باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی پیگیری کرد:

ماجرای ورود پساب فاضلاب بیرجند به رودخانه شاهرود خوسف چیست؟

مدتی است وررود پساب تصفیه شده فاضلاب بیرجند به رودخانه شاهرود، نگرانی شهروندان و به ویژه روستائیان مجاور رودخانه را به دنبال داشته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ۲۳ آذر ماه بود که در بخش شنیده‌های مجازی مجموعه خبری ۱۱ باشگاه خبرنگاران جوان، خبری پخش شد که در آن مردم روستای سیوجان خوسف از رها سازی فاضلاب شهری در رود شاهرود ابراز نگرانی کرده بودند.

یکی از ساکنان روستا به خبرنگار ما گفته بود که رها سازی فاضلاب در رودخانه شاهرود، علاوه بر ایجاد کف، سبب بوی نامطبوعی هم شده است.

پساب تصفیه شده خطری برای محیط زیست ندارد

در پی انتشار این خبر، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی امروز در محل رها سازی پساب فاضلاب در مقابل مرکز آموزش کشاورزی محمدیه خوسف حضور یافت و به ابهامات این موضوع پاسخ داد.

قندهاری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند،  گفت: پساب رها شده در رودخانه، هیچ تهدیدی برای سلامتی مردم و حتی سفره‌های زیر زمینی آب ندارد و با هدف تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی رها سازی شده است.

او با اشاره به افت شدید منابع آب زیر زمینی دشت بیرجند بر اثر برداشت بی رویه آب افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر، برداشت‌های بی رویه و حتی غیر مجاز آب، موجب افت بسیار شدید منابع آبی دشت بیرجند شده است.


بیشتر بخوانید


مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی بیان کرد: شرکت آب منطقه‌ای در این مواقع برای جبران کسری آب، پساب فاضلاب را به عنوان مهمترین منبع جایگزین برای تقویت سفره‌ای زیر زمینی آب در نظر می‌گیرد تا آن‌ها را تغذیه کنند.

پساب وارد شده کاملا با کیفیت و مطابق با استاندارد‌های زیست محیطی است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی در پاسخ به این سوال که مجوزی برای ورود پساب به داخل رودخانه، مجوزی هم اخذ شده؟ گفت: پساب وارد شده با کیفیت مناسب و دامنه استاندارد‌های محیط زیست وارد رودخانه می‌شود و به خوبی جذب منابع زیر زمینی آب می‌شود.

قندهاری اضافه کرد: در تلاش هستیم تا اویل عید سال آینده هم مودول دوم تصفیه خانه فاضلاب بیرجند را با کمک شرکت آب و فاضلاب راه اندازی کنیم تا حجم پساب بیشتری را برای تغذیه منابع آب زیر زمینی رها سازی کنیم.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم درباره کیفیت پساب ورودی به رودخانه شارود به خبرنگار ما می‌گوید: نگرانی‌هایی درباره آلودگی پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند وجود دارد که نتایج اختلاط پساب با تصفیه آب شرب شهر بیرجند نشان می‌دهد که این پساب کاملا مناسب استفاده برای کشاورزی است.

موسی زاده با بیان اینکه چند ماهی است نتایج اختلاط را در رابطه با آب سطحی بررسی می‌کنیم افزود: پس از رصد نیترات، نیتریت، بی. او. وی و نماتود‌ها به نتیجه رسیدیم که همگی در استاندارد ورود به آب‌های سطحی قرار دارند.

او تاکید کرد: بر اساس آزمایش‌های انجام شده در آزمایشگاه معتمد محیط زیست، از لحاظ تخلیه پساب به آب سطحی، آلودگی از لحاظ میکروبی مشاهده نشد.

مدیر محیط زیست و کیفیت منابع آب شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی از مردم خواست این موضوع را مد نظر داشته باشند که آلودگی چیزی نیست که با چشم قابل دیدن باشد و نیاز به آزمایشگاه‌های مجهز دارد و پساب فعلی فاضلاب شهری بیرجند کاملا در حد استاندارد‌های وورد به آب‌های سطحی قرار دارد.

برخورد قضایی با برداشت‌های غیر مجاز پساب فاضلاب

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی هم در این بازدید به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه مدتی بود که پساب فاضلاب به صورت غیر مجاز برداشت می‌شد که با حکم قضایی، تمام موتور تلمبه‌های حاشیه رودخانه جمع آوری شدند.

پورجعفر هدف از این اقدام را ساماندهی وضعیت پساب ورودی رودخانه شاهرود عنوان کرد و افزود: از محل تصفیه خانه فاضلاب بیرجند، خط انتقالی به طول ۹ کیلومتر تا نزدیکی اراضی مرکز آموزش کشاورزی محمدیه خوسف اجرا شده است تا از برداشت‌های غیر مجاز جلوگیری شود.

او البته برای کمک به رونق کشاورزی منطقه از کشاورزان خواست با مراجعه به ادارات جهاد کشاورزی و گرفتن مجوز الگوی کشت، از پساب موجود برای آبیاری زمین‌ها استفاده کنند.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی افزود: حتی کشاورزان صاحب چاه‌های کشاورزی محدوده رودخانه می‌توانند با مراجعه به شرکت آب منطقه‌ای و تاییدیه الگوی کشت، معادل حجم برداشت از چاه، پساب موجود را در اختیارشان قرار می‌دهیم.

پورجعفر با اشاره به حجم زیاد آب وارده به رودخانه شاهرود هم گفت: با جمع آوری موتور تلمبه‌های غیر مجاز محدوده رودخانه شاهرود، حجم آب ورودی به داخل رودخانه بیشتر شده که بارندگی‌های چند هفته گذشته هم به این حجم افزوده است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار