در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

محمودوند: باید در همه زمینه‌ها قوی باشیم و نباید به دشمن اعتماد کنیم / خوش‌چشم: آمریکایی‌ها وقتی دریافته‌اند در براندازی جمهوری اسلامی ناتوانند

بررسی راهکار‌های خنثی سازی تحریم‌ها در گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۶ آذرماه بررسی شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری ۲۶ آذر ماه به بررسی راهکار‌های خنثی سازی تحریم‌ها پرداخت.

محمودوند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه ما باید قوی باشیم همانطور که حضرت آقا امروز بر این مهم تاکید فرمودند، گفت: باید در همه زمینه‌ها قوی باشیم، نباید به دشمن اعتماد کنیم، لذا اتحاد ملی را باید حفظ کنیم و بیش از آنکه به فکر رفع تحریم‌ها باشیم باید به فکر خنثی سازی آن باشیم.

او با اشاره به اینکه امروز دیپلماسی غرب، دیپلماسی زور، زر و تزویر است ادامه داد: در این چهل سال در راستای بحث تحریم‌ها تمام مولفه‌ها را امتحان کرده ایم، حضرت آقا در بیانات خود می‌فرمایند که بحث تحریم‌ها در دست آن‌هاست لذا ما باید توان خود را بر روی خنثی سازی تحریم‌ها بگذاریم.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به اینکه تحریم‌ها خنثی نشده و فشار اقتصادی به مردم زیاد شده است افزود: آن‌ها به دنبال وقت کشی در حوزه سیاسی، امنیتی و منطقه‌ای هستند و لذا شهامت و تیزهوشی فرماندهان نظامی ما در منطقه بیشتر ترفند‌های سرویس‌های امنیتی طرف مقابل را خنثی کرد.

محمود وند با اشاره به اینکه در اینجا بحث ترامپ و اوباما نیست تصریح کرد: امروز حضرت آقا فرمودند که به غرب و آمریکا نباید اعتماد کرد لذا نباید به بایدن هم اعتماد کرد.

او خاطرنشان کرد: هیچ مولفه‌ای نبود که در مذاکرات، آن‌ها از جمهوری اسلامی ایران و از ملت نجیب و بزرگ ایران بخواهند و ما انجام نداده باشیم، اما نتیجه آن تحریم‌ها و فشار‌هایی بود که بر ما اعمال شد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اینکه آن‌ها در مذاکرات می‌خواستند تمام ابعاد زندگی مردم را تحت شعاع قرار دهند گفت: آنچه که آن‌ها می‌خواستند ما انجام داده‌ایم، اما آن‌ها ما را تحریم سنگین کردند، تنگنای معیشتی فشار بر مردم نجیب ما آورده است، آن‌ها دائم از حقوق بشر، دیپلماسی و ارزش‌های انسانی حرف می‌زنند، اما برخلاف آن عمل می‌کنند.

او با اشاره به اینکه اتحادیه اروپا بیشترین آسیب را از تکفیری‌ها خورده است اظهار کرد: اگر نظام مقدس انقلاب اسلامی و رزمندگان شجاع در حوزه سوریه و عراق ورود نمی‌کردند، اوضاع به گونه‌ای دیگر می‌شد.


محمودوند با اشاره به اینکه مکرون در بحث تروری که اخیراً در فرانسه بود جنجال ایجاد کرد تصریح کرد: تکفیری‌ها و سلفی‌ها حقیقتاً موجوداتی وحشی هستند و به اسم اسلام و پیامبر مهربانی به طفل معصوم هم رحم نمی‌کنند، اگر برخورد رزمندگان پرتوان ایرانی در این حوزه نبود، قطعاً ده‌ها برابر این عملیات‌ها در اروپا شدت می‌گرفت، این قدرت الهی ملت ایران بود که به داد اروپایی‌ها رسیده است.

مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل سیاسی در ادامه این برنامه و طی تماس تلفنی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه آماده ایم که در مدت یک ساعت تحریم‌ها را برطرف کنیم، اما نمی‌شود و باید بدنبال خنثی کردن آن‌ها بود افزود: ایران در دو دهه گذشته هرگاه با اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها وارد مذاکره شد رویکردش حل منازعه بود و نیت صادقانه داشت.

او خاطرنشان کرد: این در حالی است که آمریکایی‌ها از سال ۲۰۰۷ به بعد با نگاهی به دستاورد‌های سیاسی ایران در تمام کشور‌هایی که مردمانش شعار مرگ برآمریکا سر می‌دهند و روی کار آمدن دولت‌های ضد آمریکایی در سوریه، عراق و آمریکای جنوبی رویکرد مهار ایران از طریق تعامل و مذاکره را پیش گرفتند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها وقتی دریافته‌اند در براندازی جمهوری اسلامی ناتوانند، مولفه‌های قدرت و پیشرفت جمهوری اسلامی را شناسایی کردند و در راس آن‌ها به سراغ حوزه‌های هسته‌ای ایران رفتند گفت: آن‌ها در ۳ مرحله اقدام به کُندسازی رشد مولفه‌های ایران، متوقف سازی و بعد منفی سازی رشد مولفه‌ها ایران پرداختند.

خوش چشم افزود: آمریکا برای مذاکره با ایران اول نیازمند اعتمادسازی و سپس اعمال فشار از طریق تحریم و جنگ‌های ترکیبی امثال مداخله ارزی، جاسوسی اقتصادی صنعتی، بمب گذاری، عملیات تروریستی و سایبری و جنگ اقلیمی بود، اما همواره عمود این خیمه را تحریم تشکیل می‌دهد.

او اظهار کرد: آمریکا حتی در مواقعی خود را همراه با ملت ایران معرفی کرده است و می‌گفت اگر چنین و چنان شود ما تحریم‌ها را بر خواهیم داشت، اما چرا چنین کاری نمی‌کند، اینجاست که با عنایت به فرموده‌های مقام معظم رهبری، ایران با چشم باز به قضایا نگاه می‌کند دولت مردان ایرانی می‌دانند که آمریکا به دنبال حل منازعه نیست اگر به دنبال حل منازعه است اول باید برگردد و به تعهدات برجامی خود عمل کند سپس ادعای حل منازعه داشته باشد.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: اسلحه اصلی آمریکا برای پای مذاکره نشاندن ایران، تحریم است، آمریکا مذاکره می‌کند که ایران را مهار سازد، ولی همواره تحریم‌ها را نگه می‌دارد، مقام معظم رهبری می‌فرماید اگر آمریکا به تعهداتش عمل کند در عرض یک ساعت تحریم‌ها رفع می‌شود و اصلا نیاز به مذاکره نیست.

فواد ایزدی کارشناس مسائل آمریکا در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه در حوزه نظامی پیشرفت‌های جدی داشتیم و در بعضی از صنایع دیگر این وضعیت وجود دارد گفت: با اینکه کشور تحریم است، اما توانستیم به پیشرفت‌های خوبی برسیم.

او با اشاره به اینکه تحریم‌ها بعد از برجام بدتر شد اظهار کرد: فروش نفت ما بعد از برجام کمتر شد، بخش عمده‌ای از دستاورد‌های هسته‌ای در مذاکرات برجام به طرف مقابل داده شد، تجربه ۴۰ سال گذشته را باید مقایسه کنیم لذا می‌بینیم که روش صحیح مقابله با آمریکا تمرکز بر روی خنثی کردن تحریم‌ها است، طرف مقابل ما مجموعه افرادی از حزب دموکرات و جمهوری خواه هستند که به دنبال براندازی حکومت ایران هستند.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: اوباما در کتاب خاطراتش می‌گوید در سال ۲۰۰۸ متوجه شدم که تحریم‌های دوره بوش پسر تحریم‌های نمادین بود و اعلام می‌کند که تحریم‌های اصلی علیه ایران را اوباما ایجاد کرده است، اوباما تحریم‌های بسیار گسترده‌ای را بر علیه ما اعمال کرد، کابینه‌ای که برای دولت بایدن معرفی شده بسیار تندتر هستند، در دولت آمریکا ۳ پست است که آن‌ها بیشترین کار اجرایی را با ایران دارند لذا آن‌ها شامل وزیر خارجه، وزیر دادگستری و رئیس نهاد‌های اطلاعاتی امنیتی آمریکا هستند که این سه نفر بیشترین کار اجرایی را نسبت به ایران دارندو در دولت بایدن هر سه نفر صهیونیست هستند.

ایزدی افزود: تجربیات و عبرت‌های برجام را نباید فراموش کرد، تجربه دوره اوباما را نباید فراموش کرد، ما باید راهکار جامع دور زدن تحریم را در پیش بگیریم، تا زمانی که تحریم به عنوان یک اسلحه عمل کند راهکار جامع دور زدن تحریم باید کوتاه مدت باشد و باید به دنبال تقویت اقتصاد باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار