رسانه‌ها به عنوان موثرترین ابزار برای غلبه بر بیماری نو پدید کووید۱۹

عبور از شرایط دشوار فعلی و فائق آمدن بر بحران ناشی از همه گیری این ویروس تنها در سایه همراهی اصحاب قلم همان دیده بانان بی ادعا میسر می‌شود.

رسانه‌ها به عنوان موثرترین ابزار برای غلبه بر بیماری نوپدید کووید-۱۹ /سهم فراموش نشدنی خبرنگاران همدان در پیچ و خم بحران کرونابه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان،بی‌شک بیماری کرونا، به عنوان یکی از بحران‌ها و چالش‌های چند دهه اخیر مخرب‌ترین تأثیر را بر زندگی و تعاملات جوامع در بخش‌های مختلف را داشته به گونه‌ای که جوامع بشری برای حفظ بقا وارد فرایند‌های خاص و ویژه از زندگی شده‌اند، فرایندی که همه جوامع بشری با اجبار وارد آن شده‌اند و تا پیروزی بر کرونا و ریشه کنی قطعی آن باید تداوم داشته باشد.

این روز‌ها خبرنگاران همچون گذشته، پا به پای مدیران و این بار مسئولان ستاد‌های ملی و استانی مقابله با کرونا کشور پیش می‌روند. با توسعه فناوری‌های ارتباطات وکمرنگ‌تر شدن فاصله‌ها و مرزها، رسانه نه تنها در بعد ملی و میهنی که در عرصه جهانی نیز به مهمترین بازیگرنقش اول این وادی تبدیل شده اند. آن‌ها همواره در روند تحولات جوامع نقش تأثیرگذاری دارند و در جریان بحران کرونا نیزدرجهت نهادینه کردن سبک زندگی جدید فعالیت گسترده انجام می‌دهند.

آنان به عنوان یک حوزه تأثیرگذار و جهت دهنده به افکار و سلایق مردم، در بحران کرونا ودر جهت انعکاس و بیان توصیه‌های پیشگیری و بیان واقعیت‌ها نقش تأثیرگذاری ایفا کرده است.

تقویت سبک جدید زندگی وظیفه رسانه‌ها در دوران کرونایی وبه طبع پساکرونا است، وظیفه‌ای خطیر که باید در قالب و رویکرد رسانه‌ای خود را واضح نشان دهد و بستر مناسبی برای ایجاد و تقویت سبک جدید زندگی در دوران کرونا و پسا کرونا باشد.

در این خصوص با مدیر کل صدا و سیمای مرکز همدان هم صحبت شدم.


رسانه‌ها به عنوان موثرترین ابزار برای غلبه بر بیماری نو پدید کووید-۱۹ /سهم فراموش نشدنی خبرنگاران و عکاسان  همدان در پیچ و خم بحران کرونا

رسانه ملی در کنار مدافعان سلامت

 مهدی دهقان نیری مدیرکل صداوسیمای مرکز همدان  در این باره گفت: صدا و سیمای مرکز همدان در خط مقدم مبارزه با بحران کووید ۱۹، برای شکست کرونا تلاش می‌کند.

او افزود:اصحاب رسانه و قلم در مسیر اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی جامعه، طبق سیاست‌های ستاد ملی مقابله با کرونا، با ابزار‌های مختلف ارتباطات تمام تلاش و مساعی خود را برای مطرح کردن اولویت‌ها و برنامه‌های پیشگیری از شیوع ویروس کرونا انجام می‌دهند.

او تصریح کرد: امروزه شرایط وموقعیت ارتباطی بحران کرونا ایجاب می‌کند جامعه از یک مرجعیت ارتباطی مورد اعتماد برخوردار باشد تا بتواند افکار عمومی را به صورتی یکپارچه همسو کند از این رو صداوسیما و رسانه‌های دولت می‌توانند بهترین پل ارتباطی  مردم با مسولان بهداشت و درمان و ستاد ملی کرونا باشند.

مدیر رسانه ملی در همدان با اشاره به نقش رسانه ملی در بحران کرونا، اظهار داشت: شبکه همدان به منظور اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان خود در برنامه‌های مختلف، شرایط حاکم بر منطقه و سنجش نمودار رشد کرونا  را ارزیابی می کند و توصیه‌های ضروری و لازم را با حضور کارشناسان ارائه می‌کند.

دکتر دهقان نیری با اشاره به اینکه بخش‌های خبری رادیو و تلویزیون نیز در ساعات مختلف آخرین خبر‌ها و اوضاع منطقه زیرپوشش دانشکده علوم پزشکی همدان را منعکس می‌کنند، بیان کرد: در چهار حوزه صدا، سیما، خبر و فضای مجازی برنامه‌های متفاوتی تدارک دیده شده که در قالب ویژه برنامه‌های شاخص و یا در خلال برنامه‌های روزانه به مخاطبان تقدیم می‌شود.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز همدان رسانه ابراز داشت: بی شک رسانه‌ها و خبرنگاران به‌عنوان ابزار و رکن بی ادعا در همه دوره‌ها به ویژه در مواقع بحران، در آگاهی‌بخشی، جریان‌سازی و هدایت افکار عمومی، نقشی بی‌بدیل ایفا می‌کنند، کار ویژه‌ای که در صورت توفیق تحقق آن، می‌تواند کمک شایانی به عبور از بحران به وجود آمده داشته باشد وافکار عمومی را برای برخورد و مقابله با وضعیت جامعه آگاه کند.

دهقان نیری با بیان اینکه مدیریت بحران امروز یک شاخصه مهم دارد که از آن به ارتباطات بحران تعبیر می‌شود، گفت: در شرایط امروز جامعه نیز خبرنگاران به نوعی در خط مقدم مبارزه با کرونا قراردارند، قشر زحمتکشی که برای تهیه اخبار مربوط به کرونا و سایر گزارشات همچنان در صحنه بوده و خودشان نیز گاهی اوقات به بیماری مبتلا شده اند.

این مسئول با بیان اینکه شبکه‌های استانی به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های سازمان صدا و سیما و چه بسا بیشتر و بهتر از شبکه‌های سراسری، می‌توانند نقش ارزنده‌ای در این زمینه داشته باشند و با تولید برنامه‌های آموزشی به صورت مستقیم یا فیلم و سریال، برنامه‌های ترکیبی و گزارشی و حتی برنامه‌هایی با مخاطب کودک و نوجوان، به توسعه سلامت عمومی کمک کنند، ابراز داشت:شبکه همدان نیز تاکنون در ارائه برنامه‌های مختلف وآموزش‌های ضروری برای عبور از این بحران خدمات خود را ارائه می‌ کند.


بیشتر بخوانید


خبرنگاران سربازان گمنام در عرصه کرونایی

صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه همدان نامه هم در این خصوص اینگونه گفت: بعد از هر رویداد، یکی از نخستین گروه‌هایی که پا به عرصه عمل می‌گذارند، خبرنگاران و رسانه‌ها هستند.

ملکیان افزود: بعد از شیوع ویروس کرونا  خبرنگاران هم از نخستین گروه‌هایی بودند که برخورد مستقیم با این پدیده داشتند و تلاش کردند برای مقابله با گسترش ویروس فعالیت کنند، اما شکل مبارزه خبرنگاران با ویروس کرونا با سایر اقشار درگیر با این ویروس متفاوت بود چرا که به‌ جز کرونا با شایعات و محتواسازی‌های اشتباه هم باید مبارزه می‌کردند.

ملکیان با بیان اینکه هیچ رویدادی را نمی‌توان یافت که خالی از خبرنگاران باشد، اظهار داشت: خبرنگارانی که بدون هیچ چشم داشتی در صحنه‌ها حضور می‌یابند تا روایتگر لحظه‌های تلخ و شیرین روزگار باشند.

رسانه‌ها به عنوان موثرترین ابزار برای غلبه بر بیماری نو پدید کووید-۱۹ /سهم فراموش نشدنی خبرنگاران و عکاسان  همدان در پیچ و خم بحران کرونا


مدیر مسئول روزنامه همدان نامه در ادامه گفت: شیوع کرونا گرچه بسیاری از حوزه و بخش‌ها را به تعطیلی کشاند، اما حوزه خبر تعطیل نشد و بیشتر فعالان رسانه‌ای روز‌های بسیار سخت، خطرناک و پرکاری را پشت سرگذاشتند و هنوز درگیر آن هستند.

ملکیان اظهار داشت: هر چند مدافعان سلامت و گروه‌های جهادی و خیران در خط مقدم با این ویروس بودند، اما خبرنگاران فراتر از آن توانسته‌اند در مدیریت و اقناع افکار عمومی نقش بی بدیل و اساسی ایفا کنند.

او گفت: خبرنگاران را می‌توان یکی از آسیب پذیرترین قشر‌های جامعه از ویروس کرونا دانست، زیرا بیشتر از تمام قشرها، احساس مسئولیت کردند و در خطرناک‌ترین محیط‌های کرونایی همانند بخش‌های کرونایی بیمارستان‌ها برای تهیه گزارش و نشان دادن واقعیت‌ها، جان خود را به خطر انداختند تا جامعه را از این بیماری منحوس آگاه سازند.

صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه همدان نامه با اشاره به اینکه باید به نقش رسانه‌ها در برابر ویروس کرونا توجه کنیم افزود: تمامی کسب و کار‌ها در اثر این ویروس تعطیل شد، اما خبرنگاران پا به پای پزشکان به تلاش خود ادامه دادند تا ظرفیت آن‌ها افزایش یافت و به طور کلی باید گفت: جریان رسانه توانست در جامعه یک اتحاد و همدلی ایجاد کند.

این مسئول رسانه‌ای در پایان گفت: از تمام کسانی که در کسوت اطلاع رسانی تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم چرا که جریان رسانه یک جریان گمنام است که در پست تحریریه، رادیو و تلویزیون در حال فعالیت است و خبرنگاران سربازان گمنام این عرصه هستند.

به سراغ یکی از پیشکسوتان عرصه خبر و گزارش در صدا و سیمای مرکز همدان رفتم و با در این باره هم صحبت شدم.

خبرنگاران در بحران کرونا نقش یک پزشک بربالین بیمار را داشتند


ناصر فریدونی خبرنگار صداوسیمای مرکز همدان با اشاره به اینکه جریان رسانه‌ای ما جریانی است که در خط مقدم هر بحران فارغ از مشکلات متعدد قرار دارد، گفت: به خاطر ندارم که در هیچ بحرانی، رسانه‌ای به خاطر منافع خود از میدان عقب نشینی کرده باشد و خروجی آن را هم در همین بحران کرونا شاهد بودیم.

او با بیان اینکه به نظر میرسد اهالی رسانه دغدغه محور، دو موضوع مهم اطلاع رسانی و آگاهی رسانی را پیرامون بیماری کرونا پیگیری کردند، اظهار داشت: رسانه‌ها در این بحران نقش یک پزشک بربالین بیمار را داشتند و با آگاهی رسانی و اطلاع رسانی جامعه را هشیار کردند و هرجا لازم بود به میدان آمدند.

رسانه‌ها به عنوان موثرترین ابزار برای غلبه بر بیماری نو پدید کووید-۱۹ /سهم فراموش نشدنی خبرنگاران و عکاسان  همدان در پیچ و خم بحران کرونا


به گفته این فعال عرصه خبر و گزارشگری تجلیل از جامعه پزشکی، اعلام دستورالعمل‌ها و شیوه نامه‌های بهداشتی و اعلام زوایا و خطرات بیماری کرونا از جمله اقدامات رسانه‌ها بود.

با یکی از عکاسان خبری همدان در این باره  گفت و گو کردم.

 عکاسان خبری در صف اول ثبت کرونا

پوریا پاکیزه  یکی از عکاسان حرفه ای در عرصه خبراست که از نقش خود در ثبت کرونا اینگونه بیان می کند: عکاسی از پیامدهای بیماری کرونا برای تمامی عکاسان یک تجربه جدید بود و روبرو شدن  با آن نیز برای من تازگی داشت و شاید نکته ای که عکاسی در این فضا را متمایز می کرد تسلط بر شرایط روحی خودم بود، چون باید نخست از خود در مقابل ابتلا به بیماری محافظت می کردم و سپس با غلبه بر جو ترس و التهاب عکس های تاثیرگذاری را ثبت می کردم که می توانست راوی صحیح شرایط برای مخاطبان باشد.

او که تجربه عکاسی از سیل و زلزله و حوادث های گوناگون  را در کارنامه خو دارد در ادامه صحبت هایش می گوید: زمانی که وارد فضاهای پر خطر این بیماری می‌شدم لباس های ویژه در اختیارمان قرار می گرفت اما باز برای حضور در آنجا استرس داشتم اما در تمامی این لحظات بیشتر به وظیفه عکاسی و حرفه خود  می اندیشیدم که اکنون باید در اطلاع رسانی درست برای جامعه نقش داشته باشم.

رسانه‌ها به عنوان موثرترین ابزار برای غلبه بر بیماری نو پدید کووید-۱۹ /سهم فراموش نشدنی خبرنگاران و عکاسان  همدان در پیچ و خم بحران کرونا

عکاس جوان ما افزود: برای ثبت وقایع واقعی کرونا گاهی اوقات به دل ماجرا می زدم حتی به سراغ زباله های عفونی  ناشی از کرونا  در بیمارستان ها می رفتم تا بتوانم در این خصوص عکس های واقعی را ثبت کنم، راستش خیلی ترس داشتم چون کار پر خطری بود، اما در حال حاضر برای ثبت عکس هایی در این حوزه، توانستم بر ترس و استرسم غلبه کنم به طوری که وقتی به درمانگاه ها وبیمارستان ها می روم  کادر درمان و سلامت با حالت تعجب   به من می گویند هنوز کرونا به سراغت نیامده؟!     

آقای پاکیزه  بر واقعیت عکس های  خبری تاکید کرد و گفت: عکاسان خبری بازنمایی از وقایع را ارائه می دهند که شاید  تلخی آن به کام برخی ها خوش نیاید اما نباید فراموش کرد که این بخشی از واقعیت امروز تاریخ جهان است که باید ثبت شود.

او تجربه مدیریت بحران را برای عکاسان ضروری دانست و گفت: عکاسان باید عکاسی در بحران را  بیاموزند که چگونه وارد آن  شوند، بر شرایط خود مسلط باشند و سپس کار حرفه ای خود را انجام دهند و در شرایط مناسب از آن محل خارج شوند.

پاکیزه که تجربه عکاسی  هنری را نیز دارد، می گوید:  عکاس خبری هم مانند تمامی افراد احساس دارد و حتی بیش از بقیه رنج ها را درک می کند تا بتواند آن را در تصویر خود وارد کند ولی چیزی که من روی آن تاکید دارم مسلط شدن بر شرایط است تا بتواند استرس ها و فشارهای موجود در زمان عکاسی را مدیریت کند.

او با اشاره به نقش کلیدی و مستندنگارانه عکاسان خبری در عصر شیوع ویروس کرونا گفت: نقش مؤثر رسانه‌ها در شرایط بروز بحران در هر کشوری غیرقابل انکار است چرا که  یکی از ارکان مهم و کلیدی در فرایند اطلاع‌رسانی عمومی رسانه‌ها هستند و این کارکرد در شرایط بحران بیش از پیش مهم و برجسته‌ می‌شود.

پاکیزه ادامه داد: در حال حاضر عکاسان خبری ما پا به پای کادر پزشکی و سلامت در خط مقدم مبارزه با ویروس کرونا حضور دارند و رسالت و وظایف محوله خود را به درستی ایفا می‌کنند، بی‌تردید تلاش عکاسان خبری از دیده‌ها پنهان نخواهد ماند.

پوریا پاکیزه در پایان صحبت هایش اینگونه گفت: امیدوارم ارائه و نمایش تصاویری که در دوران فراگیری بحران کرونا از سوی عکاسان خبری ثبت می‌شود، در بستری مناسب اتفاق بیفتد؛ چراکه گمان می‌کنم یکی از راه های قدردانی از زحمات و تلاش‌های این بچه‌های عکاس، ایجاد بستری مناسب برای دیده شدن آثار و ارائه صحیح عکس‌های ثبت شده  از سوی  آن ها به مخاطبان است، این وظیفه متوجه متولیان فرهنگی، هنری و مدیران رسانه‌ای ما است که چنین امکان و بستری را برای عرضه و نمایش آثار عکاسان خبری فراهم کنند.

و کلام آخر؛ در سالی عجیب و پیچیده با درد و رنج و بیماری  چند ماهی است که با این زندگی جدید خو گرفته‌ایم و همه مناسباتمان به شکل دیگری درآمده است. نشست‌ها و سمینارها حذف شده‌اند، بزرگداشت‌ها حذف شده‌اند و رویدادهای تقویم خیلی کمرنگ می‌گذرد. اما تصور اینکه کار خبرنگاران کاهش یافته است تصوری نادرست است. امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های کاری خبرنگاران بود. روایت درد و رنج و آلام مردم و روایت فداکاری‌ها و گذشت‌ها و ایستادگی‌های کادر درمان و همین طور روایت کمک‌های مومنانه و جهادی مردم ایران در دوران کرونا،کاری بس سخت و دشوار بود.


رسانه‌ها به عنوان موثرترین ابزار برای غلبه بر بیماری نو پدید کووید-۱۹ /سهم فراموش نشدنی خبرنگاران و عکاسان  همدان در پیچ و خم بحران کرونا

به جرات می توان گفت: ترس همه‌گیری حتی تا تحریریه رسانه‌ها هم آمد، اما این خبرنگاران هستند که به جنگ با ترس و هراس از کرونا آمده‌اند. در سالی سرنوشت ساز برای مردمان ایران و جهان کم نیاوردند و راویان سلامت و درد شدند.

باید بگویم همه اهالی رسانه خسته از درگیری با مسائل سخت و رنج آور کرونا و گرانی و مشکلات معیشتی همچنان ایستاده‌اند و برای خودشان سال ۹۹ را به سالی ماندگارتبدیل کردند.

گزارش از زهرا جعفرپور ایروانی

انتهای پیام/ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.