در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

درآمدزایی ۴۰۰ میلیاردی دانشگاه‌ها از صنعت در سال ۹۸

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در سال ۹۸، ۴۰۰ میلیارد تومان از قرارداد‌های ارتباط با صنعت جذب کرده اند.

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره جذب امریه ارتباط با صنعت و برنامه وزارت علوم در این راستا، گفت: این طرح برای اولین بار در اسفند ۹۸ با موافقت ستاد کل نیرو‌های مسلح شروع شد و هدف آن کمک گرفتن از دانش و توانایی فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد و دکتری در راستای بهبود روابط میان دانشگاه‌ها و مراکز علمی با جامعه و صنعت و انجام پروژه‌های تحقیقاتی است.

سیف در ادامه با بیان اینکه فارغ التحصیلان دانشگاهی باید دارای معدل بالای ۱۵ باشند تا بتوانند به عنوان امریه جذب شوند، افزود: استفاده مناسب از امریه‌های ارتباط با جامعه و صنعت می‌تواند به توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌های مشترک با جامعه و صنعت کمک کند. همچنین عملکرد قابل قبول آن‌ها موجب گسترش این طرح خواهد بود. در حال حاضر بیش از ۲۰۰ امریه ارتباط با جامعه و صنعت در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها فعالیت می‌کنند.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم ادامه داد: در سال ۹۸ و ۹۹ مجموعا ۱۳۲ امریه جذب دانشگاه‌ها شده اند و در نهایت ۸۶ موسسه از این امریه‌ها استفاده کرد.

او در ادامه درباره اقدامات وزارت علوم برای ارتباط با صنعت گفت: ساماندهی و توسعه قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت و افزایش آن‌ها ضروری بوده و می‌تواند اثربخشی دانشگاه‌ها در رفع مشکلات کشور را بهبود دهد. در حال حاضر ۸ هزار و ۴۲۷ قرارداد جاری در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های وجود دارد و بصورت متوسط برای هر ۳ عضو هیات علمی یک قرارداد می‌توان در نظر گرفت؛ بنابراین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باید تلاش کنند تا به این متوسط دست یافته و تا حد امکان اعضای هیات علمی بیشتری در این حوزه فعال شوند.

دانشگاه ها باید وابستگی به بودجه را کاهش دهند

سیف اظهار کرد: دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور باید وابستگی خود را از بودجه کشور کاهش داده و با ارائه خدمات پژوهشی و تحقیقاتی درآمد‌های مناسب را کسب کنند. این امر در سال‌های اخیر با افزایش قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت بهبود یافته است. دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور ۴۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۸ از قرارداد‌های ارتباط با صنعت جذب کرده اند.

مدیرکل ارتباط با صنعت وزارت علوم ادامه داد: مبلغ قرارداد‌های ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور در سال جاری و حال حاضر به ۲۱۳۷ میلیارد تومان رسیده است. شناسایی ظرفیت‌ها و مزیت‌های استان‌ها و همچنین برنامه ریزی و همکاری مناسب با استانداری‌ها و ادارات استان در موضوع ارتباط با صنعت، یک موضوع ضروری بوده و در این راستا مناسب است هر دانشگاه نسبت به تعیین محور‌های اصلی و ماموریت‌های استانی و منطقه‌ای اقدام کند.

سیف در ادامه با بیان اینکه نیاز‌ها و شرایط کشور ایجاب می‌کند که مراکز علمی مشارکت جدی در رفع مشکلات و بهبود شرایط داشته باشند، ادامه داد: خوشبختانه وجود ۸ هزار و ۴۲۷ قرارداد جاری با وزارتخانه ها، دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های خصوصی بیانگر این امر است. در حال حاضر می‌توان عنوان کرد که هر دانشگاه به صورت متوسط در پاسخگویی به ۱۰۰ نیاز مشخص کشور در حال فعالیت است.

او درباره فرصت مطالعاتی اساتید نیز توضیح داد: فرصت‌های مطالعاتی اعضای هیات علمی در جامعه و صنعت در سال‌های گذشته به تدریج گسترش یافته و خوشبختانه شاهد برنامه ریزی و استفاده هدفمند در این حوزه هستیم. در سال گذشته ۱۱۴ عضو هیات علمی، در سال ۹۷ تعداد ۵۰ عضو هیات علمی، در سال ۹۶ تعداد ۱۷ عضو هیات علمی، در سال ۹۵ تعداد ۸ عضو هیات علمی، در سال ۹۴ تعداد ۷ عضو هیات علمی، در سال ۹۳ تعداد ۸ عضو هیات علمی و در سال ۹۲ تعداد ۱۴ عضو هیات علمی در این طرح مشارکت کرده اند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار