وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از تعیین تکلیف شیوه برگزاری کنکور تا واگذاری مسئولیت مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش

وزارت علوم در هفته گذشته با اخباری مانند تعیین تکلیف شیوه برگزاری کنکور تا ۱۴۰۱ و واگذاری مسئولیت مهد کودک‌ها به آموزش و پرورش گذشت.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «محدود بودن بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته انسانی»، «زمان توزیع کارت شرکت در آزمون استخدامی اعلام شد»، «علوم انسانی در همه جا مبنای رشد جامعه است»، «ایران از نظر پژوهش و تولید مقاله چه جایگاهی در جهان دارد؟»، «درآمدزایی ۴۰۰ میلیاردی دانشگاه‌ها از صنعت در سال ۹۸»، «دستور وزیر علوم برای رسیدگی به وضعیت دانشگاه فرهنگیان» و «تعیین تکلیف شیوه جدید برگزاری کنکور تا ١۴٠١» از مهمترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود.

محدود بودن بازار کار برای فارغ التحصیلان رشته انسانی/ اهالی علوم انسانی باید پرسشگر شوند

غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تحول علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اگر مقایسه‌ای بین علوم انسانی شود متوجه می‌شویم که بودجه‌های تحقیقاتی برای این رشته‌ها بسیار اندک در مقایسه با سایر رشته‌ها کمتر بوده و بازار کار برای فارغ‌التحصیلان این رشته بسیار محدود است. ظرفیت اشتغال محدود به این دلیل است که سرمایه گذاری کافی در این زمینه نمی‌شود تا فارغ التحصیلان علوم انسانی بتوانند جذب بخش خصوصی شوند.

فرصت مناسب تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون آزمون دانشگاه آزاد

طهماسب کاظمی، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و امور فارغ التحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و تأکید رهبر معظم انقلاب به اینکه «کاری کنید که این بیانیه تبدیل به گفتمان عمومی دانشگاه‌ها شود»، تصریح کرد: ناظر به ماموریت‌هایی که معظم له در این خصوص برای دانشگاه‌ها مقرر کرده اند؛ دانشگاه آزاد اسلامی خود را ملزم می‌داند که با تدوین و اجرای نقشه علمی و افزایش دستاورد‌های علمی، پژوهشی بخصوص در حوزه‌های راه اندازی سرا‌های نوآوری، افزایش کیفیت و اعتبار علمی و چاره جویی برای حل مسائل کلان کشوری پاسخ مناسبی به دغدغه‌های متعالی رهبر حکیم انقلاب بدهد.

زمان توزیع کارت شرکت در آزمون استخدامی اعلام شد

فاطمه زرین آمیزی، سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، اظهار کرد: کارت شرکت در آزمون از روز دوشنبه ۸ دی ماه برای مشاهده و پرینت روی درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی www.sanjesh.org قرار خواهد گرفت؛ لذا متقاضیان شرکت در آزمون، برای شرکت در جلسه امتحان باید در تاریخ تعیین شده به شرح فوق به درگاه اطلاع رسانی مذکور مراجعه و با وارد کردن اطلاعات شناسنامه‌ای (نام، نام خانوادگی، کد ملی، سال تولد و ...)  یا اطلاعات ثبت نامی (شماره پرونده و کد پیگیری و ...) از کارت شرکت در آزمون خود یک نسخه پرینت تهیه و براساس آدرس و زمان تعیین شده بر روی کارت شرکت در آزمون، به حوزه امتحانی مربوط مراجعه کنند.

علوم انسانی در همه جا مبنای رشد جامعه است

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عصر چهارشنبه در گردهمایی مجازی «نقش علوم انسانی در پژوهش و فناوری» که به میزبانی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، با تبریک هفته ملی پژوهش و فناوری به تمامی پژوهشگران، استادان و دانشجویان کشور اظهار داشت: در کشور ما سابقه توجه به مباحث علوم انسانی، سابقه دیرینه‌ای است؛ هر چند در مدل جدید از گروه‌بندی علوم در محیط‌های دانشگاهی و محیط‌های آموزشی به‌شکل شایسته و بایسته در حوزه علوم انسانی توجه و تدبیر قوی صورت نگرفته است. اما حضور، نمود و پیدایش شخصیت‌های عالم و دانشمند در این حوزه چراغ‌های پرنور دانش را در زمینه‌های علوم انسانی همچنان درخشان و تابان نگه داشته است.

مسئولیت مهد کودک‌ها به آموزش و پرورش واگذار شد

سید سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به مصوبه جدید مبنی بر مجوز راه اندازی مهد‌های کودک اظهار کرد: براساس مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی نظارت، ارزیابی و اخذ مجوز  راه اندازی مهد‌های کودک با وزارت آموزش و پرورش است و یکی از دلایل تصویب این مصوبه این بود که در گذشته ۱۴ مرکز مجوز مهد کودک داشتند اما عملا هیچ رسیدگی به این مراکز نمی‌شد.

ایران از نظر پژوهش و تولید مقاله چه جایگاهی در جهان دارد؟

غلامحسین رحیمی شعرباف معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگوی زنده تلوزیونی گفت: مهمترین انتقادی که به ما وارد است این است که بسیاری از پژوهش‌های ما تبدیل به محصول نمی‌شود. این امر درست است، زیرا میزان پژوهش در کشور ما بیش از حد میانگین کشور‌های پیشرفته دنیاست که باید این شرایط را تغییر دهیم تا وضعیت بهتری را در این زمینه داشته باشیم. در ۱۰ سال اخیر بستر‌هایی که موجب تجاری شدن نتایج تحقیقات می‌شوند فراهم شده و در حال توسعه است.

رتبه ایران در انتشار مقالات برتر ارتقا یافت

غلامحسین رحیمی شعرباف، معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تحقیقات و فناوری در مراسم تجلیل از دانش آموزان پژوهشگر که صبح امروز به مناسبت هفته پژوهش در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: طی چند دهه اخیر که کار را شروع کردیم کسی فکر نمی‌کرد تا اینجا برسیم و امروز دوره دکتری داشته باشیم و تبادل دانشجو در این دوره انجام گیرد.

او ادامه داد: طی سال‌های اخیر در تولید مقالات رتبه ١۵ کسب کردیم و امسال یک رتبه صعود داشتیم و به رتبه ١۴ رسیدیم. البته میزان ارجاع به مقالات دانشمندان ایرانی هم افزایش یافته است.

تعیین تکلیف شیوه جدید برگزاری کنکور تا ١۴٠١

منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در همایش بزرگداشت هفته پژوهش گفت: در شورای عالی انقلاب فرهنگی موضوع به طور جدی مطرح شده است تا برخی از رشته‌های پر طرفدار شاخص انتخاب وجود داشته باشند. امیدوارم نتیجه خوب و قابل ارزیابی داشته باشیم. شاخص اصلی الان نمره آزمون دانش آموزان است، اما انتخاب علمی باید انجام دهیم که قاعدتا یک سال ملاک خوبی نیست، پس باید چندین سال با سیستم علمی مورد ارزیابی قرار گیرد تا دانش آموزان را در یک سطح استاندارد مقایسه کنیم.  پیش بینی می‌کنیم تا قبل ثبت نام سال ١۴٠١ موضوع نحوه برگزاری کنکور مشخص شود.

درآمدزایی ۴۰۰ میلیاردی دانشگاه‌ها از صنعت در سال ۹۸

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در سال ۹۸، ۴۰۰ میلیارد تومان از قرارداد‌های ارتباط با صنعت جذب کرده اند.

دستور وزیر علوم برای رسیدگی به وضعیت دانشگاه فرهنگیان

غلامی پیشنهاد داد: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارشی از قابلیت‌ها و توانمندی‌های نیروی انسانی دانشگاه فرهنگیان تنظیم کند تا اقدامات مورد نیاز برای تقویت نیاز‌های دانشگاه فرهنگیان انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: وزارت علوم ، مهدکودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار