رای الیوم گزارش داد:

احتمال تجزیه تدریجی آمریکا در سال‌های آتی

همزمان با تشکیل ائتلاف ایران و روسیه و چین، با آشکار شدن دودستگی میان آمریکایی‌ها پس از انتخابات اخیر، کارشناسان از احتمال تجزیه تدریجی آمریکا سخن می‌گویند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: بزرگ‌ترین چالش فراروی دولت جو بایدن ائتلاف سه جانبه روسیه، چین و ایران است و در پی آن، وی در صورت تلاش برای از سرگیری مذاکرات با تهران به منظور رسیدن به توافق هسته‌ای دیگری، با ایرانِ کاملا متفاوتی روبروبر خواهد شد.

این ائتلاف جدید سه‌جانبه که با اقدامات شدید دونالد ترامپ در تحمیل تحریم‌های اقتصادی علیه هر سه کشور تقویت شد، به قدرت ایران برای کاستن از پیامد‌های تحریم‌ها انجامید. این در حالی بود که متحدان واشنگتن در حاشیه خلیج (فارس) ثروت‌ها و نفت خود را برای خرید تسلیحات آمریکایی هدر می‌دهند، آن هم تسلیحاتی که توانایی حمایت از آن‌ها را ندارد.

دو مانور نظامی اوج این پیمان سه‌جانبه بود، نخستین مانور دسامبر ۲۰۱۹ در آب‌های خلیج (فارس)، دریای عمان و اقیانوس هند و دیگری سپتامبر یعنی تقریبا دو ماه پیش در قفقاز برگزار شد. شاید سه کشور و به همراه هند، برخی دیگر کشور‌های آسیایی و آفریقایی برای تأسیس نظام امنیتی جدید جهانی روی آواره‌های نظام کنونی آمریکا تلاش کردند؛ به طوری که از یک ارز برای پایین آوردن دلار از کرسی جهانی خود استفاده شود. این همان خطر بزرگی است که آمریکا و متحدان آن را تهدید می‌کند.

به همین سبب، مایک داوودا کوف، کارشناس روس، در گفتگو با روزنامه روسی وزگلیاد، پیش‌بینی کرد آمریکا طی ده سال به تدریج تجزیه شود. وی به خواسته آلن وست رئیس حزب جمهوری‌خواه در تگزاس اشاره کرد که تشکیل «اتحادیه ایالت‌ها» را خواستار شد؛ اتحادیه‌ای که مبتنی بر قانون اساسی آمریکا و شامل ایالت‌هایی باشد که اکثریت آن‌ها جمهوری‌خواه و سفیدپوست هستند.

داوودا کوف همچنین اشاره کرد کالیفرنیا، اورگن و واشنگتن ائتلافی از ایالت‌های غربی تشکیل داده‌اند که در زمینه مقابله با ویروس کرونا مستقل از مرکز فدرال عمل می‌کند.

نویسنده این مطلب در ادامه افزود: انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا مؤید دودستگی در این کشور بود. نیمی از مردم آمریکا نتایج انتخابات را پذیرفته‌اند و نیمی از آن‌ها بر این باورند که در انتخابات تقلب صورت گرفته است و اگر نگوییم مأموریت جو بایدن در متحد کردن کشور محال است، دستکم دشوار خواهد بود.

به گفته بسیاری از کارشناسان روس از جمله داوودا کوف، ایران در هیچ مذاکرات آینده مربوط به توافق هسته‌ای، در موقعیت ضعف قرار نخواهد گرفت؛ زیرا تهران زرادخانه عظیم موشکی ایجاد کرده است. گزارش‌های سازمان اطلاعات آمریکا که مجله «فارن آفرز» در پایگاه اینترنتی خود به آن‌ها اشاره کرد، تایید کردند ایران که تحریم‌های تسلیحاتی علیه آن رفع شد و اوت گذشته دولت ترامپ در تمدید این تحریم‌ها در شورای امنیت شکست خورد، اکنون برای خرید جنگنده‌های «سوخو ۳۰»، تانک‌های «تی ۹۰» و سامانه پدافند هوایی «اس ۴۰۰» در حال مذاکره با مسکو است.

چین حدود چهارصد میلیارد دلار برای سرمایه‌گذاری در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، بندرها، راه‌های زمینی، احداث خط لوله از اقیانوس هند به دور از تنگه هرمز و تأمین ملی و تجهیز بندر‌های صادارت ایران در چابهار و جاسک برای تقویت قدرت اقتصادی و نظامی ایران رصد کرده است.

در انتهای این مطلب آمده است: در حالی که این همه تحولات انجام می‌شود، کشور‌های عربی کجا هستند؟ این کشور‌ها یا شمار زیادی از آن‌ها در حال عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی برای خرید «حمایت از خود» و خرید قرارداد‌های تسلیحاتی هستند که از رسیدن موشک‌های یمن به تأسیسات آرامکو در جده و نفتکش‌ها در بندر‌های آن و همچنین بقیق و خریص مانع نشدند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار