باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

دو راهی کرونا و انتخابات ۱۴۰۰/ مردم برای انتخاب رئیس‌جمهور بعدی چه پیشنهادی دارند؟

حفظ سلامت مردم به دغدغه اصلی مسئولان برای تجدید نظر در نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ تبدیل شده است.

به گزارش  خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ۶ ماه تا برگزاری سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری کشورمان باقی مانده است. ۲۸ خرداد ماه سال ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا انتخاب رئیس جمهور جدید برای ایران برگزار خواهد شد.

اما انتخابات این دوره از ریاست جمهوری کشورمان با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا تفاوت محوسی با دوره‌های گذشته دارد و این تفاوت نحوه برگزاری آن در ایام کرونایی است.

البته سوم اسفند سال گذشته هم یازدهمین دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی در حالی برگزار شد که ویروس ناخوانده کرونا مهمان کشورمان شده بود؛ با این حال انتخابات سال گذشته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و به‌صورت نیمه الکترونیکی برگزار شد.

اکنون که انتخابات ریاست جمهوری در پیش است، هنوز چگونگی برگزاری آن مشخص نیست و با توجه به جولان دادن کرونا، بسیاری بر این امر تاکید دارند که باید برای نحوه برگزاری انتخابات تدبیری اندیشیده شود. اخیرا وزارت کشور در فراخوانی از دانشگاهیان، فعالان سیاسی، حزبی و رسانه‌ای دعوت کرده است تا دیدگاه‌ها و پیشنهاد‌های خود را درباره تمهیدات حقوقی و اجرایی برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط شیوع ویروس کرونا ارائه کنند.

بهره گیری از نظرات نخبگان در برگزاری انتخابات ۱۴۰۰

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رئیس ستاد انتخابات کشور ۱۹ آذر در دومین نشست هم اندیشی دبیران کل احزاب و گروه‌های سیاسی کشور که در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه در آستانه برگزاری انتخابات سراسری ۱۴۰۰ ریاست جمهوری و شورا‌های اسلامی شهر و روستا قرار داریم، گفت که طبق آخرین نظرات و دیدگاه‌های کارشناسان وزارت بهداشت، بیماری کرونا تا سال آینده هم وجود دارد؛ لذا وزارت کشور تمهیدات لازم را در دستور کار قرار داده است.

انتخابات 1400/

عرف در بخش دیگری از صحبت‌های خود به فراخوان مهم روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت کشور درباره انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط کرونا اشاره کرد و گفت که خوشبختانه تا امروز دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خوبی درباره برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ از دانشگاهیان، نخبگان و اندیشه ورزان این عرصه شاهد بودیم و تلاش داریم با بهره گیری از نظرات نخبگان، شرایط مناسبی را برای برگزاری هر چه باشکوه‌تر انتخابات ۱۴۰۰ فراهم کنیم.

او همچنین در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت مشارکت بالای مردم در انتخابات ریاست جمهوری، بیان کرد که رهبری معظم انقلاب همواره بر مسئله مشارکت و حضور پرشور مردمی در انتخابات تاکید دارند و امروز باید با فصل الخطاب قرار دادن دیدگاه‌های مقام معظم رهبری، همه تلاش و حرکت‌مان معطوف به مشارکت بیش‌تر مردم در انتخابات باشد. همه ما در یک کشتی نشسته ایم و باید با هم افزایی ظرفیت‌ها به سمتی حرکت کنیم که در کشور، آرامش، انسجام و ثبات بیش‌تر شود و در نظر داشته باشیم که مسئله انتخابات و حضور مردم، ضامن اقتدار و ثبات کشور است.

پیشنهادات مردم کشورمان در مورد نحوه برگزاری انتخابات ۱۴۰۰

باشگاه خبرنگاران جوان نیز طی گزارشی از مردم کشورمان درخواست کرد تا نظرات و پیشنهادات خود را درباره نحوه برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ در شرایط شیوع ویروس کرونا، اعلام کنند تا نقشی هرچند اندک در این موضوع داشته باشد. در ادامه به پر تکرار‌ترین نظرات مردم اشاره خواهیم کرد.

عمده نظرات مردم بر پنج موضوع تاکید کرد؛ افزایش سه تا چند برابری شعب رأی گیری، افزایش مدت زمان رأی گیری، برنامه ریزی جهت برگزاری انتخابات طی دو روز در کلانشهر‌ها با لحاظ کردن امنیت انتخابات و صیانت از آرا، رأی گیری الکترونیکی (اینترنتی) در بستری امن و غیرقابل نفوذ از متقاضیان واجد شرایط، در مدت زمان محدود برای هر فرد بلافاصله پس از اعلام آمادگی با اطمینان بخشی و رسید به افراد با ارسال پیام تأیید.

در توضیح بیشتر پیشنهادت مردم، برخی از آن‌ها پیشنهاد دادند که بهتر است انتخابات به شکل الکترونیکی و غیرحضوری برگزار شود و اگر سامانه‌ای وجود داشته باشد تا رأی گیری به صورت مجازی با درج کد ملی افراد، شناسایی اثر انگشت از طریق موبایل و شماره موبایل ثبت شده وجود داشته باشد تا بیماری کرونا شیوع بیشتری پیدا نکند، بسیار بهتر است.

مردم استفاده از طرح پیامکی با ارسال کدملی و کدپستی، نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد با کد نامزد انتخاباتی بهترین روش انتخاب غیر حضوری دانستند که البته این پیشنهاد جزء پر تکرار‌ترین نظرات مردم بود.

انتخابات 1400/

برخی دیگر پیشنهاد دادند که بهتر است ستاد انتخابات کشور مدت بیشتری را برای اخذ رای در نظر بگیرد و برای مثال انتخابات در دو روز کاری برگزار شود تا از ازدحام جمعیت جلوگیری شود، علاوه بر این شمارش هم به صورت الکترونیکی انجام شود. البته در ادامه مردم گفته بودند که باید تعداد شعب اخذ رای چند برابر شود و مدت زمان رای گیری ۲۴ ساعته شود، زیرا بیشترین تجمع در ساعات آخر رای گیری است.

اما عده‌ای در مقابل بیشتر شدن زمان انتخابات و اینترنتی برگزار شدن آن گفته بودند که رای گیری اینترنتی امکان تخلف و فروش رای را افزایش می‌دهد و چند روزه شدن انتخابات موجب می‌شود در زمان رای گیری برخی رسانه‌های مجازی با راه انداختن جریان‌های خبری افکار عمومی را جهت دهی کنند.

برخی دیگر معتقد بودند که با کمی نظم، وجود انتظامات و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی می‌توان به راحتی انتخابات را برگزار کرد و همچنان بر انتخابات حضوری تاکید داشتند البته در صورتی که تعداد شعبه رای گیری افزایش یابد.


بیشتر بخوانید


برخی دیگر همچنان تاکید داشتند که انتخابات به صورت اینترنتی برگزار شود، مانند احراز هویت غیر حضوری سجام و در سایت وزارت کشور کد ملی افراد وارد شود و برای لحظه‌ای کوتاه به صورت زنده فیلمی از فرد گرفته شود، سپس توسط ناظرین انتخابات در سراسر کشور که در منزل خودشان هستند و دسترسی ویژه دارند، آن فیلم و چهره با چهره‌ی مندرج در کارت ملی هوشمند، شناسنامه، گواهینامه یا هر مدرک متمرکز دیگری، تطابق داده می‌شود. هر عکس تطابق داده شده نیز علامت خورده می‌شود تا فقط یکبار رای گیری انجام شود.

البته برای مناطق دور از دسترس اینترنت نیز پیشنهاداتی داده شد، مثلا ناظران سیار با تلفن هوشمند مخصوص به طور حضوری و با روشی که احراز هویت در همان محل توسط ناظر انجام شود و نیازی به فیلم نباشد، رای گیری را منزل به منزل، مسجد به مسجد یا پایگاه به پایگاه انجام خواهند داد و از ظرفیت بسیج، آموزش و پرورش و تشکل‌های دانشجویی نیز می‌توان بهره برد.

انتخابات 1400/

عده از مردم کشورمان نیز بر این موضوع تاکید داشتند که با توجه به وجود داشتن نخبه کامپیوتری در کشور از الان که ۶ ماه زمان تا انتخابات باقی مانده است، زیرساخت‌های انتخابات مجازی را طراحی و تکمیل شود.

برخی دیگر گفته بودند که پیشنهاد رای گیری سیار باشد به صورتی که تعرفه در سایت وزارت کشور قرار گیرد، مردم آن را دانلود و تکمیل کنند. ناظر در محل با چک کردن مدارک مهر تایید بر تعرفه می‌زند و رای گیری انجام می‌شود. برای نقاط دور از دسترس اینترنت تعرفه همراه با صندوق حمل شود و در تمام نقاط به اندازه‌ی یک سوم جمعیت محل و یا حوزه‌ی انتخابی، تعرفه همراه صندوق حمل شود. برای تعداد ناظران هم دو ناظر در هر صندوق وجود داشته باشد و هر کدام یک مهر تایید بر تعرفه بزنند تا تشخیص تعرفه‌ی واقعی میسر شود.

برخی دیگر نیز از نظرات هم بر این موضوع تاکید داشت که با توجه به نبود زیر ساخت‌های مطمئن برای ارسال آراء به صورت پستی؛ بهترین راه برای انتخابات امسال، افزایش تعداد صندوق‌های اخذ رای و افزایش محل اخذ رای است. با این کار هم روال سال‌های گذشته حفظ شده و شک و شبهه‌ای در برگذاری انتخابات پیش نمی‌آید.

در این میان برخی هم پیشنهاد دادند که باید برای هر نامزد یک روز را اختصاص داد، به عبارت دیگر طرفداران یک نامزد باید در روزی که به نامزد اختصاص داده شده می‌توانند به او رای دهند در توضیح این نظر هم گفته شد که این روش هم مزیت جلوگیری از تقلب را دارد و هم مزیت فاصله گذاری اجتماعی.

برگزاری انتخابات اینترنتی ممکن است؟ / انتخابات الکترونیکی با اینترنتی تفاوت دارد

نظرات و پیشنهادات مردم کشورمان را به ستاد انتخابات وزارت کشور منتقل کردیم و از او پرسیدیم که تحقق چنین موضوعاتی امکان پذیر است یا خیر؛ سید اسماعیل موسوی سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره احتمال برگزاری انتخابات اینترنتی سال ۱۴۰۰، گفت که انتخابات اینترنتی تقریبا در هیچ کجای جهان مرسوم نیست؛ زیرا امنیت انتخابات موضوع مهمی است که از طریق بستر اینترنت فراهم نخواهد شد؛ از همین رو ترجیح ما برگزاری انتخابات به صورت الکترونیکی است.

انتخابات 1400/

او همچنین گفت که انتخابات الکترونیکی با انتخابات اینترنتی متفاوت است؛ ما در انتخابات الکترونیکی از درگاه‌ها و فناوری‌های الکترونیکی استفاده کرده و به وسیله خطوط شبکه‌های داخلی زمینه برگزاری انتخابات را ایجاد می‌کنیم؛ اما اینترنت امنیت بالایی ندارد و بعید می‌دانم کشوری تا به حال به این حوزه ورود کرده و انتخابات را به این صورت برگزار کرده باشد.

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، درباره احتمال برگزاری انتخابات از طریق یک اپلیکیشن داخلی هم گفت که بستر این امر هم از طریق اینترنت خواهد بود و امکان پذیر نیست.

قانون اجازه برگزاری انتخابات در چند روز را نمی‌دهد

موسوی درپاسخ به این سوال که آیا ممکن است انتخابات در چند روز برگزار شود؟ گفت که قانون اجازه این امر را نمی‌دهد، مگر اینکه قانون اصلاح شود و یکی از پیشنهادات ما هم افزایش روز انتخابات بوده، اگرچه تمامی انتخابات‌ها در یک روز برگزار شده، اما اگر قانون گزار یعنی مجلس شورای اسلامی این قانون را اصلاح کرده و مدت زمان انتخابات را افزایش دهد قابل اجرا خواهد بود که اگر این تصمیم گرفته شود نیاز به بررسی‌های کارشناسی بیشتری دارد.

او همچنین درپاسخ به این سوال که در صورت اصلاح قانون انتخابات چند روز به طول خواهد انجامید؟ گفت که این امر در کشور‌های مختلف دنیا متفاوت است، برای مثال در روسیه زمان ۷ روزه را برای انتخابات در نظر گرفتند؛ کره جنوبی زمان انتخابات خود را به سه روز افزایش داد و در انتخابات آمریکا هم که اطلاعات عمومی پیرامون آن زیاد است، شاهدیم که روز‌های بسیاری برای اخذ رای در نظر گرفته شده است؛ بنابراین تجربه برگزاری انتخابات در چند روز در دنیا وجود دارد، اما باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد یا خیر.

راهکار کنونی ستاد انتخابات؛ افزایش تعداد شعبه‌های اخذ رای گیری

موسوی همچنین بیان کرد که راهکار جایگزین ما این است که شعبه‌های اخذ رای را به حدی افزایش دهیم که اولا از شلوغی شعبه جلوگیری شود و ثانیا به سادگی در دسترس مردم قرار بگیرد که به سهولت بتوانند رای دهند.

انتخابات 1400/

سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور، درباره احتمال برگزاری انتخابات به صورت پستی هم گفت که در هیچ جای قانون ما انتخابات به صورت پستی پیش بینی نشده است.

در نهایت باشگاه خبرنگاران جوان سعی کرد به نوبه خود در این امر مهم، نقشی ایفا کند و نظرات و پیشنهادات مردم را به ستاد انتخابات کشور برساند تا نقشی هرچند کم در تحقق انتخاباتی بدون دغدغه کرونا داشته باشد. حال باید منتظر ماند تا دید در این زمان باقی مانده ستاد انتخابات وزارت کشور و مسئولان ذی ربط در این زمینه چه تصمیمی اتخاذ می‌کنند.

گزارش از فاطمه زهرا نصراللهی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۳ دی ۱۳۹۹
مردم هر پیشنهادی که داشتند ریس جمهور عملی نکرد ، شما از ریس جمهور بخواهید چه پیشنهادی برای مردام دارند . شاید این جوری لاقلبه نتیجه برسن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
نه شمانیازی به مادارین و نه کاری برامون میکنین شمافقط مارومیخایین که ازمون فیلم بگیرین که مثلااومدیم پای صندوق وداریم انتخاب می کنیم
Iran (Islamic Republic of)
Saber
۰۸:۳۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
سلام، تو این چند سال اخیر چه گلی به سر ملت زدند امسال انتخابات نداشته باشیم رئیس جمهور هم نمی خوایم اگر بذارند مردم خودشان بهتر مملکت را اداره میکنند
Netherlands
ناشناس
۰۳:۱۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
انتخاباب همش بهانه هست چه مردم برن برای رای چه نرن هر نامزدی که خودشون میخوان برنده اعلام میکنن پس مردم چرا الکی برن رای بدن دیگه
Germany
ناشناس
۰۲:۰۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
رای گیری اس ام اسی با وارد کردن کد ملی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
بنظرم اگه بخواد رئیس جمهور بعدی هم مث آقای روحانی باشه
همون بهتر ک رئیس‌ جمهور نداشته باشیم. تعطیلش کنید بره پی کارش
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۰۱:۲۰ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
لطفا زمانش رو هم بیشتر کنید. ممنون از برنامه خوبتون.
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۱:۱۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
جان هركي دوست داريد فقط انتخابات رو به تاخير نيدازيد
Iran (Islamic Republic of)
سرباز وطن
۰۰:۲۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
انواع و اقسام تشعشعات رادیواکتیوی هم توی حوزه های انتخابات بذارن بازم میرم دیگه خسته شدم از آقای روحانی مفهمید خسسسسسته شدم
سلامت روانی مهم تره جدی ترین خطر سلامت روانی هم جناب پرزیدنت هستن
Iran (Islamic Republic of)
خدا
۰۰:۱۹ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
از شما باشگاه خبرنگاران جوان بیش از حد انتظار داریم مردم ....چرا صدای ما مردم به جایی نمیرسه چرا پراید باید از ۲۰ به ۱۲۰ میلیون و پژو بشه ۳۰۰ میلیون ....کشور های اروپایی و.... بهترین خودرو با کیفیت و ارزان رو به مردم میدن بدون منت ....چرا ؟؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
اگر می خواهید منصفانه بر گذار شودبسپارید به مسیٔولان قرعه کشی ایران خودرو وسایپا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
والا نه ریس جمهور کاری برایمان می کند نه مسیٔولان دیگه الان حقوق ها به ریال ولی خرجمان به دلارهمان که بدون ریس جمهور باشیم بالاتر از سیاهی رنگی نیست کشوری که هرج ومرج وگران فروشی اختلاص در ان مد شده ریس جمهری که چهار سال نمی تواند جلوی گران فروشی مانند خودرو سازها لبنیات فروشها وگوشت ومرغ فروشها را بگیرد قیمتها همچنان ساعتی بالا می رود ریس جمهور می خواهد چکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۴ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
مگه این هشت سال رئیس جمهور داشتیم چه گلی به سرمون زدیم که واسه انتخاب رئیس جمهور بعدی نگرانیم؟!!!! بود و نبودش فرقی به حال مردم ندتره
Iran (Islamic Republic of)
امید
۲۳:۱۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
استثناءا این دوره رهبری یکی را انتخاب کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
تا 1405 با روحانی خخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مردم رای را به صورت پستی رایگان ارسال کنند. وبا پیامک رای خود را تایید نمایند
Iran (Islamic Republic of)
پرویز
۲۲:۲۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام با توجه به اقدامات مهم و راهبردی دولت تدبیر بهترین راه برای تشکر و رفع حداکثری مشکل کرونا ، ابقا روحانی تا سال 1500میباشدتا هر چه سریعتر مابقی مشکلات دولت توسط ملت مرتفع بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مجازی با کد ملی اجرا شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام به نظر من یک عده کاندید بشن و نمایندگان مجلس به آنها رای بدهند و دولت موقت تشکیل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
صدهاریس وجوددارددرایران ریسجمحورمیخان براچی وقت طلف کردنه بروین سراغ همان اختلاس غارت وووو مردم راسرکارنگذارید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
بهترین راه رای گیری از درب منازل هستش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
با رعایت پروتکل های بهداشتی انتخابات برگزار بشه و........
فقط تعداد شعبه انتخابات زیاد بشه و........
Germany
عبداله
۲۲:۰۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
اگه برنامه ای طراحی بشه که تصاویر کاندیداها بعداز درج کدملی رای دهنده در صفحه مانیتور ظاهر بشه و فرد با لمس تصویر موردنظر اعلام رای کندفکر می کنم بشه تمامی مشکلات کرونایی را برطرف کرد چرا که هم نیاز به حضور افراد بیشتر بعنوان عوامل اجرایی صندوقها نیست و هم اینکه مردم زیاد ازدحام نمی کنند. مخصوصا تعداد کامپیوتر و لپ تاپ هادر حوزه ها زیاد باشه. برای هرکدملی واجدشرایط هم فقط یک بار بشه رای داد.باردوم سیستم اعلام خطا بکنه.
Iran (Islamic Republic of)
احمدعبدی
۲۱:۵۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
فقط تعداد شعبه های اخذ رای اضافه شود بهترین گزینه است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
بودجه انتخابات رو صرف مردم فقیر کنید جم کنید این بساط دزد بازی رو ...
بخدا ممکلت بدون مسئول بهتر اداره میشه ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
برای اینکه پول ملت هدر نره ،بین ده نفر قرعه کشی کنن یکی بشه رئیس جمبور .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام
داشتن یا نداشتن رئیس جمهور به حال مردم چه فرقی میکنه
کشوری که باید بکام ی عده بچرخه .
هرکه بااین روش بالا دستیا بخواد رئیس جمهور بشه قطعاادضاع
بدتر خواهدشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
اصلا نمیخاد برگزار بشه مگه فرقی می‌کنه رییس جمهور داشته باشیم یا نداشته باشیم کالاها دلار سکه طلا همچنان مثل همیشه دارن میرم بالا شیب صعودی داره تورم هم بالای 40 درصد و از تمام کشورهای جهان جلوتریم حالا میخاد رییس جمهور باشه میخاد نباشه فرقی نداره
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۳۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
آقا ما دیگه رئیس جمهور نمی خایم هر که بیاد از قبلی بدتره الان هم ما هیچ مسئولی نداریم که به داد این مردم برسه هر مسئولی داره جیب خودش رو پر میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
تو این اوضاع کرونایی انتخابات معنی ندارد همین روحانی را برای چهار سال دیگه نگه دارید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلامتی مردم به خطر بیفته که چی؟
شورای نگهبان خودش هر کی رو خواست رییس جمهور کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
رای بدیم که پراید بشه ۱۲۰ میلیون و پژو بشه ۳۰۰ میلیون...گوجه بشه کیلو ۲۰ تومن ..تخم مرغ.................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
والا بخدا کجان اقایون این حرفارو ببینن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
هی روزگار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام آقای خاتمی را رئیس جمهور کنید تمام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
بیا برو بابا خوابین شماها هیچوقت بیدار نمیشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
یه سایت مرکزی ونرم افزار موبایلی امارها را اعلام کنه با فاصله و هوشمند انگشت نگاری هوشمند و یه بار مصرف تبلیغات علاوه بر تلفزیون شبکه های اجتماعی هم کاندیدها تبلیغ کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
باید پست ریاست جمهوری حذف بشه و بجای اون مجلس با تایید رهبری نخست وزیر انخاب کنه و هر نخست وزیر که کارایی نداشت سریع عوض بشه.
Iran (Islamic Republic of)
محدثه
۲۰:۵۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مگه انتخابات بر گذار نشه چی میشه ؟؟؟ ما همه برنامه هامون رو به خاطر کرونا کنسل کردیم اینم روش... تازه مشکلات مون رو سپردیم به خدا تا خدا حلش کنه نیازی به انتخابات نیست متشکرم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مجازی با یک شماره ملی وشماره شناسنامه وتاریخ تولد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
من رای اولی لطفاً حضوری باشه تغییری ایجاد نکنید فقط حوزه ها بیشتر حالا روز هم بیشتر کنید تا اجتماع نشه خلاص
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
درمهار کرونا از چین یاد بگیرید که قبل از هر واکسنی آنرا با داروها طبیعی کنترل کرد وسلامتی ملتش را در اختیار غربیها قرار نداد!ودر بر گزاری انتخابا از آمریکا وترکیه ولبنان وخیلی کشور ها تقلید کنید که از ترکیبی از روشهای سنتی وجدید استفاده می کنند این برای شما بهتر است اگرمی فهمید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
تا اون موقع خبری از کرونا نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلامتی سیاسی هم مثل سلامتی جسمی وروانی حیاتی است انتخابات را بروز کنید و وسواس ی ها را در اجرای قانون مدخل نکنید که اینها قانون را تبدیل به بت می کنند وبه مردم می گویند :قانون پرستی کنید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۳۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
منتظر واکسن نباشید چون هر واکسنی عوارضش چندین سال دیگر معلوم می شود با همین داروهای داخلی کورنا قابال مهار است پول واکسن را بدهید داروهای سنتی بخرید ودر مورد انتخابات حرف اول وآخر را باید مجلس بزند نه وزارت کشور
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
ملت ما بین دو تیغه قیچی گیر افتاده اند:یکی دشمنان متحد خارجی !ویکی قدرت طلبان ی که جز رفتار معطوف به قدرت هیچ دغدعه در پس کله ندارند مافقط امیدمان به خداست خدا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلامتی در انتخابات مثل سلامتی در کرونا حیاتی است مجلس قانون گذار قوانین را تغییر دهد حتی قانون اساسی را بروز کند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
تغییرات در قانون مثل اکسیژن برای مقابله با کرونا حیاتی وضروری است!اگر سمعک ندارید!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
ما ملت خدا پرست هستیم نه قانون ومجری قانون پرست بروید وقانون را بروز کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
فقط احمدی نژاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
اگر سلامتی مهم بود به چین نگاه می کردید که چگونه با طب سنتی جلو کرونا را گرفت !وشما دنبال واکسنی هستید که معلوم نیست ده سال دیگر عوارضش نسل ایرانی را منقرض کنداین کورنا هم محصول مواد تراریخته ده سال قبل است بروید وقانون را اصلاح کنید و اینقدر چشم به خارج نداشته باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
فکر نمی کنم صندلی های عریض وطویل وپست ومقام ها اراده اصلاح قوانین داشته باشد مجلس را هم سر گرم کارهای غیر حیاتی کرده اند!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
ما که تافته جدا بافته از دنیا نیستیم!سالانه صد ها انتخابات در دنیا به اشکال مختلف بر گزار می شود قانون انتخابات که :وحی منزل الهی نیست آن را مجلس بروز کندزیرا عناصر پر قدرت ونفوذی اسراییل می خواهند از درون مملکت را خراب کنند!صهیونیست همه جا هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
انتخابات ١٤٠٠ به ١٤٠١ تبديل و همين دولت به فرمان حضرت آقا يك سال تمديد شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
نظر اکثر قریب به اتفاق مردم :تغییر در قوانین وبه روز کردن آن است . تا قانون تغییر نکند حرف مردم ارزشی ندارد
Iran (Islamic Republic of)
محمدجواد
۲۰:۰۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
باسلام
بایستی تعداد پرسنل شعب اخذ رای و همچنین تعداد شعب رو افزایش دهند که روند اخذ رای بدون ایجاد صف و ازدحام صورت بگیرد و یک نفر از مرکز بهداشت در شعب حضور داشته باشد تا در رعایت پروتکل های بهداشتی نظارت و اهتمام داشته باشد
Iran (Islamic Republic of)
دزفولی
۲۰:۰۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
پرنده معروف (باز ) را پرواز دهند سر دوش هرکس و نا کسی که نشست.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۰۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
یک راهش اینه نمایندگان مردم در مجلس رئیس جمهور 4 ساله بعدی رو انتخاب کنند

یکی دیگه از راه هاش انتخابات بصورت پیامکی هست به این شکل که شماره به اسم فرد بوده و فقط یک بار حق ارسال پیامک رو داشته باشه

ولی بنظرم این دوره از طرف مجلس انتخاب صورت بگیره بهتره
هم تعامل بین مجلس و دولت برقرار میشه و هم بهانه ی برخی ها برای عدم هماهنگی بین دولت و مجلس برطرف میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
بهترین پیشنهاد:تغییر در قانون وبروز کردن قانون توسط مجلس است تا:جلو فرصت طلب ها .دلال های سیاسی. تولید کنندگان فتنه وبه آشوب کشندگان مملکت توسط قانون را بگیرد!زیرااین قانون دست سو استفاده کنندگان وفتنه سازان را نبسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
دغدغه مسئولین سلامتی مردم نیست ، دغدغه آنها عدم مشارکت مردم است که به خاطر بی لیاقتی و بی کفایتی مسئولین در اداره کشور ، مانند انتخابات مجلس وشاید به مراتب کمتر از آن محتمل است. و این پیشنهادات برای نحوه انجام انتخابات ، حیله ای بیش نیست ، برای عدم شفافیت در میزان مشارکت مردم . مردمی که از این همه ظلم صبرشان لبریز شده ، برایشان فرقی نمی کند که چه کسی رییس جمهور شود ، می خواهد اصلاح طلب باشد یا اصول گرا ، دردی از مردم دوا نمیشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
باید قبول کنیم که یکی از کم مشارکت ترین انتخابات ها خواهد بود
ولی در هرصورت امیدوارم اصلاح طلب رای نیاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
اشتباهی منفی دادم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
فردا میگویند انتخابات تقلب شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
من سلامتیم برام واجبتره تا انتخابات
انتخابات اسفند هم به خاطر کرونا نرفتم
Iran (Islamic Republic of)
عیرضا
۲۰:۰۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
برای کارهای دیگتون اصلا مهم نیست وقتی سرنوشت کشور که میاد وسط سلامتی براتون مهم میشه متاسفم برات
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
کورو نا بهانه است قانون انتخابات را اصلاح کنید
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۹:۵۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
بهتره وقت مردم را نگیرید و بین خودتون یکی را انتخاب کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مگه نمی گید واکسن ایرانی در بهار تولید میشه دیگه ناراحتی نداره چرا دغدغه انتخابات دارید همه رو واکسن بزنید همه می آن رای می دن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
اگه رئیس جمهور هم نباشه این مملکت روی پاشنه خودش امورات ش می چرخه.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۴۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
آقا اصلا ما رئیس جمهور نخواهیم کی رو باید ببینیم ؟
بزارین مملکت چند سال بی رئیس جمهور باشه شاید اوضاع و احوال کشور و مردم بهتر شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
به قانون مراجعه کنید: در شرایط کرونا، رئیس جمهوری همان روحانی باقی می ماند. اما پسر رهبرمان شایسته ترین فرد بعنوان رئیس جمهور موقت حتی دائم هست، چرا که این انتخاب افرادی که مترصد اختلاف بین امتمان هستند بسته و ازطرفی انسجام کامل اسلامی برقرار است. شایسته است هرچه سریع تر ایشان را وارد این مسئولیت نمود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
تا فرصت باقی است مجلس یعنی قانون گذار باید بی خیال وبی توجه وپشت سر انداز درقانون انتخابات نباشد زیرا حق الناس است و الحمد لله شورای مر قانون(نگهبان)وتدارکاتچی انتخابات(وزارت کشور)حق الناس را کاملا"حفظند لذا وقت کشی حرام شرعی محسوب می شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مگه تین رییس جمهور دیگه رمقی برای ما گذاشته که انگیزه داشته باشیم بیایم پای رای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مگر کسی مورد اعتماد وجود دازد که یه او رای بدهیم همه مثل هم هستند
Canada
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
اینشالله که تا ان موقع کرونا میره ولی اگر جاخشک کرد
بهترین مشارکت .انترنیتی است
خیلی ساده باشد با وارد کردن شماره ملی
و شماره موبایل
تاچک کردن هم ساده باشد
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۱۹:۲۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
انتخابات به صورت مجازی برگزار گردد. هم در هزینه ها صرفه جویی می شود هم در وقت.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
یکه دو دهفته دیگر . کاملاتعطیل کنید بعد انشاالله واکسن خودتان ر ا اماده کانید..نخرید از بیرون معلو نیت به ایدان چیبدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
برای مردم عادی که فرقی نمی کنه هرکی انتخاب بشه قراره وضعشون از اینم بدتر بشه. پس خودتون یکی رو بزارین معرفی کنین!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
انتخابات رو به جای یک روز چند روز کنند و به هر محله یک یا چند صندوق بدهند و به جای اینکه مردم به شعب مراجعه کنند شعب به درب خانه مردم مراجعه کنند با رعایت پروتکل های بهداشتی. اینجوری هیچ تجمعی هم انجام نمیشه ضمنا اکثر شهرهای ایران شهرهای کوچکی هستند و یک روزه با این شیوه آرا به صندوق ریخته میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
رو پیامک تلفن های همراه حساب کنن هرکسی حداقل یک سیمکارت فعال داره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۹:۱۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
دیگه هیچی..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
فقط میگم هرکی شددغدغه اش مردم وجلودزدی ورانت بگیرید
Iran (Islamic Republic of)
سید محسن
۱۹:۰۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
اقا اصلا رئیس جمهور میخوایم چیکار الان مگه رئیس جمهور داریم چه گلی به سرمون زده اصلا ی دوره‌ام بذارید این خادمان به ملت و متنفرین از قدرت به زندگی شخصی خودشون برسن.
Iran (Islamic Republic of)
Amir
۱۹:۰۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
انتخابات فقط حضوری، از صبح تا شب و باافزایش حوزه های رای گیری.این جماعت هوچی باز انتخابات حضوری رو زیر سوال میبرن. وای به روزی که اینترنتی بشه.اگه همه ماسک بزنن و دستگاه های ضدعفونی کننده هم در حوزه ها وجود داشته باشه هیچ مشکلی پیش نمیاد.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام
افزایش صندوق ها مخصوصا در مراکز جمعیت پر جمعیت به چند برابر
درحدا امکان صندوق ها در مکان باز مانند حیات مدارس و مساجد
اجباری بودن ماسک برای رای دادن و ضد عفونی مکرر ملزومات رای گیری و بودن مواد ضد عفونی برای مراجعه کنندگان
رای حضوری
پوشش ضد کرونایی برای مسولین صندوق رای
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
چطور تو آمریکا انتخابات برگزار شد،اینجا نمیشه!!!
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی زمانی
۱۸:۵۶ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
سلام
یک دوره دیگر
ریاست جمهوری آقای روحانی تمدید بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
تو بگو 1 دیگه خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیم
۱۸:۵۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
فقط خدا وکیلی کنسلش نکنید . تا رئیس جمهورو عوض نکنیم آروم نمیگیگیریم
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۸:۵۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
بالاخره یه اقای محترمی رییس جمهور میشه // این اقای محترم نشد یه اقای محترم دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۷ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
انتخابات ریاست جمهوری در تاریخ مقر با حضور مردم برگزار می گردد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مجلس شورای اسلامی نماینده مردم هستند خودشون یکی رو انتخاب کنند از بین افرادی که شوراس نگهبان معرفی کرده بیارن مجلس برنامه اون شخص رو بپرسن و انتخاب کنن اخه چه کاری مردم هی پای صندوق رای برن این همه هزینه هم رو دست دولت میزاره از بیت المال هزینه میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
با سلام . پیشنهاد من اینه برگزار نکنید . ببینیم بدون رییس جمهور چه اتفاقی می افته؟
با تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
مردم؟
Iran (Islamic Republic of)
علی۳۱۳
۱۸:۲۴ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
باز هم وقت رای گیری شد
یاد مردم افتادین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
چی بگم, 3 نفر در انتخابات بودند الان هم هر 3 نفر رییس 3 قوه شدند
مشکلات ما قشر ضعیف قدرت نیست, خوراک پوشاک و مسکن هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۷ ۲۱ آذر ۱۳۹۹
آفرین هموطن عالی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
آقای روحانی چند ماه تمدید بهش بدن تا کرونا از بین بره
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۰۹ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
انتخابات باید طی دو روز باشه پنج شنبه و جمعه با تعداد شعب زیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
فرقی ندارد ۴ سال رئیس جمهور نداشته باشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
اینترنتی نمیشه چون خیلی ها دسترسی یه گوشی واینترنت ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
هر جوری انتخابات برگزار کنن حتما رأی میدم تا غرب پرستا رأی نیارن. #جانم به فدای وطن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۷:۳۲ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
بهترین راه افزایش تعداد شعب رای گیری هست.
Iran (Islamic Republic of)
منم
۲۲:۱۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
اصلا کافی نیست
Iran (Islamic Republic of)
akbar
۱۷:۲۳ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
با سلام
به نظر بنده انتخابات در شهر های کوچک یک تا دو روز و در شهر های بزرگ تا سه روز برگذار شه ... قانون در روزهای سخت و غیر قابل پیش بینی میشه تغییر پیدا کنه ...
یا الکترونیکی با گوشی مثل همین وام های کرونایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۰ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
راه اینکه هم حوزه های رای گیری وهم زمان رای گیری افزایش پیداکنه و برای بیماران هم صندوق جدا در نظر گرفته شود
Iran (Islamic Republic of)
شیرافکن‌قربانی
۱۶:۴۱ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
با سلام احتراما برای اجتناب از شیوع بیماری کرونا و کاهش هزینه ، این بار ریاست را جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا رئیسی قبول فرمایند و ۴ سالی در خدمت ایشان باشیم . ممنون از شما
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۸:۴۸ ۲۰ آذر ۱۳۹۹
فکر کردی همه موافق هستند
۱۲
آخرین اخبار