وقایع وفات در برخی مناطق روستایی سیستان و بلوچستان ثبت نمی‌شود

مدیرکل ثبت احوال سیستان ‌و بلوچستان گفت: یکی از معضلات و مشکلات موجود در این استان ثبت نشدن وقایع وفات توسط خانواده‌ها در مناطق روستایی است.


رضا راحت دهمرده مدیرکل ثبت احوال سیستان ‌و بلوچستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، اظهارداشت: ثبت احوال سیستان و بلوچستان به عنوان مرزبان هویت و تابعیت ایرانی در کنار سایر دستگاه‌های انتظامی و اطلاعاتی با تمام قوا در جهت برخورد با افراد خاطی در زمینه هویت ایرانی مبارزه کرده و در این راه ۲ شهید بزرگوار (شهیدان ارجمندی و صیادی) را تقدیم این نظام کرده است.

او گفت: یکی از معضلات و مشکلات موجود در این استان ثبت نشدن وقایع وفات توسط خانواده‌ها در مناطق روستایی بوده و با توجه به نبود نیاز افراد به دریافت گواهی فوت باعث شده مدارک سجلی بدون اقدام در اختیار خانواده‌ها باشد.

او  افزود: طبق قانون تخلفات، جرائم و مجازات‌های مربوط به اسناد سجلی و شناسنامه افرادی که شناسنامه خود را در اختیار استفاده‌کنندگان دیگر قرار دهند مجرم محسوب شده و مورد پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

مدیرکل ثبت احوال سیستان ‌و بلوچستان بیان کرد: شناسنامه سند پایه و اساس سایر مدارک بوده و به همین لحاظ از اهمیت ویژه‌ و از اعتبار خاصی در جامعه برخوردار است.

او  افزود: به لحاظ موارد فوق الذکر مورد توجه مرتکبان جرایم گوناگون قرار می‌گیرد بویژه در سیستان و بلوچستان که هم مرز بودن با ۲ کشور پاکستان و افغانستان و ارتباطات قومی و طایفه‌ای موجود در استان باعث شده تا این افراد با نفوذ در بین اقشار مختلف جامعه سعی در دستیابی به اسناد و شناسنامه‌های ایرانی کنند.

دهمرده افزود: مجرم و سو استفاده‌کننده در هر نقطه و منطقه‌ای چه در شمال و چه در جنوب استان و چه در نقاط مختلف کشور وجود داشته و فرد خاطی به جهت دستیابی به شناسنامه و هویت ایرانی در تمامی بخش‌ها و مناطق نفوذ کرده و با علم به فقر و تنگدستی خانواده‌ها با روش‌های مختلف سعی در دستیابی به مدارک ایرانی افراد می‌کند.

او  تصریح کرد: ثبت احوال هیچ‌گاه اجازه نخواهد داد تا افرادی با سو استفاده از شناسنامه و مدارک به هویت ایرانی دست پیدا کنند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار