در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

آلودگی کلانشهر‌ها رابطه مستقیمی با حمل و نقل شهری دارد

یک کارشناس محیط زیست گفت: آلودگی کلانشهر‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد که یکی از آن‌ها، حمل و نقل شهری است.

محمد دهقانی کارشناس محیط زیست در گفت‌وگو با خبرنگارحوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آلودگی هوا در کلانشهر‌ها به ویژه کلانشهر تهران اظهار کرد: آلودگی کلانشهر تهران رابطه مستقیمی با حمل و نقل کلانشهر‌ها دارد و یکی از تاثیرات حمل و نقل، توسعه پایدار است، لذا سعی می‌کنیم برنامه ریزی‌های حمل و نقل با شاخص‌های توسعه پایدار سازگاری بیشتری داشته باشند و این موضوع زمانی صورت می‌گیرد که کمتر به محیط زیست و طبیعت خدشه وارد شود.

او افزود: با توجه به بررسی‌های کارشناسی می‌توان به این نتیجه رسید که حمل و نقل شهری و ترافیک از مهم‌ترین دلایل آلودگی هوا هستند، بنابراین این مسئله در یک دهه اخیر به یک معضل تبدیل شده است.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد: کلانشهر تهران به دلیل جمعیت زیادی که دارد، حجم زیادی از آلاینده‌ها را تولید می‌کند و این وضعیت در سایر کلانشهر‌های تهران نیز دیده می‌شود.

دهقانی گفت: علاوه بر حمل و نقل شهری که عامل اصلی آلودگی کلانشهر تهران است، بخش مسکونی و کارخانه‌های حاشیه شهر نیز از دیگر عوامل آلودگی هوای پایتخت محسوب می‌شوند.

کارشناس محیط زیست با اشاره به اینکه آلودگی کلانشهر تهران تحت تأثیر توپوگرافی، جمعیت، آب و هوا، الگو‌های حمل و نقل، کیفیت و نوع استفاده از سوخت قرار دارد، تصریح کرد: برای کاهش آلودگی هوای کلانشهری چون تهران باید برنامه‌های راهبردی تدوین شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار