سیف در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

عملکرد ضعیف ۵۰ دانشگاه در حوزه ارتباط با صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم گفت: عملکرد ۵۰ دانشگاه کشور در حوزه ارتباط با صنعت بسیار ضعیف بوده است.

محمدسعید سیف، مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به عملکرد دانشگاه‌ها در انعقاد قرارداد‌های ارتباط با صنعت، اظهار کرد: در چند سال اخیر عملکرد دانشگاه‌ها در انعقاد قرارداد‌های ارتباط با صنعت رو به افزایش و بهبود بوده است.

او افزود: امسال مطابق آمار حدود ۸ هزار و ۴۲۷ قرارداد جدید در حوزه ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت منعقد شده است که مبلغ آن‌ها حدود ۲۱۰۰ میلیارد تومان است. تقریبا ۵ هزار نفر از استادان مجری این قرارداد‌ها هستند.

سیف تصریح کرد: نسبت به سال‌های گذشته تعداد و مبلغ قرارد‌های ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت افزایش داشته است، اگر چه کشور در بحث‌های اقتصادی و صنعتی نسبتا دچار مشکلاتی بوده، اما هموار این بخش برای کسب موفقیت‌های روز افزون در حال تلاش است تا بتواند عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد.

او با بیان اینکه از دانشگاه‌ها خواسته شده تا در خصوص ارتباط با صنعت حمایت‌های لازم را داشته باشند، تاکید کرد: تسهیلات بهتری باید برای استادان فعال در پروژه‌های ارتباط با صنعت در نظر گرفته شود تا آنان بتوانند با کیفیت مناسب این تعهدات را انجام دهند؛ چرا که انجام این پروژه‌ها کمک زیادی به جهت گیری پژوهشی بهتر دانشگاه‌ها به سمت بهبود نیاز‌های کشور خواهد کرد.

سیف ادامه داد: ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت باعث هدفمند شدن پایان نامه ها، تحقیقات، مقالات و فعالیت‌های علمی خواهد شد و می‌توان استفاده بهینه از دانش انباشته در دانشگاه‌ها کرد.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت و جامعه وزارت علوم بیان کرد: عملکرد ۱۵ دانشگاه بزرگ مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف، صنعتی اصفهان، شهید بهشتی، علم و صنعت و خواجه نصیرالدین طوسی در زمینه انعقاد قرارداد با صنعت تاثیرگذار بوده و تقریبا ۵۰ دانشگاه در این زمینه عملکرد ضعیفی از خود به نمایش گذاشته اند.

سیف تصریح کرد: تعدادی از دانشگاه‌ها به علت تمرکز در حوزه آموزشی از فعالیت در مباحث پژوهشی و ارتباط با صنعت غافل شده‌اند و به ازای هر ۳ هیئت علمی در دانشگاه‌ها لازم است تا یک قرارداد ارتباط با صنعت امضا شود و گفتنی است که برقراری ارتباط منسجم و سازمان یافته بین صنایع و دانشگاه‌ها حاکی از نیاز‌های اساسی کشور بوده و باید به آن توجهات لازم انجام شود.

او درباره تدوین آیین نامه مدیریت استانی آموزش عالی در زمینه ارتباط با صنعت، انعقاد قرارداد و پروژه‌های پژوهشی، گفت: آیین نامه مدیریت استانی آموزش عالی با هدف اختیار بیشتر در حوزه صنعت به همه دانشگاه‌ها ابلاغ شده است تا برای فعالیت در این حوزه منتظر تصمیم کشوری از سوی وزارت علوم نباشند؛ چرا که قصد ما این است که دانشگاه‌های استانی اختیار بیشتری در حوزه‌های مذکور داشته باشند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار