افزون‌بر ۱۰۵ هزار بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان جذب نشده‌اند

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۱۴۱ هزار و ۸۷۹ بازمانده از تحصیل در این استان تاکنون ۳۶ هزار و ۲۰۶ نفر جذب و بخش قابل توجهی یعنی ۱۰۵ هزار و ۶۷۳ نفر هنوز جذب نشده‌اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، حمیدرضا رخشانی مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در شورای آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان اظهارداشت: شرایط اقتصادی، جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی و زیرساخت‌ها از عوامل تاثیرگذار در تعداد بالای بازمانده از تحصیل در سیستان و بلوچستان هستند.

او  افزود: برای رفع مشکل بازماندگان از تحصیل سیستان و بلوچستان نیازمند همراهی بسیاری از دستگاه‌ها و ارگان‌های اجرایی و نظارتی هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با بیان اینکه این استان در بسیاری از شاخص ها نسبت به کشور در سطح پایین تری قرار دارد گفت: هم اینک نرخ باسوادی این استان ۸۴.۴۶ درصد است که نسبت به میانگین کشوری با ۹۴.۲۰ درصد فاصله معنا داری دارد.

او  افزود: همچنین سیستان و بلوچستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار مترمربع از سرانه فضای آموزشی کشور پایین تر است.

رخشانی بیان کرد: سیستان و بلوچستان ۱۲ هزار و ۲۱۱ معلم کمبود دارد که ضروری است با توجه به وسعت و پراکندگی آن توجه ویژه به این بخش انجام شود هر چند در سال‌های اخیر شاهد افزایش جذب معلمان در استان هستیم.

او با اشاره به برخی شاخص‌های باسوادی و پوشش تحصیلی در سیستان و بلوچستان گفت: نرخ باسوادی ۸۴.۴۶ درصد، نرخ پوشش تحصیلی دوره ابتدایی ۹۲.۶۶،نرخ پوشش تحصیلی دوره متوسطه اول ۷۵.۹۸، نرخ پوشش تحصیلی دوره متوسطه دوم ۵۴.۴۷، نرخ ماندگاری تحصیلی ۳۹.۹۱ و نرخ سرانه فضای آموزشی استاندارد ۳.۲درصد است که همه این شاخص ها و مولفه ها ارتباط مستقیمی با موضوع بازماندگان از تحصیل دارند.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان بر راه اندازی ناحیه سوم آموزش و پرورش در زاهدان تاکید کرد و افزود: زاهدان با مساحت ۳۶ هزار و۵۸۱ کیلومتر مربع، جمعیت آماری۸۰۰ هزار نفر،تعداد خانوار ۱۶۸ هزار و ۴۸۰ وآمار دانش آموزی ۱۵۸ هزارو ۶۷۳ نفر که۱۵ کیلومتر حاشیه هم‌اینک ۲ ناحیه آموزشی دارد.

او  اظهارداشت: با توجه به نمودار رشد دانش آموزی بویژه بین سال‌های ۱۳۹۹ تا۱۴۰۴ که رشد صعودی خواهد داشت می طلبد تا در خصوص تبدیل ۲ ناحیه به سه ناحیه آموزشی در زاهدان چاره‌جویی کرد.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست بر حمایت خیران از تهیه وسایل کمک آموزشی نظیر تبلت برای دانش آموزان نیازمند استان تاکید کرد.

محمد هادی مرعشی افزود: خیران می توانند با توجه به شیوع ویروس کرونا به توسعه زیر ساخت های اینترنتی در نقاط روستایی سیستان و بلوچستان که بخش قابل توجهی از داشن آموزان استان را در خود جای داده اند همت کنند.

او  خواستار طرح جامع برای راه اندازی ناحیه سوم آموزش و پرورش زاهدان شد.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار