کشتی‌های حامل ذرت به بندر امام خمینی (ره) رسیدند/ سرنوشت ذرت‌های آلوده انبارنشین چه شد؟

مدیرکل پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از پهلوگیری ۵ فروند کشتی حامل ذرت امروز در اسکله غلات بندر امام خمینی (ره) خبر داد.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، حمید بدوی مدیرکل پشتیبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به پهلوگیری ۵ فروند کشتی حامل ذرت در اسکله غلات بندر امام خمینی (ره) گفت: ظرفیت هر کدام از این کشتی‌ها حدود ۶۵ هزار تن است و به زودی کار روند ترخیص و تخلیه محموله‌های آن‌ها آغاز می‌شود.

او با بیان اینکه محموله این کشتی‌ها از طریق ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و ریلی به مناطق مختلف کشور منتقل می‌شود تا در سامانه "بازارگاه" وزارت جهاد کشاورزی برای توزیع بین مرغداری‌ها و دامداری‌های کشور قرار گیرد، افزود: واردات نهاده‌ دامی و طیور از سوی شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی به بندر امام خمینی (ره) طبق برنامه و بدون وقفه همچنان ادامه دارد.

بدوی با ابزار امیدواری نسبت به ثبات قیمت در بازار مواد پروتئینی و قیمت این کالا‌ها به خصوص مرغ با شتاب گیری تخلیه نهاده‌های دامی اظهار داشت: واردات نهاده‌های دامی شامل؛ ذرت، سویا، کنجاله و جو به تازگی از طریق بندر شهید رجایی و چابهار نیز انجام می‌شود که همین امر روند توزیع نهاده‌های دامی در کشور را سرعت داده است.

سرنوشت ذرت‌های انبارنشین در بندر امام چه شد؟

در سال ۱۳۹۲، ۲۰ هزار تن ذرت دامی از کشور هندوستان و در سال ۱۳۹۵ میزان ۱۲۰ هزار تن از کشور برزیل در بندرامام خمینی (ره) پهلوگیری و تخلیه شدند و به انبار‌های ذخیره کالا‌های اساسی انتقال یافتند و اداره استاندارد خوزستان در قالب مسئولیت و وظیفه‌ای که درخصوص کالا‌های وارد شده به استان دارد، آزمایشات لازم از جمله؛ آزمون آفلاتوکسین را بر روی محموله ۱۴۰ هزار تنی ذرت انجام داد و آلوده بودن این محموله به آفلاتوکسین (ماده‌ای سرطانزا) را تایید کرد و از وارد شدن آن به چرخه تولید جلوگیری بعمل آمد.


بیشتر بخوانید


برخی تصمیم گرفتند این محصول را برای خوراک دام استفاد کنند، اما با انجام آزمایشات مربوطه از سوی اداره دامپزشکی استان، کارشناسان این اداره با این موضوع موافقت نکردند و عده‌ای تصمیم داشتند ذرت‌های آلوده برای تولید الکل به کارخانه مربوطه منتقل شوند، اما این موضوع هم بدلیل خطرات و مضرات احتمالی نیز تایید نشد.

چند ماه یا سال دیگر قرار است ذرت‌های آلوده در انبار‌های بندر امام خمینی (ره) بمانند؟ آیا مسئولان انتظار دارند معجزه شود و آزمایش آفلاتوکسین آن‌ها منفی شود یا ذرت‌ها پا در بیاورند و به کشور‌های هند و برزیل بازگردند؟ محموله‌های جدید با این میزان قرار است در کدام انبار‌ها ذخیره شوند؟

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.