تفسیر قرآن؛

عامل سقوط امت‌ها چیست؟ +صوت

تفسیر اجمالی آیه ۱۳ سوره یونس را در این گزارش بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، قرآن کریم مشتمل بر معانی دقیق، تعالیم و حکمت‌هایی والایی درباره حقیقت خلقت و اسرار هستی است که عمده مردم در عصر رسالت از درک آن ناتوان بودند. از این رو پیامبر اکرم (ص) و پس از ایشان مفسران به تبیین و شرح جزئیات آیات قرآن کریم پرداختند. ما نیز با هدف آشنایی بیشتر با آیات الهی، هر روز به چند آیه از کلام الله با استناد به تفاسیر معتبر مفسران قرآن کریم می‌پردازیم.

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

به نام خداوند رحمتگر مهربان

وَلَقَدْ أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَمَّا ظَلَمُوا ۙ وَجَاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّنَاتِ وَمَا کَانُوا لِیُؤْمِنُوا ۚ کَذَٰلِکَ نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ

و محقّقا ما اقوام و مللی را پیش از شما به کیفر ظلمشان سخت به دست هلاک سپردیم و نیز به کیفر آنکه پیغمبرانی با آیات و معجزات بر آن‌ها آمد باز هیچ ایمان نیاوردند. ما این گونه مردم بد عمل را به کیفر می‌رسانیم.

فایل صوتی تلاوت آیه ۱۳ سوره یونس

تفسیر آیه ۱۳ سوره یونس

در این آیه التفاتى از غیبت به خطاب به کار رفته، قبلا انسان‌ها غایب فرض شده بودند و در این جمله مخاطب قرار گرفته اند و گویا نکته این التفات تشدید در انذار است، چون انذار و تهدید به صورت مستقیم اثر بیشترى از تهدید در پشت سر دارد.


بیشتر بخوانید


سپس التفاتى دیگر در جمله (کذلک نجزى القوم المجرمین) به کار رفته، چون روى سخن را که تا اینجا با مجرمین بود از مجرمین برگردانیده متوجه رسول خدا (ص) کرده و فرموده: ما مجرمین را این طور سزا مى دهیم و نکته این التفات این است که خواسته است خبر از سنت الهى در هلاکت مجرمین را به کسى بدهد که اهل فهم آن است، و او رسول خدا (ص) است که هم این خبر را مى فهمد و هم به صدق آن ایمان دارد، نه آن مردم مجرم که ایمانى به آن ندارند.

چون اگر ایمان مى داشتند به آن کفر نمى ورزیدند. این نکته در جمله (و لقد اهلکنا القرون من قبلکم... و جاءتهم رسلهم) در کار نبود، چون این جمله از یک ماجراى تاریخى خبر مى دهد که اگر مخاطبین، آن را تصدیق نمى کردند به جائى بر نمى خورد.
«قرون» جمع «قرن»، به مردمی که در یک عصر وزمان زندگی می‌کنند، گفته می‌شود.

پیام‌های آیه ۱۳ سوره یونس

۱-ظلم وستم، زمینه ساز سقوط ملّت هاست. «أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ ... لَمّا ظَلَمُوا»

۲-عقاب و قهر الهی، بعد از اتمام حجّت است. «أَهْلَکْنَا وَ جاءَتْهُمْ رُسُلُهُمْ بِالْبَیِّناتِ»

۳-هلاکت، برای ستمگرانی است که امیدی به ایمان و اصلاحشان نیست. «وَ ما کانُوا لِیُؤْمِنُوا»

۴-در کنار تاریخ باید فلسفه‌ی تاریخ نیز بیان شود تا مایه‌ی عبرت باشد. «أَهْلَکْنَا الْقُرُونَ ... کَذلِکَ نَجْزِی»

۵-سنّت‌های الهی، همگانی و همیشگی است. «کَذلِکَ نَجْزِی الْقَوْمَ الْمُجْرِمِینَ»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار