حضرتی:

بیش از ۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: از ۲۰۰ هزار پرستاری که در دوران کرونا پای کار بودند، بیش از ۴۵ هزار پرستار به کووید ۱۹ مبتلا شده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره  آمار پرستاران مبتلا به کرونا و تعداد شهدای سلامت در این حوزه گفت: بیش از ۴۵ هزار پرستار به کرونا مبتلا شده اند و به استعلاجی رفته اند و اکنون ۴۰ پرستار در قرنطینه هستند و ۲۱ نفر مرخصی استعلاجی دارند  و ۲۰۰ هزار پرستار پای کار بودند و ۳ یا ۴ نفر ترک خدمت کردند. برای تعیین شهدای مدافع سلامت به دستور وزیر بهداشت کمیته‌ای تشکیل شد که این کمیته زیر نظر معاونت توسعه فعالیت می‌کند.

کمبود پرستار معضل جدی نظام سلامت

وی  درباره استخدام پرستاران و معضل کمبود نیرو گفت: معضل جدی ما کمبود نیرو است و اگر برخی قوانین را نمی‌توانیم درست اجرا کنیم، به دلیل کمبود نیرو است، در سال ۹۸ و ۹۹ حدود ۱۰ هزار نیرو جذب کرده ایم و تلاش مستمر و پیگیری‌های وزارت بهداشت و نظام پرستاری موجب شد تا بتوانیم ۱۰ هزار نیرو جذب کنیم و مجوز استخدام ۳۰ هزار نیرو گرفته شد و توسط معاونت توسعه روند جذب صورت می‌گیرد.

حضرتی گفت: از همان زمان که کووید ۱۹ شیوع پیدا کرد ابلاغ کردیم که پرستاران پر ریسک که بیماری زمینه‌ای دارند یا داروی سرکوب کننده مصرف می‌کنند، در بخش‌ها و بیمارستان‌های غیر کووید ۱۹ فعالیت کنند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت درباره پرداخت فوق العاده پرستاران گفت: ما باید دغدغه معیشت پرستاران را داشته باشیم و به همت معاونت توسعه پرداخت فوق العاده پرستاران به دانشگاه ها اعلام شده است و دانشگاه‌ها باید  فوق العاده ویژه را پرداخت کنند.

چرا کارانه پرستاران در دوران کرونا کاهش پیدا کرد؟

حضرتی درباره کاهش کارانه پرستاران اظهار کرد: یکی از اقدامات برای اصلاح نظام پرداخت این بود که با امضای معاون درمان، توسعه و پرستاری کارانه از اضافه کاری جدا شود و از طرفی در بیمارستان ها عمل های جراحی کم شده است، همچنین درآمد اختصاصی بیمارستان‌ها کاهش  پیدا کرد و به همین دلیل مقرر شد تا فوق العاده ویژه کرونا به پرستاران پرداخت شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: پرستاران ۳۰۰ روز است که در جبهه مقابله با کرونا مبارزه می کنند و ۱۴۴ هزار پرستار در دانشگاه‌های علوم پزشکی و ۶۰ هزار پرستار در بخش خصوصی، تامین اجتماعی، دادگستری، نیرو‌های مسلح و ... داریم که به بیماران خدمت رسانی می‌کنند، باید توجه داشت که ۶۵ درصد نیرو‌های نظام سلامت را پرستاران تشکیل می‌دهند و به همت معاونت توسعه و تلاش‌های معاونت پرستاری مقرر شد تا ۵۰ درصد نیرو‌ها را جذب کنیم.

جزییات افزایش حقوق پرستاران در دوران کرونا

حضرتی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره برنامه های وزارت بهداشت برای بهبود خدمات پرستاری در دوران کرونا با توجه به اهمیت مراقبت در دوران بیماری گفت: در جریان کووید ۱۹ نشان داده شد که پرستاران نقش پر رنگی در نظام سلامت دارند و مراقبت از بیماران بسیار حائز اهمیت است و برای ماندگاری پرستاران، تشویق، حمایت و ایجاد انگیزه صورت گرفته است.

وی ادامه داد: در بهمن ۹۸ ابلاغیه افزایش حقوق برای کارکنان نظام سلامت ابلاغ  شد و بر این اساس افزایش ۵۰ درصدی حقوق  برای کارکنان نظام سلامت در نظر گرفته شد، همچنین حقوق نیرو‌های قراردادی و کار معین ۴۰ درصد افزایش پیدا کرد و برای جذب نیرو‌های شرکتی پس از جلسات با نماینده‌های پرستاران و معاونت توسعه ابلاغیه خرید خدمت صادر شد.

امتیاز ویژه برای استخدام پرستاران شرکتی

حضرتی درباره جذب نیروهای پرستاری شرکتی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان گفت: امتیاز ویژه آزمون استخدامی برای پرستاران در نظر گرفته شد و پرستارانی که در کرونا خدمت رسانی کردند امتیاز ویژه می‌گیرند تا به صورت پیمانی و قراردادی جذب شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره تقدیر از پرستاران در دوران کرونا بیان کرد:  تقدیر ویژه از پرستاران از هزار پرستار درگیر مستقیم در بخش‌های کرونا تقدیر شد و امسال به مناسبت روز پرستار تقدیر ویژه‌ای از پرستار بخش های مراقبت ویژه کرونا کردیم و امسال تعداد بیشتری پرستار  به عنوان پرستار نمونه معرفی خواهند شد.

خدمات مراقبت در منزل بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه قرار گیرد

وی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره خدمات پرستاری در منزل  و پوشش بیمه‌ای آن بیان کرد: یکی از اقدامات مناسب دستورالعمل مراقبت از بیماران کووید ۱۹  بود و دستورالعمل پرستاری در منزل بیماران کرونایی تدوین و تعرفه آن بازنگری و تعیین شد و انتظار داریم خدمات مراقبت از منزل برای بیماران کرونایی تحت پوشش بیمه قرار گیرد و بیماران بتوانند از این خدمات مناسب بهره‌مند شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت گفت: بیش از ۴۵ هزار بیمار کرونایی تحت پوشش خدمات در منزل بودند و این موضوع مراجعه بیماران کرونایی را به بیمارستان‌ها کمتر کرد البته  اعضای شورای عالی بیمه خود موافق پوشش بیمه‌ای خدمات مراقبت در منزل هستند وامیدواریم هر چه سریعتر این خدمات تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

حدود ۲۰۰۰ نفر پرستار ۸۹ روزه در سراسر کشور داریم

حضرتعی در پاسخ به سوالی درباره قراردادهای ۸۹ روزه پرستاران، گفت: ما از ابتدای شیوع بیماری کووید-۱۹ و از آنجایی که در موج اول تعداد اشغال تخت بسیار بالا رفت، دانشگاه‌ها نسبت به گرفتن پرستاران ۸۹ روزه اقدام کردند. البته در بسیاری از بیمارستان‌ها این مشکل را مدیریت کردند و پرستاران ۸۹ روزه به صورت خرید خدمت یا به صورت طرحی یا تمدید طرح به کار گرفته شدند. طبق آخرین اطلاعات تعداد کمی از افراد هستند که در حال حاضر به صورت ۸۹ روزه در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند. به طوری که حدود ۲۰۰۰ نفر پرستار ۸۹ روزه در سراسر کشور داریم که گروه‌های مختلف پرستاری را شامل می‌شوند و ۱۰۶۹ نفرشان پرستار و بقیه در حوزه‌های دیگر مشغول هستند که امیدواریم اگر دانشگاه‌ها از این افراد رضایت دارند، نسبت به خرید خدمت یا به هر صورت دیگر اقدام کنند تا دیگر واژه‌ای به نام پرستار ۸۹ روزه نداشته باشیم.

علت حضور نیروهای جهادی در بیمارستان‌ها به جای پرستاران

حضرتی در پاسخ به سوالی درباره حضور نیروهای جهادی به جای پرستاران در برخی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها گفت:  در مراکز بیمارستانی معمولا کمک پرستاران به کار گرفته می‌شود، اما در برخی مراکز برخی افراد آموزش دیده جهادی، برای اقدامات ابتدایی و اولیه مانند کمک به نقل و انتقال بیمار یا غذا خوردن بیمار فعالیت می‌کنند، در طرح شهید سلیمانی برای مقابله با کرونا و کاهش مرگ و میرهای ناشی از آن، همه نظام سلامت بسیج  شدند و تمام گروه های درمانی، بهداشتی، هلال احمر، بسیج و... در این طرح مشارکت دارند و از افراد آموزش دیده کمک گرفته شده است اما به هیچ وجه نباید کارهای تخصصی پرستاری به افراد غیر پرستار محول شود.

در حال تکمیل/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مريم
۰۰:۴۷ ۲۷ آذر ۱۳۹۹
مگر ما در ايران چند نفر پرستار داريم و اين ٤٥ هزار نفر كه به كرونا مبتلا شده اند چند درصد از كل پرستار ها ميشوند ؟ ايا اين امار واقعيت دارد؟ شايد منظور شما تنها پرستاران حرفه اى نباشد و ديگر خدمت گزاران و عزيزانى باشد كه در دره هاى پايين تر به پرستاران كمك ميكنند و در امور نظافت و خدمات مشابه زحمت ميكشند.به پرستاران اضافه شده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
با اين پروتكل هاي ناقص و مبهم توقع نتيجه بهتر از اين رو داشتين ؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۲ ۲۶ آذر ۱۳۹۹
پرستارها هر چه می کشند از دست کسانی مثل شماست
آخرین اخبار