نماینده ولی فقیه در استان اصفهان:

از ظرفیت خیران برای درمان و بازگشت معتادان به کانون خانواده استفاده شود

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با اشاره به خلأهایی که در اجرای قوانین مبارزه با مواد مخدر وجود دارد گفت: بهتر است از ظرفیت خیران برای درمان و بازگشت معتادان متجاهر، به کانون خانواده استفاده شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، آیت‌الله سید یوسف طباطبایی نژادامام جمعه اصفهان در دیدار رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با اشاره به نقاط قوت و ضعف سیستم مبارزه با مواد مخدر در کشور اظهار داشت: تا زمانی که مصرف‌کننده مواد مخدر آزاد باشد و هیچ‌گونه محدودیتی برای آن در نظر گرفته نشده باشد، تولیدکننده مواد مخدر به فعالیت خود ادامه می‌دهد و قاچاقچیان ریسک انتقال آن را قبول می‌کنند.

او افزود: به نظر بنده حرف صحیحی نیست که گفته می‌شود مصرف‌کننده مواد مخدر، بیمار است، تجربه نشان داده است که اگر مصرف‌کنندگان مواد مخدر از مواهب اجتماعی محروم شوند، رغبت به این کار کاهش می‌یابد همان‌گونه که وجود محدودیت در برخی از مشاغل سبب شده که آمار افراد معتاد در این مشاغل صفر باشد.

نماینده، ولی فقیه در استان اصفهان تصریح کرد: روشن است که نمی‌توان تولید مواد مخدر را محدود کرد چراکه انواع مواد مخدر در کشور افغانستان تولید می‌شود و گستردگی مرز‌های کشور، این امکان را ایجاد می‌کند که مواد مخدر به کشور وارد شود، بنابراین بهتر است بیشتر اقدامات در بخش جلوگیری از توزیع و مصرف باشد، اگر مصرف‌کنندگان مواد مخدر از مواهب اجتماعی همچون اشتغال در بخش دولتی و خصوصی محروم شوند، رغبت به مصرف مواد کاهش می‌یابد.

او گفت: همه دستگاه‌ها و حتی مردم دست به دست هم بدهند تا افرادی که مبتلا به این مشکل هستند را درمان کرده و به کانون خانواده بازگردانند، اگر مسئولان انتظار دارند تا کار مؤثری انجام شود باید معتادان متجاهر بر اساس قانون دستگیر و اماکنی ایجاد شود که آنان بتوانند در این امکان ترک کنند، سپس در همان محل به شغلی مشغول شوند و در نهایت به جامعه بازگردند.

امام جمعه اصفهان بیان کرد: از ظرفیت خیران برای بهبود و درمان معتادان و بازگرداندن آنان به مرکز خانواده استفاده کنید، در سال‌های گذشته خیران اصفهان را دعوت کردیم تا برای ایجاد اشتغال و بهبود فضای زندان مرکزی اصفهان قدم بر دارند و امروز شاهد بهبود شرایط آنجا هستیم بنابراین کافی است که از خیران دعوت کنید تا در این امر مهم قدم بردارند و جلوی از دست دادن معتادان گرفته شود.

نماینده، ولی فقیه در استان اصفهان گفت: افرادی که قوانین را اجرا می‌کنند به خوبی می‌توانند گزارش دهند که قوانین چه اشکالاتی دارد؛ شما نیز به عنوان کسانی که در رأس مبارزه با مواد مخدر هستید اشکالات را به مسئولان بگویید و راه چاره را نشان دهید.

حضور نیرو‌های غربی در افغانستان تولید مواد مخدر را افزایش داده است.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا در این دیدار با ارائه گزارشی اظهار داشت: در آغاز حضور نیرو‌های غربی در افغانستان در سال ۲۰۰۱، تولید مواد مخدر ۲۰۰ تن در سال بود که این رقم امروز به بالای ۱۰ هزار تن رسیده است و این موضوع، برنامه ریزی دولت‌های غربی به ویژه آمریکا برای ورود سازمان یافته مواد مخدر به کشورمان را نشان می‌دهد.

سردار مجید کریمی افزود: ۱۸۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان و پاکستان داریم و ۳۵ درصد از تولید مواد مخدر افغانستان، وارد کشور می‌شود که بر اساس آمار‌های بین‌المللی بخشی برای مصرف در کشور و بخشی برای ترانزیت برای سایر کشور‌ها استفاده می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان اینکه ۳ هزار و ۸۲۲ نفر در راه مبارزه با مواد مخدر تا کنون به شهادت رسیده‌اند، گفت: آن‌گونه که ما با مواد مخدر مبارزه می‌کنیم در هیچ جای دنیا مبارز نمی‌شود، حتی اروپایی‌ها از کاهش ورود مواد مخدر گزارش داده‌اند.

او عنوان کرد: ۹۰ درصد از اقدامات مبارزه با مواد مخدر را نیروی انتظامی انجام می‌دهد و تنها ۱۰ درصد توسط سایر سازمان‌ها انجام می‌شود، حتی نیروی انتظامی بر اساس ضرورت، به بخش پیشگیری وارد شده است چراکه ما نمی‌توانیم منتظر بمانیم تا اقدامی صورت بگیرد و هر روز شهدای بیشتری داشته باشیم.

سردار کریمی یادآور شد: ۶۵ هزار معتاد متجاهر در کشور داریم در طرح‌های جمع‌آوری پلیس، جمع‌آوری می‌شوند و بر اساس قانون باید تا ۳ ماه بازداشت و درمان شوند که این امر اجرا نمی‌شود.

او خاطرنشان کرد: ما در نیروی انتظامی به دنبال اعدام هیچ‌کس نیستیم بلکه حرف پلیس این است که قانون به درستی رعایت شود و معتادان متجاهری که دستگیر می‌شوند به مدت ۳ ماه در بند و تحت درمان باشند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.