از گِل و برگ تا روغن ماشین و کاور‌های پلاستیکی؛ ترفند متخلفان برای دور زدن قانون اعمال محدودیت‌های کرونایی

اگرچه از آغاز اعمال محدودیت‌های کرونایی، برخی از رانندگان متخلف برای دور زدن قانون، دست به دامن ترفند‌های مختلفی شده اند، اما قانون همچنان با آن‌ها برخورد جدی می‌کند.


به گزارش خبرنگار حوزه حوادث و انتظامی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، از اول آذرماه بود که اعمال محدودیت‌های کرونایی تردد خودرو در شهر‌های قرمز انجام و بر اساس آن، عبور و مرور خودرو در بازه زمانی ۲۱تا ۴ صبح ممنوع شد.

محدودیت‌هایی که برخی از خودرو‌ها از جمله تاکسی‌ها اعم از شهری و گردشی و اینترنتی و همچنین مشاغل خاص که مجوز تردد در این ساعات برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود از این قاعده مستثنی بوده و هستند.

به دنبال اجرای این اعمال محدودیت‌های کرونایی بود که در فضای مجازی تصاویری از خودرو‌های مختلفی منتشر شد که نگاهی به پلاک‌های آن ها حاکی از تخلفات رانندگان این خودروها و عذر بدتر از گناه آن‌ها بود؛ به طوری که برخی از کاربران فضای مجازی در این خصوص، این طور نوشتند: وقتی به پلاک خودرو‌ها مخصوصا به پلاک عقب نگاه می‌کنیم می‌بینیم خیلی از راننده ها، پلاک ماشینشون رو دستکاری کردن که این مشکلات زیادی رو برای بقیه مردم به وجود آورده و امیدواریم پلیس قاطعانه با این راننده‌ها برخورد کنه.

فرد دیگری هم با گلایه از چنین تخلفات برخی از خودرو‌ها ادامه داد: از سرکار میومدم، یه تریلی دیدم که نه پلاک عقبش معلوم بود نه جلو! اگه این با کسی تصادف کنه و فرار کنه کی پاسخگوئه؟

از گِل و برگ تا روغن ماشین و کاور‌های پلاستیکی؛ ترفند متخلفان برای دور زدن قانون اعمال محدودیت‌های کرونایی

پخش روغن‌های تیره بر روی پلاک، گلی و خاکی کردن پلاک، استفاده از اسپری‌های مخصوص، استفاده از کاور‌های پلاستیکی تیره، تنها چند ترفند برخی از رانندگان متخلف در روز‌های اعمال محدودیت‌های کرونایی به منظور مخدوش کردن و پوشاندن پلاک خودرو است که کار برخی از آن‌ها به جایی کشیده شده است که دست به دامن برگ درختان هم شده اند و با این کار می‌خواهند نشان دهند که باد باعث چسباندن این برگ‌ها به پلاک خودروی آن‌ها شده است و از این شگرد و مواردی از این دست، برای دور زدن قانون استفاده می‌کنند و در این میان هم از هیچ کوششی دریغ نمی‌ورزند.


بیشتر بخوانید


نگاهی به ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی حاکی از این است که هر فردی ارقام و مشخصات پلاک وسایل نقلیه را تغییر دهد و یا چنین وسایلی را با علم به تغییر و یا تعویض پلاک تقلبی استفاده کند، به حبس از ۶ ماه تا یک‌سال محکوم می‌شود.

به دنبال این موضوع، سرهنگ علی همه خانی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اظهار کرد: عده‌ای با مخدوش کردن پلاک در بازه زمانی اعمال محدودیت‌ها در شهر تردد می‌کنند.

وی با اشاره به این که لازم است همه شهروندان با همکاری و مشارکت و هم افزایی کمک کنند که این بیماری منحوس را ریشه کن سازیم، بیان کرد: علیرغم محدودیت‌های اعمال شده از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد، برخی از افراد با مخدوش کردن یا پوشاندن پلاک خودرو خود اقدام به تردد غیر مجاز می کنند.

از گِل و برگ تا روغن ماشین و کاور‌های پلاستیکی؛ ترفند متخلفان برای دور زدن قانون اعمال محدودیت‌های کرونایی

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان این که تیم‌های گشت پلیس راهور فاتب در طول اعمال محدودیت‌های شبانه در میادین و قسمت‌های مختلف شهر مستقر هستند، تصریح کرد: افرادی که در ساعات منع تردد شبانه با مخدوش کردن یا پوشاندن پلاک خودرو خود اقدام به تردد در سطح شهر می‌کنند اعمال قانون و خودروی آن‌ها توقیف می‌شود و خود این افراد به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.


بیشتر بخوانید


سرهنگ علی همه خانی گفت: درخواست ما از مردم این است که ما را در اجرای هر چه بهتر این طرح با رعایت ضوابط اعلام شده از سوی ستاد مقابله با کرونا، یاری کنند.

سرهنگ سلیمی رئیس پلیس ترافیک شهری راهور ناجا نیز در گفت و گویی در خصوص مخدوش کردن پلاک خودرو در اعمال محدودیت‌های کرونایی اظهار کرد: جریمه مخدوش کردن پلاک در حدی که جعل و اقدام متقلبانه در پلاک محسوب شود برابر قانون مجازات اسلامی عنوان مجرمانه دارد و ۶ ماه تا یک سال حبس هم برای آن درنظر گرفته شده است. اما اگر پوشاندن پلاک یا دستکاری در ارقام آن در حدی باشد که فقط صرفا مخدوش شدن پلاک تلقی شود با کد ۲۰۴۷ برابر ریز جرایم راهنمایی و رانندگی مبلغ ۶۱ هزار و دویست تومان جریمه آن است و توسط همکاران ما و همچنین سامانه‌های نظارتی و هوشمندی که در سطح معابر است مورد اعمال قانون قرار می‌گیرند.

از گِل و برگ تا روغن ماشین و کاور‌های پلاستیکی؛ ترفند متخلفان برای دور زدن قانون اعمال محدودیت‌های کرونایی

وی در رابطه با مخدوش کردن پلاک‌های خودرو توسط رانندگان متخلف افزود: اگر در شهر‌های قرمز که این محدودیت‌ها در ساعت ۲۱ تا ۴ صبح اعمال می‌شود تردد داشته باشند و همچنین در شهر‌های قرمز و نارنجی که پلاک‌های غیربومی در آن‌ها تردد دارند و سفر این افراد غیرضروری تشخیص داده خواهد شد حتما کد اعمال قانون مربوط به محدودیت‌های بیماری کرونا هم اعمال خواهد شد.


بیشتر بخوانید


گزارش از فاطمه میرزایی دخت

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
روزنه امید
۰۸:۵۷ ۱۴ اسفند ۱۳۹۹
سلام
من قانونگذار نیستم ولی اگر یه اتفاقی برای یکی از اعضای خانواده بیفته و نه اسنپ پیدا بشه نه تپسی و در اون موقعیت شما مجبوری ماشین بر داری این اعمال قانون حرام نیست ؟
یا اون کسبه طفلک که خونش از محل کارش دوره و داره اجاره خونه و مغازه میده !!! باید ساعت 8:30 (سر چراغ) تعطیل کنه.
یا اون خانمی که پا به ماه هست و هر لحظه امکان داره فارغ شه .
یا چمیدونم هر چیز دیگه ای ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
دمتون گرم،شما که خبرنگاریبطرف هستید،یک بارهم از بی آرتی و مترو ،وازدحام آنها خبر تهیه کنید ،واز مسئولین بپرسید چطور میشود در بی آرتی و مترو کرونا منتقل نمیشود، ولی در ماشین شخصی و بعد از ساعت خاصی این ویروس بیقرار و وحشی میشود ،شاید گرگنما باشه و ما نمیدونیم ،لطف کننن ما را هم در جریان بگذارن،با تشکر نا آگاه هاج واج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
ای خدا این جاندار دو پا که چه کار هایی نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۰۸:۳۲ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
مخدوش کردن پلاک خودرو توسط برخی رانندگان متخلف، خیلی زیاد شده. لطفا پلیس راهنمائی، شماره پیامک یا تلفنی را ارائه کنه، تا بتونیم این متخلفان را گزارش کنیم و جریمه اعمال بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۶ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
ابتکار هارو برم من....
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۰:۵۰ ۲۳ آذر ۱۳۹۹
ما ایرانی ها فقط در مقام حرف از قانون مداری دیگرکشورها میگیم.ولی متاسفانه تو پیچ اولیم.برای اصلاح امور باید ازخود شروع کرد..
آخرین اخبار