اجرای طرح از آبخیز تا جالیز در استان فارس

بسیج سازندگی، جهاد کشاورزی و اداره کل منابع طبیعی استان فارس برای توسعه زیر ساخت‌های کشاورزی و اشتغال روستائیان تفاهم نامه امضا کردند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، تفاهم نامه همکاری سه جانبه فی مابین سازمان بسیج سازندگی استان فارس، جهاد کشاورزی استان فارس و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس در جهاد کشاورزی استان فارس به امضا رسید.

وحدت رویه در محرومیت زدایی بین سه دستگاه جهاد کشاورزی، بسیج سازندگی و منابع طبیعی و آبخیزداری در مناطق محروم روستایی جهت ماندگاری و جلوگیری از مهاجرت روستائیان با ایجاد توسعه زیر ساخت‌های کشاورزی و اشتغال و تقویت منابع خرد آبی در این مناطق توسط استفاده از ظرفیت هر دستگاه از جمله اهداف این انعقاد این تفاهم نامه است.

رئیس بسیج سازندگی استان فارس در این جلسه با اشاره به اینکه در طرح جامع محرومیت زدایی در سطح استان فارس برای اولین بار در حوزه توسعه زیر ساخت‌های آب کشاورزی طرح از آبخیز تا جالیز در قالب یک زنجیره ارزش «اجرای طرح آبخیزداری بالادست قنوات»، «مرمت و بازسازی قنوات»، «ایجاد خط لوله انتقال آب»، «احداث استخر ذخیره آب» بین سه دستگاه سازمان بسیج سازندگی استان فارس، اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری استان فارس و جهاد کشاورزی استان فارس در روز جهانی خاک منعقد شد.

اسماعیل قزل سفلی افزود: این تفاهم نامه با شیوه مورد اشاره برای اولین بار در کشور بین سه دستگاه متولی بصورت مشترک تنظیم شده است.

او با بیان این که بسیج سازندگی در چهارچوب طرح جامع محرومیت زدایی در حوره آب، راه و مسکن محرومان در کنار مردم روستا‌های استان فارس است، گفت: همکاری با دستگاه‌های اجرایی استان در جهت رفع محرومیت و کمک به اقتصاد روستا‌ها با توجه به ظرفیت‌های بی بدیل کشاورزی در استان فارس از جمله اولویت‌های بسیج سازندگی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم با اشاره به اینکه آب، خاک و هوا به عنوان عوامل اصلی هستند که با حیات و تمدن بشر ارتباط دارند، گفت: بشر از جنبه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی، پزشکی، دارویی و کاربرد‌هایی که در تعامل با محیط بیرونی دارد، در ارتباط دائم با خاک است.

حسین پژمان با بیان اینکه بخش کشاورزی در ارتباط دائم با خاک است، تصریح کرد: استفاده مطلوب و بهینه از این منبع برای تولید غذای نسل حاضر و حفظ این میراث گرانبها برای نسل‌های آینده از وظایف ما است.

به گفته او؛ علی رغم پیشرفت‌های بسیار خوب بشر در زمینه تولید خارج از خاک بیش از ۹۵درصد از تولید جهانی در خاک صورت می‌گیرد از این رو بدون حفظ خاک دچار مشکل خواهیم شد به خصوص در شرایطی که جمعیت تا پایان قرن حاضر به ۱۱.۲ میلیارد نفر خواهد رسید.

پژمان؛ گریزی نیز به اهمیت خاک در چرخه مواد غذایی زد و افزود: خاک به عنوان یک پالایشگاه و تصفیه‌خانه باعث برگرداندن ضایعات و پسماند‌ها به چرخه طبیعت می‌شود و محیط زیست را مناسب ادامه حیات برای این نسل و نسل‌های آینده می‌سازد.

او از عوارض زیاد کشاورزی سنتی و مدرن بر خاک سخن گفت و ابراز کرد: اگر دخل و تصرف در چرخه طبیعی خاک و بهره وری از آن به شکل صحیح مدیریت نشود قطعاً روز به روز مسائل و مشکلات زیادتر خواهد شد.

پژمان با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد خاک‌های این استان مواد آلی کمتر از یک درصد دارند، اظهار کرد: این امر به نوعی فاجعه در بخش کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس؛ جلوگیری از آتش زدن بقایای گیاهی و توسعه کشاورزی حفاظتی را از توفیقات بسیار خوب در زمینه صیانت از خاک برشمرد.

این تفاهم‌نامه با موضوع همکاری مشترک در فعالیت‌های مربوط به آب و خاک این استان شامل سامانه‌های نوین آبیاری، انتقال آب، توسعه منابع کوچک تامین آب، توسعه و بهسازی شبکه‌های آبیاری و زهکشی، احداث جاده بین مزارع و مرمت و بازسازی قنات‌هاست که با هدف ایجاد امنیت پایدار، بهره‌برداری از منابع آبی و خاکی کشور، هم‌افزایی و به‌کارگیری ظرفیت‌های موجود برای رسیدگی به امور مستضعفان و محرومان به عنوان، ولی نعمتان انقلاب اسلامی صورت می‌گیرد.

همچنین تفاهم‌نامه سه جانبه دیگری با موضوع قنات‌ها و با عنوان طرح آکام برگرفته از "آبخیز، کاریز، انتقال و مزرعه" به امضای رسید.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.