تلاش برای ارتقا فرآوری ابریشم در گلستان

معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی گلستان گفت: با توجه به ظرفیت استان در رشته نساجی سنتی، این معاونت در تلاش است تا با بهره‌گیری از تجربیات توسعه نوغانداری در سایر نقاط، زمینه رونق اقتصادی هنرمندان استان را فراهم سازد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، مریم حاجی‌ابراهیمی معاون صنایع دستی و هنر‌های سنتی گلستان گفت: نوغانداران با میانگین تولید ۲۴۰ تن پیله‌تر ابریشم در سال جاری، گلستان را به یکی از قطب‌های مهم تولید نوغان در سطح کشور تبدیل کردند..

او با بیان اینکه گسترش نوغانداری و ایجاد کارگاه‌های پیله خشک‌کنی و ابریشم‌کشی در استان اهمیت دارد افزود: بر این اساس کارشناسان این اداره‌کل از کارگاه‌های فرآوری ابریشم در روستای کلاته بهار راز جرگلان در استان خراسان شمالی باردید کردند.

او گفت: این روستا با ایجاد ۵۵ هکتار باغ توت و ایجاد یک کارگاه متمرکز پیله خشک‌کنی، سالن تفریق، ابریشم‌کشی و اشتغال مستقیم هزار و ۵۰۰ خانوار روستایی، گام موثری در راستای توسعه نوغانداری و ابریشم منطقه برداشته است.

حاجی ابراهیمی گفت:باتوجه به همجواری دو استان خراسان شمالی و گلستان و وجود اقوام مشترک در بین ساکنین راز جرگلان و ترکمن صحرا، امیدواریم با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود توسعه ابریشم و ارتقا فرآوری ابریشم در گلستان، زمینه رشد و رونق اقتصادی فراهم شود.

او گفت:گلستان با برخورداری از حدود ۳ هزاردو ۵۰۰ هنرمند فعال در رشته نساجی سنتی، نیازمند تامین مواد اولیه مناسب تولید است که این نیازمندی، با تحقق فرآوری ابریشم در استان و جلوگیری از خام فروشی پیله‌تر ابریشم برآورده خواهد شد.

این مقام مسول افزود: تحقق این مهم، همت و همکاری دستگاه‌های اجرایی مرتبط مانند جهاد کشاورزی، منابع طبیعی با ادارات میراث‌فرهنگی سطح استان و همچنین سیاست‌های حمایتی اقتصادی استانداری را می‌طلبد.
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.