ظهره‌وند در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

خط راه آهن خواف – هرات؛ تحولی استراتژیک در منطقه

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: احداث خط راه آهن خواف – هرات یک تحول استراتژیک برای موقعیت افغانستان و شرایط اقتصادی این کشور است.

ابوالفضل ظهره وند سفیر اسبق ایران در افغانستان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص احداث راه آهن خواف – هرات گفت: این پروژه در چارچوب توافقنامه بن انجام شد که بر اساس این توافقنامه ایران متعهد شد که در واقع سه فاز از چهار فاز را تکمیل کند و ما شاهد تکمیل فاز سوم این طرح بودیم.

او افزود: این طرح استراتژیک توانسته است موقعیت افغانستان را نسبت محیط پیرامون خودش تغییر دهد و می‌توانیم در حوزه‌های مختلف از جنبه‌های دسترسی ایران به آسیای مرکزی و منطقه سین کیانگ چین که نزدیک‌ترین منطقه به آسیای مرکزی است تاثیرات گوناگون برای آن در نظر بگیریم.

این کارشناسی سیاست خارجی ادامه داد: با توجه به اینکه افغانستان کشوری در محاصره خشکی است، با این اتفاق این کشور می‌تواند خود را از محاصره در خشکی نجات دهد و با اتصال به آب‌های آزاد دریای عمان، قدرت چانه زنی خود را افزایش دهد و همچنین روابط دو کشور که دارای فرهنگ و تاریخ مشترک است می‌تواند تقویت شود و ادامه پیدا کند.

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: نکته‌ای که خیلی اهمیت دارد این است که دولت افغانستان بتواند فاز چهارم را زودتر تکمیل کند و از این طریق بتواند به سمت ترکمنستان برود.

ظهره وند در ادامه تصریح کرد: افغانستان کشوری است که به منابع معدنی گوناگون متکی است که احداث این خط راه آهن می‌تواند هزینه صادرات این مواد به غرب آسیا را کاهش دهد.

او با اشاره به تاثیرات احداث این خط راه آهن در منطقه افزود: این اتفاق یک تحول اساسی برای کشور افغانستان و منطقه است و ما می‌توانیم بگوییم با کاهش حضور آمریکایی‌ها در منطقه این گشایش را شاهد هستیم و نشان می‌دهد هر چقدر بازیگران فرا منطقه‌ای حضور کمتری در منطقه داشته باشند، روابط کشور‌های منطقه به سمت گسترش هر چه بیشتر حرکت خواهد کرد.


بیشتر بخوانید

راه آهن خواف-هرات پیوند دوملت ایران و افغانستان را مستحکم می‌کند


این کارشناس سیاست خارجی در خصوص روابط ایران با کشور‌های دیگر بعد از اجرای این طرح گفت: باید با اجرای فاز‌های متعدد به سمت منطقه سین کیانگ چین و کشور‌هایی مانند ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان برویم؛ کافیست ما حلقه مزار شریف و هرات را تکمیل کنیم؛ از طرفی خود کابل هم به نوعی دسترسی کامل به غرب افغانستان ندارد، در آن صورت می‌تواند آن را به هرات متصل کند.

ظهره وند در ادامه خاطرنشان کرد: مناطق مرکزی  افغانستان که کانونی از منابع مختلف و غنی معدنی است، نیاز به حضور راه آهن دارند و حمل آن‌ها با کامیون هزینه زیادی روی دست این کشور خواهد گذاشت و اگر فاز‌های بعدی عملی شود می‌تواند تامین امنیت را با خود به دنبال داشته باشد و خط لوله آب و نفت هم به موازات با خط راه آهن کشیده شود و هزینه مصرف کننده را تا حد زیادی کاهش دهد.

سفیر اسبق ایران در افغانستان گفت: مجموعا این اتفاق یک تحول استراتژیک برای موقعیت افغانستان و شرایط اقتصادی این کشور و روابط این کشور با ایران است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار