چطور با پوشیدن لباس خوب نیتمان را پاک کنیم؟

گاهی وقت‌ها همین فعالیت‌های متظاهرانه، سکوی پرتاب ما به بالاترین درجات معنوی می‌شوند.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر جهان خالی از انسان بود، آن موقع چگونه لباس می‌پوشیدیم. آیا آن زمان هم مثل الان انقدر ظاهرمان را جدی می‌گرفتیم؟ طبیعتا پاسخ منفی است. خوش پوشی ما برای زندگی اجتماعی ماست. اما آیا می‌شود لباسی که آن را برای دیگران می‌پوشیم، برایمان به عملی صالح تبدیل شود؟ به عبارت بهتر آیا می‌شود یک عمل متظاهرانه را خالصانه انجام داد؟ حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی در کتاب «باران خوبی ها» به این پرسش پاسخ داده است. در ادامه بخش‌هایی از این کتاب را می‌خوانید.

آنجایی که متظاهرانه بودن هم جواب می دهد

سختی بحث لباس در این است که انسان معمولاً لباس را برای دیدن دیگران انتخاب می‌کند. اساساً انسان در تنهایی خیلی تقیدی به پوشیدن لباس زیبا ندارد. یعنی لباس یک رفتار متظاهرانه است و خیلی سخت است که انسان یک رفتار متظاهرانه را مخلصانه انجام دهد. اوج زیبایی کار مخلصانه اینجاست، اوج زیبایی کار مخلصانه در نماز شب خواندن و صدقه پنهانی نیست. اوج کار مخلصانه این است که انسان یک عمل متظاهرانه را مخلصانه انجام دهد.


بیشتر بخوانید

رمزگشایی از کدهایی پنهان در قلب بشر با کلید معنویت+فیلم


برای تمرین اخلاص در پوشش می‌توانیم از امام (ره) الگو بگیریم. حضرت امام (ره) لباس‌های داخل خانه را که معمولاً کسی اتو نمی‌کند، ایشان اتو می‌کردند. اگر واقعاً می‌خواهیم به خاطر انسان بودن دیگران و احترام به انسان‌ها لباس خوب بپوشیم، برای انسان‌هایی که در خانه با ما زندگی می‌کنند، لباسمان را اتو کنیم و بپوشیم. این یک امتحان است. چرا همیشه می‌خواهیم از غریبه‌ها دلبری کنیم؟ این چشم‌های آشنایان است که همیشه ما را تحمل می‌کند، برای آن‌ها لباس خوب بپوشیم.

آیا می شود با لباس پوشیدن هم ثواب کرد

داشتن نیت مخلصانه در هنگام پوشیدن لباس آراسته، کار مشکلی است. نیت مخلصانه را باید با نیت احترام به انسانیت و شخصیت ایمانی و اجتماعی خودمان، احترام به چشم دیگران و اینکه تحمل ما برای دیگران سخت نباشد به دست بیاوریم. این‌ها انگیزه‌های قشنگی است که خدا به آن‌ها فرمان داده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مثل همیشه عالی.
ان شاءالله خداوند ایشون را حفظ کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
خالصانه و مخلصانه میشود بهترین چیزها رو داشت. املاک چند صد ملیاردی .خانه لاکچری. حقوق بی حساب. تریبون مجانی.احترام و عزت انسانی.فقط متظاهرانه مخلصانه بنویس جناب سردفتر املاک.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۷ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
عالی و آموزنده بود
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۲۴ آذر ۱۳۹۹
صحبت‌های آقای پناهیان رو باید با طلا نوشت
آخرین اخبار