامد تداوم وابستگی‌های راهبردی بودجه، دولت و اقتصاد را به همان عناوین سنتی را به دنبال دارد که اقتصاد ایران را اسیر خود کرده است؛ به علاوه اقتصاد را در مقابل هر فرآیندی که درآمد نفتی دولت را کاهش دهد، آسیب پذیر خواهد کرد.

خاندوزی بیان کرد: بر اساس ویژگی‌های یاد شده کلیات لایحه بودجه ایراد‌های اساسی دارد و پیشنهاد رد کلیات آن را می‌دهیم. در نتیجه مجلس شورای اسلامی در قالب بند‌های مشخصی، انتظار‌های تحول ساختار بودجه را با گذشت حدود دو سال از فرمایش مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه باید به صورت رسمی به دولت مهلت دهد که دولت بر مبنای آن، انتظار‌های تحول ساختار بودجه را با یک لایحه مشخص به مجلس ابلاغ کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پارلمان بیاید.

 

آیا مجلس بودجه را به دولت پس خواهد داد؟

مجلس فی البداهه لایحه بودجه را رد نخواهد کرد/برخی بندهای بودجه با برنامه ششم توسعه مغایرت دارد

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اینکه امکان رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط مجلس وجود دارد یا خیر اظهار کرد: ما هنوز به بررسی دقیق لایحه بودجه نپرداخته‌ایم و قطعا مجلس فی البداهه دست به چنین اقدامی نخواهد زد.

وی افزود: نمایندگان ۱۰ روز زمان دارند تا به مطالعه بودجه ۱۴۰۰ پرداخته و پیشنهادات خود را آماده کنند، کمیسیون‌ها نیز ظرف ۱۵ روز بررسی‌های خود را انجام خواهند داد.اگر کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق پذیرفته نشود در صحن نیز رد خواهد شد.

این عضو هیئت رئیسه مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد که اشکالاتی اساسی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ وجود دارد که از جمله آن‌ می‌توان به پیش فروش نفت اشاره کرد و قطعا مجلس چنین مسئله‌ای را نخواهد پذیرفت؛ همچنین برخی موارد بودجه خلاف سیاست‌های کلان اقتصادی و بودجه نویسی بوده و با اصول و اهداف برنامه ششم مغایرت دارد.

رد کلیات به معنای تقابل دولت و مجلس نیست/اصلاحات بودجه زمان زیادی نمی‌برد

در جایی که به نظر می‌رسد رد کلیات لایحه بودجه به معنای تقابل و اختلاف دولت و مجلس تلقی می‌شود هادی سبحانیان کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی معتقد است که رد کلیات به معنای تقابل مجلس و دولت نیست، متاسفانه برخی این موضوع را یک امر سیاسی قلمداد می‌کنند در حالی که در بسیاری از کشور‌ها حتی برخی کشور‌های همسایه ما به راحتی کلیات بودجه را رد می‌کنند و دولت مکلف به اصلاح بودجه می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: رد کلیات به معنای تقابل قوا در جمهوری اسلامی نیست بلکه یک ظرفیت قانونی است که مجلس در اختیار دارد تا اگر بودجه ای که متناسب با شرایط کشور نباشد، کلیات آن را تایید نکند و این لایحه به دولت برود و با انجام اصلاحات ساختاری به مجلس تقدیم شود.

سبحانیان با اشاره ادامه روند تصویب لایحه بوجه در صورت رد کلیات آن در مجلس گفت: در این صورت دولت می‌تواند در فرصت محدودی که در اختیار دارد بند‌هایی را برای انجام اصلاحات در نظر بگیرد و این موضوع نیز باید ذکر شود که انجام اصلاحات زمان زیادی نمی‌برد چرا که پیشنهادات اصلاحی در حال حاضر آماده است و روی میز مسئولان دولتی قرار دارد.

آیا مجلس بودجه را به دولت پس خواهد داد؟

لایحه بودجه در صورت عدم اصلاح شانس رای آوری در صحن علنی را نخواهد داشت/ منابع و مصارف کشور بر اساس واقعیت درج نشده است

احمد راستینه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بررسی کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ در مجلس اظهار کرد: آنچه در قالب لایحه بودجه به مجلس ارائه شده، نشان می‌دهد که منابع و مصارف کشور بر اساس واقعیت درج نشده است.

وی افزود: متاسفانه منابعی که در بودجه سال ۱۴۰۰ دیده شده بیشتر بر پایه نفت بوده که این امر با واقعیت‌های موجود مطابقت ندارد. از طرفی رشد ۴۳ درصدی در مصارف و هزینه‌های جاری کشور وجود دارد که این امر نشان می‌دهد که لایحه بودجه ۱۴۰۰ با واقعیت سنخیتی ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی گفت: کلیات لایحه بودجه سال آینده دارای مشکلات بسیار جدی است و اگر دولت اراده‌ای برای اصلاح آن نداشته باشد طبیعتاً این کلیات شانس رای آوری در صحن را نخواهد داشت.

حالا باید منتظر ماند و دید که نمایندگان مجلس پس از بررسی لایحه بودجه در کمیسون‌های تخصصی و آمدن بودجه به صحن علنی چه تصمیمی درباره سرنوشت دخل و خرج کشور خواهند گرفت، آیا بهارستان نشینان لایحه بودجه را به دولت پس خواهند فرستاد یا در نهایت با وجود انتقادات فراوان این لایحه تصویب خواهد شد این سوالی است که پاسخ آن چندی دیگر مشخص خواهد شد.

گزارش از: طیبه السادات میرحسینی

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
روش کنونی تخصیص بودجه به وزارتخانه ها و سازمانها تا خودشان به سلیقه خودشان آن را خرج کنند ، اقتباس از روش بودجه ریزی آمریکاست. شبیه روش تقسیم اموال بین تبهکاران است. باید یک قرارگاه و متولی زیر نظر رهبر با 20، 30 نفر باشد تا با ابتدایی ترین نرم افزارها، خود این قرار تمام حقوقها و اعتبارات را بدهد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
درود بر عدالت و انسانیت.
امیدوارم مجلس قاطع عمل کند تا فردا نگویند اگر مجلس این نمیکرد یا آن نمیکرد اوضاع خوب میشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
باز هم اگر امیدی باشه به مجلسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
پس قانون شفافیت عمومی آرا و اموال نمایندگان و دولت چی شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
مجلس فقط می خواهد۲۵ درصد افزایش حقوق را کم کند.و با چیز دیگه ای کاری ندارد. ریشه همه مشکلات خودشونن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
افزایش ۲۵درصدی حقوق خیلی کم هست درحالیکه تورم بالای صددرصد است لطفا مجلس رسیدگی کند
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۴:۱۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
انقدر پس بفرستيد
تا خودش بلندشه بياد
United States of America
ناشناس
۲۰:۳۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۲۲ آذر ۱۳۹۹
اینجاست که شاعر میگه نامه رو وا نکرده پس فرستاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
آقاجان یک کاری بکنید که اضافه کردن حقوق و دستمزدها منصفانه و عادلانه باشد
یعنی چی که به بازنشستگان تامین اجتماعی همسازن سازی تعلق نگرفته تا حالا
بیچاره شدیم از این زندگی. از نداری دستمون درازه سمت این و اون
آخه اینهم شد وضع زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
باید حقوقها و سایر اعتبارات مجتمع شود و به یک قرار گاه زیر نظر رهبر سپرده شود. با نرم افزارهای بسیار پیش پاافتاده می توان حقوق و... وزارتخانه ها ونهادها و سازمانها را با 20، 30 نفر به بهترین شکل ممکن مدیریت کرد. لزومی ندارد که مثل زمان هخامنشیان به استان و وزاتخانه و ...بودجه مستقیم مستقل اختصاص داد تا آنها هر گونه صلاح می دانند آن را خرج کنند. اولین مرحله امنیت اقتصادی باید یکپارچه سازی آن باشد. الان این کار به سادگی با نرم افزارها قابل تحقق است و باعث جلوگیری از ازهم گسیختگی کشور حداقل در لحاظ اقتصادی می شود.
Iran (Islamic Republic of)
Haji
۱۳:۳۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
از بودجه های حوزوی وامثالهم باید کم وبه ورزشی وفقرا کارگران وترقیب ازدواج جوانان واشتعال اختصاص یابد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
نمایندگان مجلس رسیدگی کنند در این بودجه بازهم به کسر غیر منصفانه ۴۵ درصد از حقوق دانشجو معلمان تاکید شده مجلس عجله کند قانون رفع این این کسر را تصویب کند تا از این عمل دولت جلوگیری کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
افزایش ۲۵درصدی حقوق خیلی کم هست درحالیکه تورم بالای صددرصد است لطفا مجلس رسیدگی کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
دولت و سازمان برنامه و بودجه عمدا بودجه را به این شکل به مجلس فرستادند تا از آن بهره برداری سیاسی برای سال آینده ریاست جمهوری شود.
خیلی راحت از دفاعیات رئیس جمهور تا نوبخت دقیقا نشان می دهد آنها می خواهند مصوبات اخیر مجلس در حوزه پرداخت به عموم مردم را که روحانی از اعلام آن استنکاف نموده است با این شیوه که چندین بار در رسانه ها ذکر کردند که بودجه آینده برای کمک به درآمد مردم است و ما قرار است کلی افزایش یارانه داشته باشیم و دلار 11500 تومانی و تک نرخی شدن ارز نشان دهند یعنی به ملت سربسته و در عیان بگویند این مجلس تازه کار است و کاری بلد نیست! یعنی دولت دقیقا به دلیل اهداف سیاسی بودجه را اینگونه ایجاد کرده است.
طبق پیشنهاد بنده در فارس من خبرگزاری فارس بهتره بودجه با هوش مصنوعی تست و ایجاد گردد. اینجوری دولت قادر نخواهد بود بر اساس غیر واقعیات یا سیاسی بازی کشور را باتلاق تورم و گرانی و ارز و موارد دیگر کند
سال 96 دولتی وعده داد اگر بیاییم دلار 5000 تومان نمی شود ولی دلار 30 هزار تومانی را تجربه کردیم و الان بودجه را با دلار 11500 تومانی بسته که اصلا خودشان هم می دانند می خواهند همان داستان ارز 4200 رو دوباره برای عده ای خیانتکار بر علیه منافع ملی عملیاتی کنند.
مجلس به طور قاطع می تواند این بودجه را رد کند.
اصلا مجلس بر اساس بودجه سال 98 پیش برود .بگذارید ببیینم دولت قادر است کشور را اداره کند یا خیر. مگر آقای روحانی نمی گفت اگر من بخواهم فردا دلار 3000 تومان می شود خب بخواهد
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۳۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
لطفا پیگیری کنید که چرا با اینکه واسه وام یک میلیونی ثبت نام کردیم اما هنوز واریز نکردن
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
سلام. چرا وام یه میلیونی ما هنوز واریز نشده
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۲:۲۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
اميدوارم بهترين اتفاق براي سال آينده كشورمون بيفته، حق و حقوق مناسب براي همه در اولويت قرار بگيره و ده ها برابر حقوقي كه دريافت ميكنيم، خرجمون نباشه.
تناسب بين دخل و خرج درست بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
سلام

کشوری که نزدیک به یک قرن با فروش نفت ارتزاق کرده و امورش اداره شد حالا میخواد کاملا آنی و یهویی بدون نفت اداره بشه !!!!!
فکر نمیکنید یهو اوردوز میکنید با این بودجه های عجیب و غریب جاری و شرکتهای دولتی خصولتی و از همه مهمتر هزینه های هنگفت مجلس ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
مجلس انقلابی کجای کار هست دیگه شما بروید دناپلاس تان را بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
امیدوارم اگر برا خودشونم سفره پهن میکنن همین قدر هم برا مردم دلسوز بوده و دست اندازی نداشته باشن مردم راضی خواهند بود. بقیش پیشکش که مجلس انقلابی که شاید دیگر یه رویا بحساب بیاد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
بودجه چی.
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۱:۴۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
یارانه کالا و اون صد تومن چی شد
کِی میزنن حساب
چرا درست نمیگین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
اون صد تومن رو قرار بود رییس جمهور محترم بدن به مردم نه مجلس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
باسلام مجلس فقط کارش سیاسی کاری است به معیشت مردم محروم اهمیت ندارد
Iran (Islamic Republic of)
غیرت
۱۱:۰۲ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
کلا هرچه در این چندسال دولت گفته خلاف آن ثابت شده پس مجلس باید محکم روی حرف خود ایستاده و نگذارد آینده تباه شود.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۵۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
لطفا یکی به این نمایندگان محترم یادآوری کنه نماینده ی بین ۱ تا ۳۸ درصد مردم هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
میگه سال بعدو ولش هر چی شد که شد
آخرین اخبار